Skitsele=skitbra med denna metod!

Sv: Skitsele=skitbra med denna metod!

Är grundtanken alltså att du helt separerar bröstan med bukgjord från däckeldelen? Och att du iom det inte behöver mer än en gjord till däckeln? Isåfall tror jag att jag fattar. Men varför isåfall inte bara kapa bort gjord/fästen från dragringen och fästa draglinorna där som vanligt? Då behöver man inte sy alls?
 
Sv: Skitsele=skitbra med denna metod!

Ursäkta Gullan för jag lånade din bild!
:crazy: :crazy:

Mvh Lisa
 
Sv: Skitsele=skitbra med denna metod!

Alla sätt är bra utom dom dåliga!
Här kommer en bild på några olika sätt att ändra "nackremmen"!
JOKPKMORQRROO.jpg


Mvh Lisa
 
Sv: Skitsele=skitbra med denna metod!

va e den där remmen under magen bra för? och i vilket material ska det vara i de extraremmarna....och ska de sys då lr hade du tänkt=)...snygga bilder =P..

jag har ett problem till dej....lös detta:
kolla på min bild....hur ska man göra för att fixa en rem till till skakelfästena så att de hålls stilla???
 
Sv: Skitsele=skitbra med denna metod!

Nå, är det någon som har hunnit klart med sna hemma byggen?
 
Sv: Skitsele=skitbra med denna metod!

Jag! :D Blev inte snyggt, men funktionabelt till liten shettis.
 
Senast ändrad:
Sv: Skitsele=skitbra med denna metod!

Nej leta inte upp gamla skittrådar! :devil: :o :smirk:

Skitselen från börjes kostar 898 kr + baksele 370 kr + draglinor 198 kr + däckelunderlägg 90 kr vilket blir minst 1556 kr för upp till cob i strl. En Equilex sele kostar i cob 2750 kr vilket blir en skillnad på 1194 kr. Om man inte vill bygga om, köpa till, krångla o fixa + att det blir småfult så tycker jag att man ska kosta på Equilex sele!

När det gäller shettis blir det, 898 kr + (vänd travbrösta) 160 kr + draglinor 98 kr + däckelunderlägg 90 kr = 1246 kr. Equilex shettissele kostar bara 1650 kr!

Så det är inte många kr man sparar + att man måste lägga ner lite tid för att få skitsele modellen att funka. Equilex beställer du, anpassar o kör direkt med ;) samt att det är lite snyggare :D

Men det är ju super att man kan göra om sin dåliga sele (som man redan kostat på o använt) till det bättre :idea:!


En sak jag funderat på är att kosta på en Equilex sele + en loksele och då kan man bolla lite mellan dom - hur bra som helst! :)
Kostar väl då runt 1650 + 3395 = 5054 men då har man ju både loksele o bröstsele och dessuton alla braiga detaljer! ;)
Ja anl till att man ska köpa ITE:s (som börjes säljer) är att den lokselen har skruvar som gör att man kan skruva i sär och sedan ihop lokselen igen!
Men om man vet på rak arm att man ska ha lokor bara, ja då kan man köpa en billigare variant och klippa/skära sönder. Tex boles för knappt ett par tusen.

Nu riktar detta sig till dom som vill tänkte jag säga, inte bara till Åke :smirk:
O jag vill inte bråka, så jag hoppas det jag skrivit inte uppmanar till fajt :D
 
Sv: Skitsele=skitbra med denna metod!

När jag frågade min sadelmakare om han kunde sätta dit en extra jord på min bröstsele så skulle han ha 800 kr för de! ...jag tror att det bara blir massa jobb, och inte speciellt snyggt...det blir nog lättare och billigare i slutändan att köpa en billig sele från Equilex.
 
Sv: Skitsele=skitbra med denna metod!

Jag har inte betalat speciellt mycket för mitt ombygge, men då hade jag ju skitselen från början också. Saken är den, att det inte var min sele (och inte min ponny och inte min rockard heller för den delen), och ägaren ville inte lägga ut pengar på ny sele eftersom hon inte kör ponnyn överhuvudtaget. Hade det varit min ponny hade jag köpt en hobbysele från equilex, men nu då det inte var det så ville jag inte lägga ner så mycket pengar på det.
Så jag byggde om den. Sammanlagda kostnaderna (inklusive att jag byggde svängeln) blev väl ungefär 10-15 €.
Snygg, nej. Användbar, ja. Det enda jag inte hunnit fixa ännu är skakelremmarna (som fattades på skitselen, nån måste ha tappat bort dem), det blir väl till att köpa från börjes då, typ 20€ för det.
 
Sv: Skitsele=skitbra med denna metod!

Ja det blir ju en bättre sele än innan om man inte har möjlighet att köpa ny! :)
Ofta är det så att skötaren vill fixa en massa men ägaren vill helst inget alls! :crazy:

/L
 

Liknande trådar

Z
Körning Hej, jag är ny på detta så såga inte mina dumma frågor helt nu.. :3 Vi köpte en gammal vagn och fick en loksele till den. Perfekt...
Svar
13
· Visningar
5 881
Senast: Zab
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp