Sköldkörtelproblem och jod

cowgirl81

Trådstartare
Nån här som testat ren jod, Äter Euthyrox men de hjälper noll. Hade Levaxin innan. Kom av en slump upp reklam på en sida angående jod, och hade man problem med sköldkörtel kunde man må bättre av ren jod.
 
Om sköldkörtelvärdena är kassa brukar de inte studsa upp på optimalt jättekvickt av påbörjad medicinering.
Brukar börja på låg dos, vänta 6-8 v, provtagning, justering av medicin, ny provtagning etc tills värdena är ok.

Jag hade iaf inte laborerat med att äta jod utan dialog med läkare.
 
Ja man kan må bättre av det, man kan även må fullständigt katastrof av det.

Jag medicinerar med Levaxin, Liotyronin och Lugols jod. Man ska inte laborera själv med jod, eller nån medicin öht, utan vända sig till en läkare som kan detta. De är tyvärr få, men det finns. Man kan läsa mkt själv också, speciellt på nätet och fejjan. Men jag avråder från att dosera utifrån dessa råd man får i tex Jodgruppen på fejjan. Det kan vara direkt skadligt. Dessutom behöver man förbereda kroppen inna man påbörjar jodbehandling, de flesta har obalanser och brister i kroppen som behöver åtgärdas oavsett. Speciellt sköldkörtelsjuka har mer som regel än undantag, en massa bristtillstånd. En anledning till att man inte tar til sig medicinering är inte helt sällan bristtillstånd, så det är inte helt fel att försöka utreda hälsan från grunden.

Om du vill ha tips om en erkänt duktig läkare som kan detta om näringsbalanser, och även jod,, skicka ett PM.
 
Jag tar Levaxin sen länge men tar ibland ett jodtillskott i form av kelptabletter, de innehåller 225 mcg jod. Vet inte om det gör nån skillnad men vill tro det. Tror inte det är skadligt i den formen iaf och jag tar inte varje dag.
 
Har käkat levaxin i 3 år, men eftersom det inte hjälpte bytte läkaren till den andra. Den verkar inte hjälpa den heller provat den i 2 år. Ska fråga henne när jag träffar henne till fredagen vad hon tror om jod. Kan ju inte vara farligt och prova.
 
Inte alls svar på frågan men en släkting till mig går på kinesisk akupunktur för sköldkörteln och har nu kunnat sluta med Levaxin.
Fast vi kan också lägga till att akupunktur inte har bevisats ha någon effekt alls utöver placebo för annat än smärtbehandlingar. Trots ivriga försök från utövare att påstå annorledes för allehanda sjukdomstillstånd.

https://quackwatch.org/acupuncture/
 
Jaha? Det funkar här än så länge.
Var och en får väl välja huruvida man vill prova bevisat effektiva behandlingar eller prova något som någon påstår funkar men aldrig lyckats bevisa att det har någon vidare korrelation alls med lyckat resultat - och knappast är gratis heller.

Men det är bra om man gör det valet i full medvetenhet om kunskapsläget och inte i hopp om mirakel för att det dyker upp anekdotiska påståenden på nätet.

Det har gjorts ganska omfattande studier av akupunktur - och till för några år sedan var det endast mot smärta som effekt kunnat påvisas. Resterande påståenden är buffel och båg, med tanke på vilka kostnader man tillför.
 
Hur hjälper medicinerna inte?
Händer noll med värdena oavsett dos, ingen skillnad öht om du tar 20 mkg eller 200 mkg?

TSH är ju lite ”kroppens dramaqueen”. Om ngt annat är fel i kroppen reagerar ofta sköldkörteln. Jag kan på samma dos levaxin variera från nästan normala värden till skyhöga. Och den kan svänga snabbt. Gick tex nyligen från TSH 0,5 till TSH 27 (ref. typ 0,5-4,0) vid två närliggande provtagningar (samma dos levaxin)
 
TSH är ju lite ”kroppens dramaqueen”. Om ngt annat är fel i kroppen reagerar ofta sköldkörteln. Jag kan på samma dos levaxin variera från nästan normala värden till skyhöga. Och den kan svänga snabbt. Gick tex nyligen från TSH 0,5 till TSH 27 (ref. typ 0,5-4,0) vid två närliggande provtagningar (samma dos levaxin)
Jo, jag vet. Mina värden hoppar hit och dit på samma dos om jag har något annat problem i kroppen (infektion, inflammation etc) och har så gjort i 32 år. Vilket är helt naturligt eftersom kroppen inte själv reglerar vad den får och ibland behöver den mer/mindre än vad medicinen ger.

Men det innebär ju inte att medicinen inte hjälper något öht, vilket är påståendet jag undrar över.
 
Jo, jag vet. Mina värden hoppar hit och dit på samma dos om jag har något annat problem i kroppen (infektion, inflammation etc) och har så gjort i 32 år. Vilket är helt naturligt eftersom kroppen inte själv reglerar vad den får och ibland behöver den mer/mindre än vad medicinen ger.

Men det innebär ju inte att medicinen inte hjälper något öht, vilket är påståendet jag undrar över.

Sen beror det ju på vad de medicinerar mot, vissa läkare ser endast till TSH tex. Generellt, om det spretar så är kanske inte VC den som är bäst lämpad att ansvara över medicineringen.
 
Sen beror det ju på vad de medicinerar mot, vissa läkare ser endast till TSH tex. Generellt, om det spretar så är kanske inte VC den som ska ha ansvaret över medicineringen.
Mina senaste har inte föranlett någon dosändring. Tsh bortses helt från pga liothyroninet som trycker ner det till med nöd läsbar nivå.

Screenshot_20240113_134754.jpg


Låg stabilt på allt i måååånga år, fram tills nuvarande hälsokrassel körde igång och sen dess är de lite som ett flipperspel 😁 men de flaxar inte lika mycket nu som i början iaf

Blir dock intressant att se hur de (och tsh) flippar och flaxar när liothyroninet tas bort längre fram i år 😅
 
Mina senaste har inte föranlett någon dosändring. Tsh bortses helt från pga liothyroninet som trycker ner det till med nöd läsbar nivå.

Visa bifogad fil 136742

Låg stabilt på allt i måååånga år, fram tills nuvarande hälsokrassel körde igång och sen dess är de lite som ett flipperspel 😁 men de flaxar inte lika mycket nu som i början iaf

Blir dock intressant att se hur de (och tsh) flippar och flaxar när liothyroninet tas bort längre fram i år 😅

Det är ju ändå "runt referens". Även om det varierar mer än man kanske önskar.
 
Enligt prover nu så ligger jag bra. Men är fortsatt trött, orkeslös, svårt gå ner i vikt fast jag motioner och försöker äta regelbundet och rätt. Äter även massa vitaminer med mer.
 
Aha jag trodde du refererade till fotona du la ut, det var det jag kommenterade.
(Men jag kan också ha en ngt skev bild när det gäller prover utanför ref).
De proverna är från nutid och får anses stabila mot hur det såg ut för drygt 3 år sedan.

Kontentan är väl att värdena kan spöka ordentligt om andra hälsoproblem finns och att det inte innebär att medicinen för sköldkörteln inte funkar.

Därav min ursprungliga fråga om hur de menar att medicinen inte funkar alls.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
830
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ För ett år sedan ca slutade jag äta gluten. Jag har inga uttalade problem när jag äter det förutom allmänt känslig mage och tendenser...
Svar
13
· Visningar
1 258
Senast: nullo-modo
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp