Skimmelknutor

Fast det var ju inte riktigt det TS skrev. Hästen har saktat in som om den tänker bajsa men inte gjort så och inte ens lyft på svansen. Det låter alltså inte som om den ens försökt bajsa. Hade den lyft på svansen och krystat hade det ju helt klart rört sig om misslyckat bajsande men det här verkar ju inte ens skapa den första reflexen för bajsande, nämligen lyfta på svansen.
För själva bajsandet borde dessutom en människoarm nå tillräckligt långt in. Det som kommer ut befinner sig ju trots allt i ändtarmen och inte längre in i systemet.
Exakt - inget krystande eller liknande (hade det varit det så hade jag ju kopplat det till tumörer, och inte som nu att jag tänkte att hon käkat för mycket halm eller liknande). Veterinären trodde inte det var kopplat alls till tumörerna, eftersom det inte verkade finnas några problem med ändtarmen.
 
Kan ju också tillägga att som det ser ut nu kommer jag troligtvis ha kvar henne. Huvudproblemet som gjorde att jag funderade på att sälja är mina ryggproblem, att jag ska undvika att åka av (då det kan ge mer kroniska smärtproblem), och att hästen har en tendens att bli spänd, kasta sig åt olika håll (dvs större risk att åka av). Dvs inte för att jag inte kan ha kvar henne, utan för att hon inte fungerar för mig optimalt som ridhäst.

Hon är i grunden en väldigt trevlig häst, så hade det inte varit för kasten och spändheten så hade det inte varit någon tvekan. Men nu blir det mer tänka om vad jag gör med henne - jobba mer från marken, göra annat, se om det går att miljöträna och annat och få henne mer stabil, och vid ridning optimera för att minska olycksrisk. Och att jag även ska rida mer andra hästar för att bli av med spänningar etc.
 
Du borde ju ändå kunna förklara när du anser att den palliativa vården ska sättas in. En fånghäst kan aldrig bli frisk ska den ha palliativ vård?

Sorry för ot…

En fånghäst kan visst bli frisk. Det beror ju på orsaken till fången. Min fd fånghäst är helt friskförklarad sen 2013.
 
Exakt - inget krystande eller liknande (hade det varit det så hade jag ju kopplat det till tumörer, och inte som nu att jag tänkte att hon käkat för mycket halm eller liknande). Veterinären trodde inte det var kopplat alls till tumörerna, eftersom det inte verkade finnas några problem med ändtarmen.

Min häst är också en sån som inte kan gå och bajsa och hon står i perioder emot ganska mycket om magen är det minsta i obalans. Nu har det varit en riktigt besvärlig period pga kylan. Så absolut att det kan hända utan att man behöver misstänka tumörer (och nu har du ju dessutom kollat ändtarmen).

Hoppas du hittar en så bra lösning som möjligt för dig och hästen. :heart
 
Jag hoppar in och ställer en fråga i tråden, hoppas det är okej! Hittade små knölar i näsborrarna på min skimmel idag (6 st i ena, 3 i andra). Jag har inte tänkt på dem innan utan de måste ha kommit ganska snabbt. Tycker ni att detta ser ut som melanom eller något annat?
 

Bifogade filer

  • 5DA9BE68-D574-4F27-B480-97BC867F3BEB.png
    5DA9BE68-D574-4F27-B480-97BC867F3BEB.png
    569,4 KB · Visningar: 42

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 973
Senast: JohannaB
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 258
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 017
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 212
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp