Hovens omställning, hur lång tid?

Morces

Trådstartare
Tjena!

I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra hovar. Han ömmar ytterst lite, endast på ställen där det kan vara lite ojämt men det är verkligen ingenging mot hur han var när han kom till mig. (Bad de ta av skorna innan han kom förra året men han haltade jättemycket så skorna fick sitta på igen)

Min fråga är hur lång tid brukar det ta för hoven att göra en omställning från skodd till barfota? Jag vet att det är individuellt men det är kul att få höra om folk som gjort samma resa som vi påbörjat. 🙏
 
Min erfarenhet är tyvärr att många hästar inte alls funkar barfota även om deras ägare tycker det. Hästar vill hemskt gärna dölja obehag, speciellt i rörelseapparaten.

Om hästen ömmar redan nu (med långa fötter (hoppas jag, då det krävs längre fötter för att sko än vid barfotahållning) kommer det bli värre när den börjar slita på dem. Speciellt kan det vara lurigt så här års om man bor i södra halvan av landet då hovarna ofta är blöta i hagen och då blir mjukare = slits mer.
 
Tjena!

I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra hovar. Han ömmar ytterst lite, endast på ställen där det kan vara lite ojämt men det är verkligen ingenging mot hur han var när han kom till mig. (Bad de ta av skorna innan han kom förra året men han haltade jättemycket så skorna fick sitta på igen)

Min fråga är hur lång tid brukar det ta för hoven att göra en omställning från skodd till barfota? Jag vet att det är individuellt men det är kul att få höra om folk som gjort samma resa som vi påbörjat. 🙏

Min gamla tog nog ett år ungefär, skoddes av pga hovböld och hovväggarna inte höll; ljusa hovar. Dock var han lite öm ändå barfota så red anpassat på olika underlag och började även med old macs, de första funktionsskorna som kom, men så klumpiga såhär i efterhand 😅.
Foderhästen tog ungefär lika länge; även han lite öm utan på grusväg så man anpassade ju sig!

Min nuvarande hade skor i 3 månader runt inridning och sådant. Köpte henne avskodd. Tyckte det fungerade bra, upplevde henne inte inte öm som de andra men i efterhand med skor märktes ändå stor skillnad! Att jag skodde henne var ju pga halkincident. Hade haft barfotahästar i över 15 år men pga halka tog jag beslut om skor.
 
Vad är anledningen till att du vill ha hästen barfota?

Jag hade min barfota en kort period förra vårvintern pga att skorna bara rasade av henne och till slut fanns det nästan inget att spika i. Bytte hovis och när hästen fick på sig skor igen så såg man omedelbart hur hela hållningen och uppsynen ändrades och hon formligen drog en lättnadens suck. Man såg inte omedelbart att hon ömmade, och hon reds inte heller den perioden, men var alltså uppenbarligen smärtpåverkad av att gå barfota. Kommer aldrig mer göra om det.

En kompis har nu sin häst på boxvila, gipsad på alla fyra sen hon också fått ett infall och ville prova ha sin häst barfota...
 
Ungefär 6 månader har det tagit för de två hästar jag haft.
Men jag har ofta ridit med boots längre! De har då varit helt oömma i hagen men gått försiktigt på grusvägar.
Efter det har jag ofta skott på vintern om inte hagarna varit i toppskick….
 
Om hästen ömmar när det är "lite ojämnt" så är det väl ändå ganska känslig? Vet inte om du menar att den ömmar bak där den är barfota eller om den ömmar fram trots skor.
Om hästen tidigare blivit rejält halt av att plocka bort skorna känns det väl väldigt risky att göra samma sak igen.
 
Jag är också nyfiken, vad är det för hästras och vilket underlag rider du på? Hur hög är aktivitetsnivån?

Jag har erfarenhet av hästar som kunnat gå barfota och de som absolut inte kunnat gå barfota. Det har verkligen berott på hovkvalité, underlag och aktivitetsnivå. Samt vad hästen är van vid och hur känslig den är. De hästar vi avlat idag vet jag ärligt talat inte om så många har bra hovar egentligen, eftersom man ofta avlar på andra meriter. Har nog aldrig varit med om att ta av skorna på en skodd häst mer än inför sommarbete. 😅
Däremot har jag haft häst som gått barfota hela livet, men det är ju en annan femma.
 
Det tar ca ett år för en ny hovkapsel att växa ut, men oftast ömmar dom egentligen pga strålröta, sockerkänslighet eller trasiga/underutvecklade inre strukturer. Strålröta kan gå snabbt att fixa. En del inre strukturer återhämtar sig aldrig.

Skydd på när du rider/prommar honom. Dvs boots, limboots, eller wraps.

Och diskutera med din hovis om prognosen.
 
Vad är anledningen till att du vill ha hästen barfota?

Jag hade min barfota en kort period förra vårvintern pga att skorna bara rasade av henne och till slut fanns det nästan inget att spika i. Bytte hovis och när hästen fick på sig skor igen så såg man omedelbart hur hela hållningen och uppsynen ändrades och hon formligen drog en lättnadens suck. Man såg inte omedelbart att hon ömmade, och hon reds inte heller den perioden, men var alltså uppenbarligen smärtpåverkad av att gå barfota. Kommer aldrig mer göra om det.

En kompis har nu sin häst på boxvila, gipsad på alla fyra sen hon också fått ett infall och ville prova ha sin häst barfota...
Han har tagit av sig skorna nu tre gånger och ömmar ytterst lite. Så vi kom överens om att prova då han har starka hovar och fått lovord om att de är väldigt bra. Så vi testar för att se om han kan klara sig utan. Jag har boots till ridning/träning/promenader. Hästen ska också bara stå nu en-två månader pga flytt så då är det en toppen period att testa. Hittils verkar det funka bra och hovis säger också att det är bättre om han kan gå utan skor. Han är ganska ung så han har inte haft skor så länge mer än 1,5 år kanske.
 
Jag är också nyfiken, vad är det för hästras och vilket underlag rider du på? Hur hög är aktivitetsnivån?

Jag har erfarenhet av hästar som kunnat gå barfota och de som absolut inte kunnat gå barfota. Det har verkligen berott på hovkvalité, underlag och aktivitetsnivå. Samt vad hästen är van vid och hur känslig den är. De hästar vi avlat idag vet jag ärligt talat inte om så många har bra hovar egentligen, eftersom man ofta avlar på andra meriter. Har nog aldrig varit med om att ta av skorna på en skodd häst mer än inför sommarbete. 😅
Däremot har jag haft häst som gått barfota hela livet, men det är ju en annan femma.
Fjordhäst, 4 år gammal. Bra hovkvalite. Vi kommer hålla till på mjukt underlag samt uteritter men då har han boots på såklart. Aktivitetsnivån är idag väldigt låg pga där jag står nu kan vi inte göra så mycket pga väder och att det är väldigt mörkt. Blir bara mark träning just nu. Han ska även stå nu och vila i några månader pga stallflytt och då tänkte vi testa skolöst och se hur han klarar det. Funkar det så är det toppen.
 
Han har tagit av sig skorna nu tre gånger och ömmar ytterst lite. Så vi kom överens om att prova då han har starka hovar och fått lovord om att de är väldigt bra. Så vi testar för att se om han kan klara sig utan. Jag har boots till ridning/träning/promenader. Hästen ska också bara stå nu en-två månader pga flytt så då är det en toppen period att testa. Hittils verkar det funka bra och hovis säger också att det är bättre om han kan gå utan skor. Han är ganska ung så han har inte haft skor så länge mer än 1,5 år kanske.
Enligt hovis ömmade han ingenting men jag ser att på ojämn mark så tassar han lite. Men inte mycket. :)
 
Om hästen ömmar när det är "lite ojämnt" så är det väl ändå ganska känslig? Vet inte om du menar att den ömmar bak där den är barfota eller om den ömmar fram trots skor.
Om hästen tidigare blivit rejält halt av att plocka bort skorna känns det väl väldigt risky att göra samma sak igen.
Vi misstänker att förra hovis tog bort för mycket av sulan då.
 
Om hästen ömmar när det är "lite ojämnt" så är det väl ändå ganska känslig? Vet inte om du menar att den ömmar bak där den är barfota eller om den ömmar fram trots skor.
Om hästen tidigare blivit rejält halt av att plocka bort skorna känns det väl väldigt risky att göra samma sak igen.
Han ömmade bara lite fram. Men det säger ju hovis att det är normalt i början.
 
Men kan någon som har gjort samma resa kanske skriva lite om det gick och varför? Jag är mest intresserad av det och inte så mycket om vad jag ska tänka på, där har jag en jättebra hovis samt kunniga runt om som kan svara på de frågorna.
 
Ungefär 6 månader har det tagit för de två hästar jag haft.
Men jag har ofta ridit med boots längre! De har då varit helt oömma i hagen men gått försiktigt på grusvägar.
Efter det har jag ofta skott på vintern om inte hagarna varit i toppskick….
Ja, det verkar vara en rimlig tid. Vi kommer ju ta det lugnt en del nu också samt flytta till bättre hage.
 
Men kan någon som har gjort samma resa kanske skriva lite om det gick och varför? Jag är mest intresserad av det och inte så mycket om vad jag ska tänka på, där har jag en jättebra hovis samt kunniga runt om som kan svara på de frågorna.
Jag tror att det är svårt att jämföra pga det finns så många olika parametrar och anledningar till att ta av skorna. Har du en häst med dåliga fötter och vill ta av skorna för att stimulera tillväxten så tar det troligtvis ca året. På min ponny, som hade jättebra hovar märkte jag ingen omställning alls. Hon har aldrig visat ömhet, men då har jag haft bra handledning gällande allt från utprovning av boots till foderstat med mineraler i balans.
 
Tog av skorna för 2 1/2 år sedan på min när hon skadades.
Hade som unghäst betong fötter sedan skodd i 15år (bra hovar och mycket sällan tappskor)
Hon smyger fortfarande på gräskanten till hagen för att slippa gå på gruset.
 
Vad gjorde man med den hästen när man tog av skorna, Strasser-verkade den? :crazy:
Nej nej, absolut inget sådant, hovslagaren (för övrigt utbildad sådan) tog bara av framskorna (hästen var barfota bak sedan någon månad tillbaka). Hennes hovslagare hade då också inte ansett att det skulle vara något problem alls att ha hästen barfota (🤦🏼‍♀️) utan tog bara av dem. Den var min hovis som sen fick i uppdrag att sko om hästen då ägaren fattat att det inte skulle funka några dagar senare. Blev dock ingen skoning utan gips på alla fyra. Hovisen visade mig också hovarna- hästen gick bokstavligen på sulorna på alla fyra, inkl bak där hon varit utan skor i någon månad 😔
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 819
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 926
Senast: Marvin
·
Hästvård Har en ponny som skoddes på fredagen, inte visade någonting på lördagen men på söndagen påväg in (från knölig och frusen hage) var han...
Svar
4
· Visningar
1 069
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp