Skimmelknutor

Fast palliativ vård är vård i livets slutskede. Här har vi en häst som har några små sår av sina tumörer. Den verkar inte ha några direkt besvär och det går inte att känna några problem invärtes vid rektalisering. Att börja prata om palliativ vård på en skimmel med små skimmelknutor som inte har några problem är att överdriva problemet för individen kraftigt.
Men planen är ju att sälja hästen. Eftersom hästen har försämrats så den senaste tiden hade jag valt att ta bort hästen. Jag hade inte riskerat att den kommit till någon som kanske inte märker att den blir sämre.
 
Men planen är ju att sälja hästen. Eftersom hästen har försämrats så den senaste tiden hade jag valt att ta bort hästen. Jag hade inte riskerat att den kommit till någon som kanske inte märker att den blir sämre.
Fast det är ju en annan sak än palliativ vård. Här pratas det som om hästen lider svårt och är i livets slutskede men det finns ju inget som tyder på det.
 
Fast det är ju en annan sak än palliativ vård. Här pratas det som om hästen lider svårt och är i livets slutskede men det finns ju inget som tyder på det.
Frågan i trådstarten var om hästen går att sälja, och jag hade inte sålt utan tagit bort. Min lilla erfarenhet av melanom på häst är att det kan väldigt snabbt bli sämre och veterinärens utlåtande säger ju varken bu eller bä. Hade du vågat köpa hästen?
 
Fast det är ju en annan sak än palliativ vård. Här pratas det som om hästen lider svårt och är i livets slutskede men det finns ju inget som tyder på det.
Nåja, hästen har mycket knutor för sin ålder. Spridda & relativt stora. TS skrev själv att hästen "står emot" vid ridning som att den vill bajsa men att det "inte kommer något". Även om veterinären undersökt rektalt så når ju inte en människo-arm speciellt långt in. Hursomhelst så tror jag att hästen blir svårsåld, tyvärr.
 
Senast ändrad:
Fast palliativ vård är vård i livets slutskede. Här har vi en häst som har några små sår av sina tumörer. Den verkar inte ha några direkt besvär och det går inte att känna några problem invärtes vid rektalisering. Att börja prata om palliativ vård på en skimmel med små skimmelknutor som inte har några problem är att överdriva problemet för individen kraftigt.

Och palliativ vård kan delas in i tidig och sen fas- alla sjukdomar som ej är botbara är rent krasst palliativt meeeen tror inte folk gärna ser det så och det kanske inte hästen heller behöver ses som om vi nu ska jämföra humanmedicin med häst så kanske hästen kan ses i tidig fas då och inte akut som döende nu.

Till TS: så tråkigt med så mkt knölar i så pass ung ålder- mitt i den bästa- 😢. Om du inte har möjlighet att ha kvar hästen är det nog bästa att ta bort än sälja ❤
 
Och palliativ vård kan delas in i tidig och sen fas- alla sjukdomar som ej är botbara är rent krasst palliativt meeeen tror inte folk gärna ser det så och det kanske inte hästen heller behöver ses som om vi nu ska jämföra humanmedicin med häst så kanske hästen kan ses i tidig fas då och inte akut som döende nu.

Till TS: så tråkigt med så mkt knölar i så pass ung ålder- mitt i den bästa- 😢. Om du inte har möjlighet att ha kvar hästen är det nog bästa att ta bort än sälja ❤
Och vilken specialvård anser du att en häst som inte visar några symptom ska ha? Det låter ju som om den ska skötas helt som alla andra hästar. Ska vi börja prata palliativ vård så snart en skimmel får en skimmelknöl, ja jag vet att den här har fler än normalt, så får vi ju vårda hart när varenda skimmel palliativt. Det blir ju fånigt att prata i de termerna i det här läget.
 
Frågan i trådstarten var om hästen går att sälja, och jag hade inte sålt utan tagit bort. Min lilla erfarenhet av melanom på häst är att det kan väldigt snabbt bli sämre och veterinärens utlåtande säger ju varken bu eller bä. Hade du vågat köpa hästen?
Fast jag pratar inte om det utan om ifall man kan anse denna häst vara i behov av specialvård som kan betraktas som palliativ. Det har inget med försäljning att göra. Det har inget med att ta bort hästen att göra. Du svarar mig i ett helt annat ämne än det jag pratar om.
 
Och vilken specialvård anser du att en häst som inte visar några symptom ska ha? Det låter ju som om den ska skötas helt som alla andra hästar. Ska vi börja prata palliativ vård så snart en skimmel får en skimmelknöl, ja jag vet att den här har fler än normalt, så får vi ju vårda hart när varenda skimmel palliativt. Det blir ju fånigt att prata i de termerna i det här läget.

Jag anser att om den inte har några problem är det ju bara avvakta i nuläget men som sagt, får säkert räkna med svårsåld. Just därför jag reagerade på den termen när vi pratade om hästen, behöver nog inte användas alls :).
 
Nåja, hästen har mycket knutor för sin ålder. Spridda & relativt stora. TS skrev själv att hästen "står emot" vid ridning som att den vill bajsa men att det "inte kommer något". Även om veterinären undersökt rektalt så når ju inte en människo-arm speciellt långt in. Hursomhelst så tror jag att hästen blir svårsåld, tyvärr.
Fast det var ju inte riktigt det TS skrev. Hästen har saktat in som om den tänker bajsa men inte gjort så och inte ens lyft på svansen. Det låter alltså inte som om den ens försökt bajsa. Hade den lyft på svansen och krystat hade det ju helt klart rört sig om misslyckat bajsande men det här verkar ju inte ens skapa den första reflexen för bajsande, nämligen lyfta på svansen.
För själva bajsandet borde dessutom en människoarm nå tillräckligt långt in. Det som kommer ut befinner sig ju trots allt i ändtarmen och inte längre in i systemet.
 
Fast palliativ vård är vård i livets slutskede. Här har vi en häst som har några små sår av sina tumörer. Den verkar inte ha några direkt besvär och det går inte att känna några problem invärtes vid rektalisering. Att börja prata om palliativ vård på en skimmel med små skimmelknutor som inte har några problem är att överdriva problemet för individen kraftigt.
Nej Palliativ vård är när vården går över till lindrande vård och inte längre botande vård. Livets slutskede är steget efter detta och ska inte blandas ihop.
 
lindrande vård kan vara att man bara håller uppsikt på förändring/försämring och lindrar där det går, t.ex opererar bort ytliga knutor som besvärar osv :)
Visst men ordvalet känns fortfarande hetl vansinnigt alarmistiskt. Vi har en frisk häst med skimmelknutor och nu ska man börja behandla den palliativt. Ska varje häst med skimmelknutor, varje fånghäst, varje kolikhäst nu behandlas palliativt? Det känns om man missar vitsen med ordet med flera mil för att skapa en domedagsstämning för ägaren som säkert redan mår rätt dåligt iom att hästen behöver säljas.
 
Och palliativ vård kan delas in i tidig och sen fas- alla sjukdomar som ej är botbara är rent krasst palliativt meeeen tror inte folk gärna ser det så och det kanske inte hästen heller behöver ses som om vi nu ska jämföra humanmedicin med häst så kanske hästen kan ses i tidig fas då och inte akut som döende nu.

Till TS: så tråkigt med så mkt knölar i så pass ung ålder- mitt i den bästa- 😢. Om du inte har möjlighet att ha kvar hästen är det nog bästa att ta bort än sälja ❤
Tack för att du förklarade!
Visst men ordvalet känns fortfarande hetl vansinnigt alarmistiskt. Vi har en frisk häst med skimmelknutor och nu ska man börja behandla den palliativt. Ska varje häst med skimmelknutor, varje fånghäst, varje kolikhäst nu behandlas palliativt? Det känns om man missar vitsen med ordet med flera mil för att skapa en domedagsstämning för ägaren som säkert redan mår rätt dåligt iom att hästen behöver säljas.
Menar du på allvar att jag försöker skapa en domedagsstämning? 😅 Det stämmer naturligtvis inte. Jag menade att hästen numera med stor sannolikhet inte går att bota.
 
Visst men ordvalet känns fortfarande hetl vansinnigt alarmistiskt. Vi har en frisk häst med skimmelknutor och nu ska man börja behandla den palliativt. Ska varje häst med skimmelknutor, varje fånghäst, varje kolikhäst nu behandlas palliativt? Det känns om man missar vitsen med ordet med flera mil för att skapa en domedagsstämning för ägaren som säkert redan mår rätt dåligt iom att hästen behöver säljas.
Snarare att man är van vid att ordet används på fel sätt, arbetat i vården länge och det används slarvigt där också.
 
Tack för att du förklarade!

Menar du på allvar att jag försöker skapa en domedagsstämning? 😅 Det stämmer naturligtvis inte. Jag menade att hästen numera med stor sannolikhet inte går att bota.
Ja det går inte min fånghäst heller att göra. Ska jag anse at jag ger henne palliativ vård för det. Rent krasst kan ingen bota någon från döden så med den definitionen så är det bäst att vi vårdar alla palliativt så snart de är födda.
Ja jag anser att du skapar en negativ domedagsstämning med ditt inlägg.
 
Ja det går inte min fånghäst heller att göra. Ska jag anse at jag ger henne palliativ vård för det. Rent krasst kan ingen bota någon från döden så med den definitionen så är det bäst att vi vårdar alla palliativt så snart de är födda.
Ja jag anser att du skapar en negativ domedagsstämning med ditt inlägg.
Tyck det då 🤷🏼‍♀️ Förhoppningsvis förstår TS att jag använder ordet i dess faktiska bemärkelse, inte med dina konnotationer. Oavsett tänker jag inte tjafsa med dig om det.
 
Tyck det då 🤷🏼‍♀️ Förhoppningsvis förstår TS att jag använder ordet i dess faktiska bemärkelse, inte med dina konnotationer. Oavsett tänker jag inte tjafsa med dig om det.
Du borde ju ändå kunna förklara när du anser att den palliativa vården ska sättas in. En fånghäst kan aldrig bli frisk ska den ha palliativ vård?
 
Du borde ju ändå kunna förklara när du anser att den palliativa vården ska sättas in. En fånghäst kan aldrig bli frisk ska den ha palliativ vård?
Men du… ska vi verkligen börja snacka fång i TS rätt tunga tråd, för att jag använde ett ord som väckte jobbiga känslor i dig angående din fånghäst? Nej, klart vi inte ska. Jag lämnar tråden nu, tills TS eventuellt taggar in mig igen.
 
Både positiva och negativa besked med andra ord. Hur kommer du att förhålla dig till det, känslomässigt och pragmatiskt? Se det som att hästen nu går in i en palliativ fas, eller försöka behandla allt eftersom hästen får besvär? Tungt när en elvaårig häst har sådana bekymmer.
Som det är just nu verkar hon ju inte ha några besvär, så mest hålla koll på att inget förändras och att det inte blir regelbundna sår etc. Dvs köra på som vanligt, tills det börjar växa igen, hon blir påverkad eller om det blir stora sårproblen. Hon kommer aldrig bli bättre, men hon verkar inte må dåligt som det är nu och ändras inget kan hon ju leva så här en hel del år utan problem.
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 973
Senast: JohannaB
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 257
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 014
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 208
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp