Skoda Octavia TDI 4x4 som dragbil?

Ms_Antrop

Trådstartare
Vad tycker vi om den? Nån som har nån erfarenhet, bra som dålig?

Får dra 1500 på b-kort kan jag tillägga...:p

Sv: Skoda Octavia TDI 4x4 som dragbil?

Har dragit häst med en sån flera gånger och tyckte den var bra att dra med. Riktigt bra.

Att den får dra 1500 på b-kort har jag svårt att tänka mig. Min som är modell
-07 får iallafall bara dra 1370. Jag fick ta e-kort för att få dra mitt 1500-kilossläp som jag tidigare dragit lagligt m en volvo 940.

Som dragbil är den dock rätt bra. En bra "mellanbil" tycker jag. Man ger sig inte ut i skogen med den men man tar sig fram på leriga stallplander och det är ändå en vanlig bil utan jätte-dyra däck etc. Den har "räddat" mig flera gånger under den ovanligt snöiga vinter vi haft. Tex på julafon när jag hamnade på en rejält igendriven väg, hade jag haft kvar min 940 hade jag fått spendera julaftonskvällen i en snödriva men skodan tuggade sig igenom.

Senast ändrad:

Vi kollade på en -01 och den fick dra 1530 (eller om det var 1550). Samma sak med v70. Våran 05a får dra 1280 och vet att en 98a fick dra 1530.

Ts: Jag har bara hört bra om den

Vi kollade på en -01 och den fick dra 1530 (eller om det var 1550). Samma sak med v70. Våran 05a får dra 1280 och vet att en 98a fick dra 1530.

Ts: Jag har bara hört bra om den

Låter mkt, men bilen var kanske lättare då.

Senast ändrad:

Registreringsnummer: UNC757
Fabrikat: SKODA COMB AMB 1,9 TDI
Färg: MGRÅ Fordonsslag: PB
Fordonsår: 2003

Skattevikt, kg: 1530
Tjänstevikt, kg: 1530
Totalvikt, kg: 1950
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1500
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 500
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1530
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3450
Max lastvikt, kg: 420
Kopplingsanordning : KULA

Jo, den får dra så mycket ;) (jag har dessutom kollat det på 3 olika ställen; själv på nätet + 2 olika bilfirmors register + att jag har en kompis som har en likadan)

Ja då funkar det säkert utmärkt, jag har dock bara dragit med den större dieselmototorn så vet inte hur 1,9:an är.
Din väger 170 kg mindre än min skoda (som fö får dra max 1600 kg) som dom verkar ha tryckt in mkt skrot i, tex är den ju då tyngre än den 940 jag hade innan trots att volvon definitivt såg ut som en större bil.

Senast ändrad:

Jag drar med en liknande, fast en bensinare. Fyrhjulsdriften gör att den blir lite tyngre. Min är en 1.8 chippad. Jag tycker den är mycket bra att dra med. Tämligen stark och överkomlig förbrukning (strax över litern/mil) för att vara en "B-kortsbil". Jag är överlag mycket nöjd med min Skoda på alla sätt och vis. Den är en bra arbetshäst och samtidigt rolig att köra.

Fabrikat: SKODA OCTAVIA COM EL 4X4
Fordonsår: 2002
Skattevikt, kg: 1510
Tjänstevikt, kg: 1510
Totalvikt, kg: 1940
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1510
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3440
Max lastvikt, kg: 430

Registreringsnummer: UNC757
Fabrikat: SKODA COMB AMB 1,9 TDI
Färg: MGRÅ Fordonsslag: PB
Fordonsår: 2003

Skattevikt, kg: 1530
Tjänstevikt, kg: 1530
Totalvikt, kg: 1950
Sänkt totaltvikt, kg:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1530Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3450
Max lastvikt, kg: 420
Kopplingsanordning : KULA

Jo, den får dra så mycket ;) (jag har dessutom kollat det på 3 olika ställen; själv på nätet + 2 olika bilfirmors register + att jag har en kompis som har en likadan)

om jag inte är helt ute och cyklar så får den "bara" dra 1500?

Den jag körde (var inte min bil) fick jag dra 1500 kg med. Kollade det.

Hmm..tror jag åker å köper den..Vill också ha..
Just för att dom får dra gga mycket och för att dom inte är så dyra i inköp.

Vi hittade en på Blocket uppåt, lite nyfiken på prisbild på den du tittat på om du vil pm:a då jag letar liknande dragfordon.
( Nä, jag åker inte å köper den;), bor för långt bort..)

Vad tycker vi om den? Nån som har nån erfarenhet, bra som dålig?

Får dra 1500 på b-kort kan jag tillägga...:p

När jag letade ny bil, för ca 1 år sedan, så provade jag en sådan.
Kommer ej ihåg exakt årsmodell men runt -03-04 nånstans....

Den fick dra mer än 1350 iallafall på B-kort, för det hade jag som krav (eftersom jag vid den tidpunkten endast hade B-kort).

Har för mig det var en 1,9 liters motor, var på 105-110 hk tror jag.
Diesel alltså, 4wd.

Nu har jag kanske lite extrema förhållanden men jag bor så till att jag har en brant, S formad backe för att ta mig ut från gården.
Har man fel bil kommer man inte ens upp med bilen på vintern.....

Jag provade att dra mitt tomma släp, ett Thule på då 1350 kr totalvikt tjänstevikt 810, boggie, uppför denna backen förra vintern. Förhållanderna var bra, snö i bakcen men ingen is och hyfsat fäste.

Jag var inte alls nöjd, vi kom upp men det var verkligen inte mer än precis. Med häst i hade det inte gått, varken sommar eller vintertid.

Jag tyckte oxå att den var "tråkig" att köra rent allmänt, hade liksom inget drag i sig :)

Visserligen var jag då van vid en XC70 volvo bensinare -98 med 2,5 l lätttryckturbo men ändå.....

Jag tyckte alltså inte att den räckte till som dragbil för mina förhållanden.
Men kanske den funkar om man inte har sådana vägar som jag ofta kör på :)

Idag har jag en XC70 D5 -06....fick ta BE körkort men det var det värt....

Jupp, därav att jag skrev att den får dra 1500 i mitt första inlägg ;)

Men nu har jag hittat en annan bil som jag funderar på! En Volvo s60 -02, AWD och lättrycksturbo med 200 hästar :p Får dra 1440 på b-kort, vilket räcker för mig...

Vad jag har läst så använde sig volvo fram till 2003 av en annan typ av fyrhjulsdrift (nåt med viskokoppling), och inte av haldex vilket skoda gjort hela tiden. Det verkar som att Haldex är ett bättre val,m nåt volvo uppenbarligen kommit underfund med också eftersom de sedemera bytt till Haldex.

Tänk på att det inte bara är hästkrafterna man drar med. Dieselmotorer har tex bättre vridmoment och är starkare på låga varvtal. Det är sällan man far fram i 140 med hästsläp.

Tillägg: Tydligen är S60 första volvon med Haldex, årsmodell -03 men började tillverkas -02.

Min åsikt är dock att man aldrig ska köpa första årsmodellen av en bil. Risk för barnsjukdomar.

S60 lär inte vara någon jättebillig bil att äga men det kanske inte har så stor betydelse.

Senast ändrad:

vi har en s60 och den drar bra. Vi har en lång backe vid stallet, inga problem (även om alla säger att dom är dåliga). Har även en v70 och en wv. märker ingen större skillnad

Vi har haft en sån och jag ÄLSKADE den, både att dra med och som familjebil. Jag lyckades packa campingutrustning till fem personer, inkl stor barnvagn och barnmatstol, campingbord osv och vi var fem pers i bilen. Det finns få bilar som hade kunnat svälja det (sedan hur mkt överlass det var är ju en annan femma).

Den är tyvärr krockad och istället har vi en Scout och den är jag inte allas lika förälskad i.

Nja, det har väll inte jättestor betydelse, all bilar är dyra att äga ;) Önskar att jag slapp öht, menmen....:grin:

Jo, jag har fått veta att 02:orna är dom första med Haldex, så det är ju bra, sen vet jag inget om det där med första årsmodellen tyvärr... Men vi har haft Volvo (v70) i familjen och det är bra bilar... Dock är nackdelen att det är just en 02:a, modellerna mellan 01 och 06 har jag hört kan ha mycket problem med framvagnarna, dock vet jag inte om det gäller s60 också, eller om det mest är v70. Men dom får nog hyvla lite på priset om jag ska köpa den, alternativt ge mig några extra garantier eller nått :p Det brukar alltid gå att ordna nått om man viftar lite med ögonfransarna:grin:

Ang diesel, jag vet inte om jag kommer att tjäna så mycket på det... Jag vet inte om jag kör tillräckligt mycket. Kör mellan 1500 och 2000 om året bara, och Skodan jag har kollat på kostar 5800 om året i skatt... Visst, jag skulle behöva räkna mer exakt på det, men det är frågan om det inte går lite plus minus noll, typ. Å andra sidan så är dieselbilarna bättre att dra med, just för att dom är starkare, det är jag också medveten om... Och nej, jag menade inte att det skulle vara bättre att ha turbo och 200 hästar, bara roligare ;):D

Liknande trådar

Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
270
Senast: Fiorano
·
Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
788
Senast: Windy
·
Övr. Hund Vill gärna höra andras erfarenheter gällande rutiner till hundar. Har två terriers. En airedale och en mindre foxfröken på 11 år. Min...
Svar
12
· Visningar
987
Senast: Migo
·
Fordon Ok har fått till mig att jag nu måste välja ny bil i jobbet. Jag är i grund och botten väldigt ointresserad av bilar. Har inga direkta...
Svar
19
· Visningar
1 869
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka