Blir han skimmel?

Ett av våra föl har skimmelpappa och brun mamma. han föddes brun med två vita kotor bak och en stjärna. Nu börjar han tappa fölpälsen och har vita stickelhår på benen! Svarta ben i botten och vita stickelhår på detta. Jag har hört att skimmlar får vita stickelhår på huvudet först.

Kommer han att bli skimmel eller vad? Någon som har en teori?

Mvh Hanna
 
Re: Blir han skimmel?

Mitt sto fick stickelhår vid kronränderna (!) och baksidan av öronen först. Tog dock ett bra tag.

idag är hon 5 månader och fux med stickelhår. Ingen tvekan om att hon blir skimmel. BENEN däremot är fortfarande fint fuxfärgade utan stickelhår.

Men det där med att de hårstrån där rötterna sitter ytligast ( t ex runt ögon etc) skimlar först ska man nog ta med en nypa salt faktiskt, det har inte stämt ngt vidare på mitt sto.

Hur hon förändrats i färg:

2 veckor:
http://hem.passagen.se/xyplex/kelehuvud27april.jpg
http://hem.passagen.se/xyplex/kelesida27apr.jpg

En månad:
http://hem.passagen.se/xyplex/kelehuv14maj.jpg

Tre månader:
http://hem.passagen.se/waikele/keleligger030715.jpg

Fyra månader:
http://hem.passagen.se/waikele/waikele030812-5.jpg

Som du ser så är hon mer stickelhårig på t ex ryggen och bringan etc än i ansiktet/runt ögonen.
 
Mitt skimmelsto fick en fux tillsammans med en skimmelhingst.
Så det stämmer inte alls att två skimmlar får en skimmel, även om det är det vanligaste.

(Nu har jag inte läst alla andra inlägg, så jag upprepar säkert vad massor av andra har skrivit ;) )

// Anna
 
Fråga till alla men av lathet svarar jag på sista inlägget:

Mitt svarta sto (u och e svarta föräldrar) är ju betäckt med Etrusco som är skimmel. Är det stor chans att jag får ett skimmelföl? Eller ett svart? Hur stor chans är det att jag får en annan färg än dessa två?
 
Om fadern inte är homozygot för skimmelanlaget så har du 50% chans för skimmelavkomma.
Om du kan få svart eller inte, och vilka andra färger du har chans på, beror helt på vilket födeslefärg hingsten har.
Om han bär på anlag för svart så kan du mycket väl få svarta föl.
 
Re: Blir han skimmel?

mina skimmelföl har skimlat av på rumpan först samt runt virveln. De flesta har haft färgen kvar på huvudet till slutet. Årets 2 skimmelföl har blivit skimlar (nästan kritvita) på 4 månader, tragiskt men sant. Min gulbrune föddes ljus och är nu jättemörk :(
 
Re: Blir han skimmel?

Thja, han är ju 2½ månad gammal och ser inte ut att bli skimmel förutom då på den skumma färgen på benen... får jag hem min kamera snart så ska jag ta kort på det.

Mvh Hanna
 
Du har antingen 50 eller 100 % chans på skimmel beroende på om hingsten är hetero- eller homozygot.
När det gäller övriga färger så är det svårt att säga när man inte vet hingstens födelsefärg. Chans på svart finns om inte hingsten är homozygot för aguti, dvs brun.
 
Jag vet att hingstens pappa är svart, mamman vet jag dock inte.

Här är bild på hingsten

Mitt sto har fuxanlag (om det har någon betydelse).
 
Som redan klarlagts här inne Skimmel+skimmel behöver inte bli en skimmel. Däremot finns chansen att skimmel +skimmel får en avkomma som ger enbart skimmlar vilken häst den än korsas med.

Och ja man brukar se redan som föl att det blir en skimmel.

Dock är det enligt vissa ingen bra ide att korsa två skimmlar eftersom risken för sk. skimmelknölar och även cancer ökar markant, detta är vad jag vet inte vedertaget men enligt vissa en onödig risk.
 
Re: Blir han skimmel?

Welsh - Kritvita på två månader??? Din attans lyckost =) Nä, skämt åsido, jag ville min dam (skm född fux, jag hade önskat mig en fux) skulle skimla lååååååångsamt. Det tänkte inte hon, så då bestämde jag mig raskt för att hoppas på att hon tänkte skimla SNABBT, och hon gick ut bra, men nu är hon rödvitstickelhårig och tycker nog det är rätt fint för där står vi ;) Än är det mer rött än vitt, men det finns INGEN färg jag hatar så mycket som "rödskimlar". Och jag ser framför mig hur hon i flera åååår kommer se ut som fan :crazy:

Valacken såg ut som fan när han var fyra, när han var sju var han KRITvit (utom knän & haser som är lite grå). Jättefint och jag gick och myste över att han skimlat klart ganska fort. Sen kom prickarna..och mer prickar..och mest prickar.. Så fort man vänder ryggen till så får han 1 miljon nya flugprickar. Jag sa inte att flugskimmel är den färg jag tycker näst sämst om va? :p

Sen, hur man bär sig åt för att få TRE flugskimlar (varav två är mina) i stallet när man inte ens tycker om färgen, det är en annan historia =)

Fast naturen har räknat ut det smart, när de är flugskimlar har man fäst sig vid dem för lääänge sen och tycker de är finast i världen iaf ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Är dålig på detta med färger och är lite nyfiken på vad hästen egentligen har för färg. Det handlar om en D-ponny från Irland helt...
Svar
18
· Visningar
1 771
Senast: Rosett
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 276
Senast: fio
·
S
Avel Förlåt om jag lagt tråden fel, detta kändes som det mest vettiga stället. Min 07:a föddes brun med bläs och några vita kotor. Inga...
Svar
7
· Visningar
1 532
Senast: åke
·
H
Avel Hej! den 12/6 fick jag ett brunt hingstföl med 4 vita ben och nosbläs. Han är e. Magini 695 u.Halvblod/arab(godkänd som halvblod)ue...
Svar
2
· Visningar
907
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp