Skippa tölten???

Bukefalos 30 år!

finapina

Trådstartare
Jag har efter min ponnys bortgång börjat motionera några islandshästar som lånar mitt bete. Jag älskar själva hästarna; robusta, trygga, arbetsvilliga och allmänt jättetrevliga.Men så var det dethär med tölten....Den är helt ointressant för mig. Men hästarna är ju så.ljuvliga...Finns det isis-ägare som skippat att "ta vara"på tölten och inte tränar den? Är det big NO-NO?

Det finns ett fåtal tregångare och en del som har svag tölt. Skadar inte hästen att inte tränas i tölt. Lite tråkigt kan jag som gillar tölten tycka, men klart att det går :)

Jag har efter min ponnys bortgång börjat motionera några islandshästar som lånar mitt bete. Jag älskar själva hästarna; robusta, trygga, arbetsvilliga och allmänt jättetrevliga.Men så var det dethär med tölten....Den är helt ointressant för mig. Men hästarna är ju så.ljuvliga...Finns det isis-ägare som skippat att "ta vara"på tölten och inte tränar den? Är det big NO-NO?
Tycker ju att man bör uppmuntra och utnyttja det som faller sig naturligt och lätt för hästarna för att det ska vara roligt för alla parter, töltar en häst naturligt och enkelt så tvinga inte bort det för att du inte gillar tölten.

Sen kan det ju vara bra att fråga ägarna om det är okej att rida dom på det sättet du vill, att forma om dom osv efter din smak.

Det måste du stämma av med ägaren om inte tölten tränas kommer det att försämra den gångarten för hästarna. Om ägaren är fine med det så kanske du kan rida dem så.

Men annars är det bättre du hittar en tregångare att rida om du är ointresserad av islandshästens specifika gångarter. För tölten behöver underhållas och tränas precis som andra gångarter på vilken annan häst som helst

Man behöver inte rida i tölt. Men då får man söka efter häst med stark trav och kanske inte en 5 gångare. Sen får man räkna med att det kan bli både tölt och passinslag i skritt, trav och galopp. Så länge man kan rida hästen i rena gångarter så blir den i alla fall inte sämre av att inte ridas i tölt om det inte är under en längre tid.

Vissa hästar har nära till tölten och/eller lätt att växla gångart, då kan det vara knepigt att skippa tölten. Du behöver ha koll på den för att välja bort den och vissa hästar har svag trav och då kan du få svårt att hitta den utan kunskaper i gångartsridning. I övrigt ska du nog diskutera med ägaren och inte med oss :).

Jag tycker att det beror på både häst och ryttare. Jag vet en häst som är ganska svår att få i en ren tölt. Ägaren har jobbat mycket med tölten med den hästen. Jag får rida den hästen ibland, men eftersom jag inte är så duktig på gångartsridning vill hon inte att jag ger mig på tölten med honom. Så ibland kan det vara bättre att skippa tölten så man inte rider omkring i en dålig /felaktigt tölt. Men det beror ju på hästen, ryttaren och hur mycket du rider tänker jag? Och vad ägaren vill såklart.

På min häst hade det inte gått om man inte bara tänkte skritta, vilket i och för sig inte är fel (4 åring). Han travar inte alls, har väldigt nära till grisepass. Och för att tölta rent krävs det en del kunskap och ridning. Ber man bara om ett högre tempo från skritt utan att ha lösgjort och förberett med sidvärtsövningar, halvhalter och kort skritt (början till samling) får man med stor sannolikhet grisepass och är man inte van med tölt kan det vara svårt att inse det och bryta (jag vill ju inte att han ska få tuffa på i grisepass). Försöker man trava får man förmodligen grisepass. Galoppfattning har vi inte börjat med än, men har galopperat korta sträckor för röstkommando.

Har du egen häst så tränar du så klart den precis hur du vill. Lämpligt att välja en med mer fallenhet för trav i så fall.
Rider du någon annans häst får du ju stämma av med dem, men är det inte på heltid så spelar det mindre roll vilka gångarter du rider i.
Mina medryttare har aldrig, eller sällan, intresserat sig för att rida i tölt, vilket funkat fint för mig och de hästarna.

Jag hade en islandskorsning som var 4-gångare. Jag red i stort sett aldrig tölt. Han reds som vilken dressyrhäst som helst. Även om det krävdes lite merjobb för att sätta takt etc än man normalt behöver på halvblod tex.
När jag jobbar med rehabträning av islandshäst så är det oftast bara i de tre ”vanliga” gångarterna. Jag väljer det för att jag upplever det lättare att stärka muskler för sund biomekanik i dem.
Hästen mår inte dåligt av att inte få tölta tex. Men man får vara medveten om att de anlagen för extra gångarter kan göra det lite svårare för ovan ryttare.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka