skinn eller läder

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare caamillal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 554
C

caamillal

Vad är egentligen snyggast chaps i skinn eller i läder?

Ska beställa hem ett par ifrån hööks men vet inte om jag ska köpa skinn eller i läder, men jag tycker det ser likadant ut på bilder, vad tycker ni?

Sv: skinn eller läder

Skinn och läder är samma sak. Så beställ snyggaste modellen bara :)

ska du ha short chaps eller "hela"?

jag har mocka short chaps- as sköna!
har även ett par "hela" chaps i skinn, funkar inte lika bra i knävecken om du rider dressyr....:cool:

När man tar bort skinnet från ett djur heter det inte längre skinn utan läder vilket gör att det blir som AnnBur säger: samma sak. ;)

Jag har ridit i hela mockashaps de senaste.. 10 åren, tror jag. Samma par fortfarande, dragkedjorna ska nu bytas andra gången och mockan ser mer ut som skinn än något annat, men aldrig att jag byter ut dem, 100% vindtäta och otroligt slitstarka. Och som dressyrinspirerad ryttare har jag heller aldrig upplevt stelhet, kanske knäna (framför knäskålen) var aningen spända i början, innan de töjde, nu sitter de perfekt och har gjort det säkert över 9 år :love:

Nej, skinn och läder är tekniskt sett inte samma sak :) Skinn är tunt och mjukt, dvs sådant man kan sy chaps av eller klä en sadel i. Läder är tjockt och stabilt, och det kan man t.ex. göra träns eller stigläder av. Eller för all del en snygg läderrustning om man vill bege sig ut i strid.

TS: Du undrar väl antagligen om du ska ha chaps i skinn eller mocka (som det kallas med köttsidan utåt, alltså när det inte är helt slätt utan lite uppruggat). Jag tycker att skinn är snyggast till chaps :)

Hela chaps i läder blir nog lite stelt ;) Men om det är shortchaps ts menar är det fullt möjlig att det är läder det handlar om.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 299
Senast: Silje
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
869
Senast: Lisen82
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så... 2
Svar
23
· Visningar
1 068
Senast: Ajda
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
564
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka