Slutna stamböcker är ett otyg eftersom det hindrar uppfödare från utkorsning. Men det var varken kennelklubbarnas och deras stamböckers uppkomst eller att stamböckerna stängdes som startade den vansinniga inaveln.

Jag nämde en hund är den som fanns flera gånger i stamtavlan på hundarna setterentusiaster som Wendel importerade de hundar som la grunden till den svenska setteraveln. Inte så konstigt. Eftersom den hunden användes flitigt av den främsta uppfödaren av arbetande settrar.
Det här är den hundens pappa, född nästan 15 år innan brittiska kennelklubben bildades. Sluten stambok hindrar uppfödare från att göra bra kombinationer. Öppen stambok innebär inte att uppfödare avstår från riktigt usel avel.

Visa bifogad fil 133791
Men jösses!! :jawdrop: Helsyskonparningar i flera led!
 
Men jösses!! :jawdrop: Helsyskonparningar i flera led!

Ja, det är rent vansinne. Och det handlade inte bara om en enstaka hund. Det finns många liknande stamtavlor.

1889 föddes en setter i Sverige efter en av Wendels hanar. Ingen horribel inavel. Men går man tillbaka några generationer och tittar närmare blir det skrämmande. I åttonde generationen finns 256 hundar. I idealfallet rent genetiskt är alla dessa unika/obesläktade. För den här setterhanen går ca 200 av de 256 hundarna han härstammar från i denna generation tillbaka på endast 2 individer. ALLT deras genmaterial kommer från bara en tik och en hane. Och aveln på de två hundarna anses ha utgjort skapandet av den moderna engelska settern...
 
Slutna stamböcker är ett otyg eftersom det hindrar uppfödare från utkorsning. Men det var varken kennelklubbarnas och deras stamböckers uppkomst eller att stamböckerna stängdes som startade den vansinniga inaveln.

Jag nämde en hund är den som fanns flera gånger i stamtavlan på hundarna setterentusiaster som Wendel importerade de hundar som la grunden till den svenska setteraveln. Inte så konstigt. Eftersom den hunden användes flitigt av den främsta uppfödaren av arbetande settrar.
Det här är den hundens pappa, född nästan 15 år innan brittiska kennelklubben bildades. Sluten stambok hindrar uppfödare från att göra bra kombinationer. Öppen stambok innebär inte att uppfödare avstår från riktigt usel avel.

Visa bifogad fil 133791

Exempel kan man hitta bland jaktavlade blandraser i b.la USA, man använder inavel flitigt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tittat på Kalla Fakta: Kamphund säljes på TV4 Play. Skrämmande men tyvärr inte förvånande. Jag känner spontant att något måste...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
5 718
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Läste en artikel på en annan hundsida om en stor uppfödare som i åratal misskött sina pommar och pekineser och håller dom i hundstall...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 235
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Kanske kanske (stort kandke)ska bli ett jourhem åt en kastrerad hane renrasig. Jag har dålig koll mer än det jag läst på skk Någon...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 088
Senast: Diabetikern
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
1 651
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp