Bukefalos 28 år!

Sko av hästen, när?

Dorinda

Trådstartare
Jag har tänkt att låta hästen gå barfota och rehabba hovarna under sommaren. Han har tidigare varit barfota häst under några år och det fungerade bra, hade boots när jag red så han inte skulle slita för mycket. Men var annars oömm när underlaget var ok(fryst knöggel är inte uppskattat). Efter fånganfallet för 1,5 år sedan blev han känsligare i fötterna och fick därför skor.
Under tiden han haft skor har hovarna blivit sämre och sämre igen:crazy: Anledningen till att han fick bli barfota häst(i samrådan med klinikveterinär och hovslagare) var att hans hovar var så dåliga, efter det blev hovarna bättre och bättre, hårdare, finare form, höll ihop bra, sprickorna försvann och när jag började sko honom igen fick jag ofta höra hur fina de var. Så det käns jobbigt att se på när de mer och mer går tillbaka till hur de var innan jag tog av skorna första gången, så illa är det inte ännu. Men jag vill hinna bromsa innan de blir det igen.

Nu börjar jag fundera på vad jag ska göra, en plan jag funderar på är ta av skorna när det tinat, låta honom gå utan under sommaren, och sedan sko igen. Men räcker en så pass kort period för att hovarna ska hunna åtehämta sig? Allt tunnt flisigt material nertill lär ju iallafall hinna växa bort...

Hästen ska skos imorgon, och jag funderar på om jag ska boka in en ny tid om 7 veckor, eller hoppas på att det hinner bli varmt under tiden och inte boka in någon mera tid.

Är det här en puckat plan? Någon som testat och hur blev resultatet?
 
Sv: Sko av hästen, när?

Jag har varit med om samma som Du, ungefär. Fång, skodd och sämre hovar.

Fick höra en sak; att skoning ökar genomtrampet.

Jag har sedan två veckor tillbaka min häst oskodd, använder Sole-guard. Kolla S-holms hemsida så ser Du hur man kan göra. Dock gjorde den hovis jag anlitar inte så, tyvärr. Så jag använder boots i hagen, men barfota med sole-guard inne.

Lycka till.
 
Sv: Sko av hästen, när?

Jag hittade produkten i deras webshop men förstod faktiskt inte riktigt hur den skulle användas? Kan hästen ha det dygnet runt?
Fungerar det bra?
 
Sv: Sko av hästen, när?

Fast att bara dra av skor och inget mer är sällan en god ide om man vill förbättra hovkvaliten. Tänkte på det du skrev, fliset växa bort. När man skor av en häst måste man vara mycket noga med att dels verka lite, hästen måste ha något att slita på, dels raspa kanterna ofta så hästen ej sliter sig sned och flikar mm förhindras. en kortare period än 6 veckor brukar man inte rekommendera barfota om det handlar om att förbättra kvaliten. Det tar nämligen så lång tid för hornproduktionen att komma i gång, och då främst i sulan.
 
Sv: Sko av hästen, när?

Givetvis ska hästen få bra hovvård när han går barfota, det tycker jag är självklart. Annars hade han knappast blivit så fin i fötterna sist han gick barfota.
Hur länge han får gå utan skor beror på vädret. Nästa gång ska han skos i mitten av Mars, sedan får han ha de skorna tills det är barmark(gissningsvis i början av Maj) och kan sen gå utan 4-5 månader och sko i god tid innan det fryser. Så blir det bättre redan efter 6 veckor så är det ju lätt värt ett försök.
 
Sv: Sko av hästen, när?

Japp, jag är nöjd:-).

sitter på dygnet runt. Du fyller upp sulan med detta. M har skrivit en instruktion där man också kan lägga typ silvertejp runt hoven och sedan fylla upp.

Skos Din häst på klinik?

Om Du söker på produktnamnet W-c Sole-guard och hittar deras hemsida, finns det dessutom en instruktionsfilm om jag kommer ihåg rätt.
 
Sv: Sko av hästen, när?

Jag googlade och hittade en film på youtube. Vad coolt! =) Min häst går barfota och har så gjort hela sitt liv, men han snubblar en del på vissa ridvägar för att han kliver på stenar som gör ont. Det där skulle ju kunna funka för oss under sommaren =)
 
Sv: Sko av hästen, när?

Jag är jättenöjd, och då är det ändå inte superproffsigt gjort.

Hade hellre velat ha silvertejp som form och sedan byggt upp litet, pga att hovisen verkat ner min häst alldeles för hårt:devil:. Men även liten utfyllnad hjälper.

Är som sagt supernöjd med materialet och tekniken.
 
Sv: Sko av hästen, när?

Häftigt!
Ungefär hus snabbt nöts det bort? Kan kanske vara jättebra att ha första veckorna han är barfota?
Jag får nog maila störmsholm och fråga lite och sen beställa:laugh:
Nu skos han inte på klinik.
 
Sv: Sko av hästen, när?

Min häst är inne på tredje veckan nu.

Dock har hon boots i hagen, är rädd om sole-guarden:-).

Har hört litet olika uppgifter om hur länge det sitter, allt från några dagar om man har otur upp till fem veckor, tror jag det var.

Tydligen jättenoga med hur man gör det enligt M. Måste vara torrt och helt rent, inga fingrar på sulan eller annat fett för då fäster det inte.
 

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 750
Senast: Morces
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 576
Senast: Askur2017
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: super
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 858

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp