Bukefalos 28 år!

Skötsel & rehab efter tplo

Linda_A

Trådstartare
Idag hämtar vi hem Breeze efter hans tplo igår. Vi kommer träffa rehabpersonal direkt för information om skötsel och övningar och vi har läst på en massa om vad som krävs, men om någon här har erfarenheter att bidra med så tar vi gärna emot alla tips och tankar.

Det som oroar mig mest är "förvaringen" under de första två månaderna. Nu är han ju fem så en del har han ju lugnat sig inomhus, men det är ändå en boxer. Det enda mindre rummet vi har där det inte finns möbler som han kan försöka ta sig upp i är vårt arbetsrum...som så klart ligger på andra våningen. Nedervåningen har en öppen plan förutom badrum (tror inte han vill bo där ;P), köket (en möjlighet, men han är van att stå med frambenen på köksstolarna och titta ut, blir svårt att se till att det aldrig går) och ett sovrum där han hoppar upp på sängen vid minsta chans.
 
Idag hämtar vi hem Breeze efter hans tplo igår. Vi kommer träffa rehabpersonal direkt för information om skötsel och övningar och vi har läst på en massa om vad som krävs, men om någon här har erfarenheter att bidra med så tar vi gärna emot alla tips och tankar.

Det som oroar mig mest är "förvaringen" under de första två månaderna. Nu är han ju fem så en del har han ju lugnat sig inomhus, men det är ändå en boxer. Det enda mindre rummet vi har där det inte finns möbler som han kan försöka ta sig upp i är vårt arbetsrum...som så klart ligger på andra våningen. Nedervåningen har en öppen plan förutom badrum (tror inte han vill bo där ;P), köket (en möjlighet, men han är van att stå med frambenen på köksstolarna och titta ut, blir svårt att se till att det aldrig går) och ett sovrum där han hoppar upp på sängen vid minsta chans.
Det går inte att dela av rummet med kompostgaller typ? Med vår förra hund gjorde vi så efter hans operation, komposthagen kunde vi flytta runt så han kunde vara nära oss utan att riskera att han drog upp skadan.
 
Det går inte att dela av rummet med kompostgaller typ? Med vår förra hund gjorde vi så efter hans operation, komposthagen kunde vi flytta runt så han kunde vara nära oss utan att riskera att han drog upp skadan.

Hur fick ni hagen stadig? Finns det "fötter" man kan sätta fast den i? Vi har ju en boxer till, på 8 månader, och han är tyvärr fullkomligt orädd för kompostgaller, springer rakt igenom dem om de sätts upp för att blockera en öppning. Så den skulle behöva stå väldigt stadigt.
 
Hur fick ni hagen stadig? Finns det "fötter" man kan sätta fast den i? Vi har ju en boxer till, på 8 månader, och han är tyvärr fullkomligt orädd för kompostgaller, springer rakt igenom dem om de sätts upp för att blockera en öppning. Så den skulle behöva stå väldigt stadigt.
Vår var väldigt försiktig med kompostgaller så det räckte att stötta det med en stol eller liknande. Men det borde inte vara så svårt att göra fötter, träbitar och ett spår där gallret precis får plats. Sen får ni se efter den yngre, den äldre behöver ju få ligga ifred oavsett.
 
Vi delade av i sovrummet med kompostgaller så att Indigo inte kunde hoppa upp i sängen - vi har ett rätt avlångt sovrum så han fick typ en tredjedel av det. Mattor på golvet så att han inte skulle råka halka.

Alla våra är försiktiga med kompostgaller så det var inga problem att bara ställa dem vinklade så stod de bra nog.

Om unghunden inte respekterar galler får ni nog försöka hålla honom utanför med en riktig grind eller liknande.

Rehabtiden ÄR jobbig, det är så mycket som hänger på att det verkligen läker som det ska och det kräver en hel del anpassning. Vi har ju gått igenom inte mindre än tre stora operationer med Indigo så vi har väl blivit ganska vana vid det. Men jag gick med en ständig knut av oro i magen varje gång, det hela tog betydligt hårdare mentalt på mig än på Indigo.
 
Eftersom det handlar om hundens hälsa så föreslår jag bur om det inte funkar med kompostgaller. En riktigt stor en. Och kanske tillfällig övergång till barf-kost så ni kan ge mycket ben att gnaga på som sysselsättning.

Min jättepigga kelpie gjorde sin TPLO för 4-5 år sedan och efter den jobbiga rehaben har han blivit helt återställd. Benet är lite snett men det har inte påverkat resten av kroppen. Han springer fortfatane runt 10 mil varje vecka (utöver promenader).
 
Vår var väldigt försiktig med kompostgaller så det räckte att stötta det med en stol eller liknande. Men det borde inte vara så svårt att göra fötter, träbitar och ett spår där gallret precis får plats. Sen får ni se efter den yngre, den äldre behöver ju få ligga ifred oavsett.

Spår i träbitar var en bra idé. Jag är världens mest ohändiga person, men har kollat med farsan och han ska se vad han kan göra. Förhoppningsvis kan vi få ihop en "hage" som är i en okej storlek i vardagsrummet.

Rehabtiden ÄR jobbig, det är så mycket som hänger på att det verkligen läker som det ska och det kräver en hel del anpassning. Vi har ju gått igenom inte mindre än tre stora operationer med Indigo så vi har väl blivit ganska vana vid det. Men jag gick med en ständig knut av oro i magen varje gång, det hela tog betydligt hårdare mentalt på mig än på Indigo.

Ja, mina nerver (som redan är skit) kommer inte må bra av det, men så är det bara.

Eftersom det handlar om hundens hälsa så föreslår jag bur om det inte funkar med kompostgaller. En riktigt stor en. Och kanske tillfällig övergång till barf-kost så ni kan ge mycket ben att gnaga på som sysselsättning.

Vi hade tänkt ha honom i bur till att börja med, men nu när vi har hämtat hem honom ser vi att vi nog kan glömma den idén medan han har tratt. Han vägrade trots att han är väldigt van den sen tidigare. Vill ju inte börja med att stressa upp honom genom att tvinga in honom.

Han äter redan färskfoder och vi ger ben ibland. Han är dock inte jätteintresserad av att ligga och gnaga. Men han är i allmänhet lugn inomhus, så tror den biten går bra. Det blir promenaderna som blir svåra, han är väldigt reaktiv. Så typ promenad i vår lilla trädgård får det bli.
 

Liknande trådar

Hemmet På senaste tiden har jag fått ett abnormt intresse för att förkovra mig i hur man bor kvadratsmart. Jag står nämligen inför det faktum...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 004
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Det är visserligen ett par veckor kvar innan vi får tillträde till vårt hus. Men funderingarna är såklart redan i full gång. Har under...
Svar
6
· Visningar
1 310
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp