Skjuter ut bakdelen

alextheasparagus

Trådstartare
Hej! Har hittat liknande trådar men ingen som har riktigt samma problem som jag. Jag rider en kallblodstravare som jag precis börjat galoppera med och det går helt ok, även om det går lite fort. Däremot har hon det senaste börjat skjuta ut bakdelen väldigt mycket (igen, hon gjorde samma sak i början av ”inridningen”), speciellt åt höger. Detta är nästan alltid bara i traven, och i början av passet brukar vi inte ha riktigt lika mycket problem, men mot slutet och speciellt efter galopp börjar hon skjuta ut extremt mycket, både på volt och rakt spår. Har övat på både öppna och sluta, voltövningar, och allt går bra i skritt men i traven blir det problem. Försöker jag ställa framdelen efter bakdelen, alltså ställa huvudet inåt i högervarvet eller utåt i vänster, vägrar hon och bara stannar istället och fryser fast på stället. Om jag gör en lätt öppna i skritt och sedan försöker öka till trav gör hon samma sak. Tänker att antingen är jag sned och omedvetet puttar ut baken med min vikt, eller så är hon helt enkelt inte tillräckligt stark. Då är frågan, finns det några bra övningar för det här, och vad gör man när det inte går att ställa framdelen efter bakdelen? Ska börja ta lite lektioner igen så småningom, men skulle vara bra med lite annan input fram tills dess!
 
Hade en valack för många år sen som sköt in hö sida speciellt i höger varv. Han gick alltså på dubbla spår. Han hade förändringar på ena bakknät
 
Kanske är hon helt enkelt lite övertränad för tillfället ? och behöver en lugnare period där du rider bara rakt fram utan krav på trampa under sig för mycket. Vad jag förstår är hon inte jättemycket riden? Eftersom hon gör det mest efter galopp (som kanske är jobbigt för henne) ? så finns ingen ork kvar sedan att bära jämt på bägge bak om det kanske är så att hon är svagare i ena sidan, vilket är vanligt.

Jag skulle köra lite lugnare en period med henne. :)
 
Svag, oliksidig, ont osv kan vara mycket bakom, boka ett vet besök och se om det är ngt större fel.
Jag varvar massage och strechning innan/efter träning på min gamla travare för att få henne att slappna av i musklerna och kunna arbeta rätt från första början, efter en ordentlig rykt bara så är hon mycket mjukare än när hon kommer direkt från hagen.
Har också bot Ryggvärmare för att mjuka upp och få henne slappna av snabbare när jag longerar och tömmkör.
 
Precis, hon rids inte så mycket just nu, och det var mycket bättre i somras då hon tränades lite oftare och antagligen var i lite bättre kondition. Märker ju att hon blir trött ganska fort efter galoppen. Är det någon idé att bara köra lite trav och sedan öva på rakriktning och spårning i skritt tills hon orkar lite mer? Bör tillägga också att det inte är min häst utan min medryttarhäst.
 
Hej! Har hittat liknande trådar men ingen som har riktigt samma problem som jag. Jag rider en kallblodstravare som jag precis börjat galoppera med och det går helt ok, även om det går lite fort. Däremot har hon det senaste börjat skjuta ut bakdelen väldigt mycket (igen, hon gjorde samma sak i början av ”inridningen”), speciellt åt höger. Detta är nästan alltid bara i traven, och i början av passet brukar vi inte ha riktigt lika mycket problem, men mot slutet och speciellt efter galopp börjar hon skjuta ut extremt mycket, både på volt och rakt spår. Har övat på både öppna och sluta, voltövningar, och allt går bra i skritt men i traven blir det problem. Försöker jag ställa framdelen efter bakdelen, alltså ställa huvudet inåt i högervarvet eller utåt i vänster, vägrar hon och bara stannar istället och fryser fast på stället. Om jag gör en lätt öppna i skritt och sedan försöker öka till trav gör hon samma sak. Tänker att antingen är jag sned och omedvetet puttar ut baken med min vikt, eller så är hon helt enkelt inte tillräckligt stark. Då är frågan, finns det några bra övningar för det här, och vad gör man när det inte går att ställa framdelen efter bakdelen? Ska börja ta lite lektioner igen så småningom, men skulle vara bra med lite annan input fram tills dess!

Har samma erfarenhet till @Karoliten - sned häst som kompenserade för problem uppe i höger höft. Skitsvårt att hitta då det satt så högt upp och han inte markerade. Men väldigt sned, reds och tränades med instruktör, belastade fel och fick en parallell hälta tillslut. Först då kollades han igenom ordentligt och fick rätt behandling.

Utöver Vet.check skulle jag ta den på töm och se om den går att få den rak där. Ta bort störande moment som sadel och ryttare. Är det ok så träna på töm tills den är starkare och se över sadeln.
 
Min häst var väldigt sned och gick med baken åt höger när han kom hem från travträningen. Min veterinär behandlade vänster bakknä (behandlades en andra gång på återbesöket) och jag fick ett halvårslångt rehabprogram under sadel i skritt.

Han fick lära sig sidvärts/öppna/sluta och att gå långsamt i små backar. Han blev rakare och rakare och nu är han rak i kroppen och jobbar vidare på att bli starkare i kroppen. Efter rehaben var klar så fick han följa med på 30 min dressyrträning/v. Och vi började då att galoppera. För att hålla ordning på hans hull så går han till 98% intervaller i galopp, gärna i backe.
Han har också träffat kiropraktorn som hjälpt till med rakriktningen.

Det som märks nu 12 månader senare är att han samlar sig bättre i vänster galopp än vad han gör i höger. Men det tar sig.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
937
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 915
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 125
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp