Skilnad mellan Jessica Crown ull och lufstoppad?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare KajsaA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 617
K

KajsaA

Letar dressyrsadel till min häst som är väldigt bred över ryggen. Provade en Jessica Crown dressyrsadel med ullstoppning ca 3-4 år gammal.Som passade perfekt. Har nu hittat en begangnad i samma storlek, fast med Luftstoppning. Vet någon om det någon skillnad på dessa i bomvidd eller passform?

Eller vet ni någon annan som kan tänkas ligga bra?

Sv: Skilnad mellan Jessica Crown ull och lufstoppad?

det är individuellt hur häst och ryttare upplever luftstoppade sadlar! behöver inte alls kännas likadant som en xakt likadan ullstoppad.

Vi har en Jessica (ullstoppad) och provade en hel del Jessicor innan vi hittade den vi har nu.

Erfarenheten efter att ha sett flera sadlar är att det varierar väldigt i vidd mellan två med samma bomvidd. Varför? Ingen aning. Majoriteten av de luftstoppade hade ett eller annat problem med luftutsläpp i bossorna, en av tjejerna jag pratade med hade två stycken luftstoppade. Hon ansåg att de läckte bägge två, inte så de var platta, men så det regelbundet behövdes ompumpning.

En av de två luftstoppade vi provade hade definitivt punktering på ena bossan.

Vi valde ullstoppad av ovanstående anledning. Det är en underbar sadel, superskön för mig som ryttare (passar just mig perfekt, maken avskyr den och vägrar sitta i den).

Mitt tips till dig är att prova just det exemplaret som finns till salu, det kan som sagt skilja en del även om det på pappret ska vara rätt storlek.

Jag har haft 2 jessicor och provat ganska mga och tyvärr så brukar det skilja en del mellan storlekarna. Inte enormt mkt, men ändå en del.

Däremot så är det ingen generell skillnad mellan luft och ull. Det är samma sadel som man utgår ifrån men lägger ett luftsystem istället för ullstoppning.

Själv fullkommligt äääälskar jag luftstoppningen! Och alla hästar också! Det blir enormt stor skillnad på steget! Jag har aldrig haft problemt med luftsystemet (trots användning under flera år) men pumpa får man ju göra någon gång då och då för så är det ju med alla luftsystem. Men man kan göra det enkelt själv med en fotbollspump så det är inget som vållar ngt som helst bekymmer.

Ang hållbarheten så har jag som sagt själv aldrig varit med om att det havererat (har bara hört om ngn enstaka här på buke) men om man skulle behöva byta ut det så kostar det bara 2.500 kr och i jämförelse med hur mkt pengar du annars lägger på att stoppa om sadeln så är det ju ingen större kostnad (min första red jag dagligen i under 5år och nya ägaren har haft den nu i ett år och har fortfarande inget problem).

Vill man däremot ha ullstoppning men ändå luftens förtjänster så finns luftsystemet i lös pad som man lägger under sadeln och mellan schabraket. Kommer från samma företag som flair-systemet. Jag har en sådan nu och den fungerar kanon!

Kort och gott; luft är lovley :love:

knapplån

jag läste detta på nätet: "När inget annat räcker till o bomvidd, köp en crown! crowns bomvidd 30 motsvarar en 32:a av annat märke. Har du en smal häst, köp inte en crown"

jag är ju väldigt förtjust i denna sadel o vill väldigt gärna ha en själv.
jag har provat en 30....och en 32:a.
32 la sig platt fall mot manken..och då är det ändå en frieser lixom. visserligen inte den grövre modellen men ändå.
så vad säger ni...är dom betydligt bredare än andra märken? i butiken sa dom att 30 va den som sålde mest.

Jag tycker att de är rymliga, och är som gjord för min pålle med rund rygg och utan manke. En vid (32) Crown passar bra på min häst som annars kräver minst x-vid i andra märken. Tyvärr tycker jag att Jessican är otroligt klumpig och bred men har kollat lite på en annan av deras modeller som ska vara lite mer för "petite riders"...

Jag har en rymlig 31:a på fblkillen och den ligger numer som en smäck efter en liten justering av stoppningen (fram).
Den är ca 105 grader vid.
Hade innan en 30:a som var ca 95 grader.

Har för övrigt provridit en FB med luftstoppning och så härligt det kändes! Hästen gillade den också, tyvärr var den alldeles för vid i bomvidden.
Skulle gärna vilja prova luftstoppning en längre period.

Ja, det är betydligt bredare och rymmligare än mga andra märken.

Är din frieser lite tunn och hålig vid manken? För om han är det så kan du ha 32 med luft och ändå få frihet för manken. Så behöver jag ha på min kille. Med luft kan du då pumpa lite mer framtill men ändå behålla vidden baktill vilket gör att du får upp den vid manken men det finns fortfarande riktigt gott om plats att röra sig i. Sen går det ganska fort att få upp muskulaturen kring manken igen, vilket gör att man kan tappa ur luft ganska så snabbt.

Luftsystemet finns även i lös pad. En sådan har jag nu eftersom att jag var tvungen att ta en ullsadel när jag skulle byta till 32. Med luftpaden får jag rejäl mankfrihet. Utan luftpad ligger sadeln platt på manken (nästan).

Men det går fort att muskla upp när det finns frihet att göra det. När jag köpte paden var jag tvungen att ha 25 pumpslag fram för att få frihet. Nu ett par veckor senare behövs 12! Och jag tror det kommer sjunka ytterligare lite till inann han musklat färdigt.

Paden kan du dessutom använda under vilken sadel du vill så om du hittar en sadel som passar för övrigt men inte riktigt ger frihet till manken så kan du ta hjälp av paden. Men det krävs ju att sadeln verkligen är rymlig då så att det finns lite spelutrymme för att fylla på framtill.

ja men just...den padden va ju intressant. du pm:a om den va? jag råkade ta bort alla pm *
morr* o tappade all info. Jag står mellan crown jessica och startrekk island. Väljer jag jessica måste jag ha en sån där padd. ja min frieser är i dagsläget tunn kring manken. han har iof redan börjat muskla sig till det bättre sedan 1 månad tillbaka men det dröjer nog ett bra tag till.

Åh den sadeln är så skön,ska börja leta en beg till min pålle tänke jag, sålde min gamla som var för smal, saknar den som attan!!

*knapplån*
Någon som vet var man kan få sin Jessica Crown "pumpad"?

Har svarat på pm, men skriver här också i fall någon mer vil veta.

Det är en vanlig fotbollspump som man använder. Finns att köpa i varje sportaffär! Enkelt så det förslår!

Man kan även köpa en sådan avlång klämma som man försluter påsar med och som brukar finnas i matvaruaffären. Den är smidig att ha för att klämma åt slangarna med medan man sätter på ploppen igen.
Men har man ingen så funkar det att vika slangen förhand också medan man sätter på.

Och klarar man av att avgöra om en ullsadel ligger i balans så klarar man även av att avgöra att en luftsadel gör det.

Sen får man även känna efter när man sitter i sadeln. Är det lätt att sitta i lodrätt position? Ja, då ligger sadeln bra. Får man känslan av att tippa lite framåt så behövs det lite mer luft framtill alternativt lite för mkt baktill.
Hamnar man lätt i bakvikt så får man antingen släppa lite framtill eller pumpa lite mer baktill.

Viktigast av allt är dock att lyssna till vad hästen säger. Är man väldigt osäker kan man pumpa i lite i taget och rida några varv för att låta hästen avgöra när det är lagom. De flesta hästar brukar vara väldigt tydliga.

Och nästan alla hästar tycker bäst om när de är mjukpumpade.

Kapar tråden lite.

Finns Crown 33 (xvid) som standard? Är intresserad av en av deras sadlar som heter Roella, men det står såhär i beskrivningen; "but is constructed on a tree with a narrower waist, therefore will suit the more petite rider."

Är den smalare för hästen också? Eller är det bara midjan som är "smalare"?

Min häst är kraftig och en Jessica (32) ligger bra på honom, nästan på gränsen till för smal nuförtiden, men jag kan inte rida i den då den är så bred i sätet, så Roella lät ju helt perfekt för mig.

Hej!
Var har du köpt luftpadden och vad heter den? Lät ju intressant!

/M

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 313
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 342
Senast: Mogge
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka