Bukefalos 28 år!

Skogsdressyr

S

Silly

Vad brukar ni hitta på med pållarna när ni rider ut? Det finns ju det vanliga; sidvärts, tempoväxlingar, övergångar... Kommer inte på mer, någon annan som gör det? Kan man kombinera de olika momenten på något sätt? Typ räkna steg eller så? Kom med förslag!

//Silly
 
Sv: Skogsdressyr

Hej du. När jag rider ut på min häst brukar vi köra tempoväxlingar, skutta över lite diken och stockar, kryssa mellan träden (typ köra slalom mellan dem och försöka svänga så snävt och runt som möjligt). Annars njuter vi mest av naturen, men det är väl det vi sysselsätter oss mest med. :)
 
Sv: Skogsdressyr

Det beror lite på vilken häst jag rider:smirk:

Tinkerkorsningen har en tendens att vilja springa för mycket för fort. Så henne rider jag ALLTID tempoväxlingar, halter, räknar steg, och det gamla vanliga.

Försöker numera ALLTID att rida hästen i form.

Anna-Carin
 
Sv: Skogsdressyr

min ridning i naturen skilljer sig inte så särskilt mkt från ridningen i ridhuset... då mitt främsta mål är att få avslappnad och lösgjord pålle!

men annars är det jätte bra att öva jobbiga grejer ute.. då man har lite extra bjudning. tex. galopp piruetter. eller varför inte träna på att få bytesserierna raka.

lycka till;)
 
Sv: Skogsdressyr

Rider för tränare i ridhus en gång per vecka, övriga dagar är vi ute i busken! Där tränar vi allt! Eftersom jag tävlar dressyr så är mitt främsta mål också att hästen ska vara avslappnad och lydig. Jag resonerar så att om jag inte kan ha min häst "på mattan" ute i skogen så blir det svårt att få den avslappnad på en tävlingsdressyrbana också. Mitt bästa tips är att träna rakriktning i mitten på en väg (helst otrafikerad:crazy: ) Hästen ska kunna ställa och böja åt båda hållen utan att falla åt sidorna eller skjuta ut kroppsdelar. Just nu tränar vi byten på det här viset för jag känner så tydligt om han svajar.
I övrigt är all skogsridning som tex. klättring i min mening nödvändig för dressyrhästen för att bygga upp den styrka som behövs. Min häst har också en tendens att tappa lite bjudning i perioder om vi tränar mycket samling. Då gör ett galopprace med älgarna i skogen susen! Försöker lägga in sådana intervallgalopper/konditionsträning ca varannan - var tredje dag under vinterhalvåret när vi inte tävlar!

Lycka till! :banana:
 
Sv: Skogsdressyr

Serpentiner över vägen en riktigt bra övning tycker jag!
Små bågar, såna man även kan rida på kvartslinjen i ridhus/på bana.

Kan ju varieras i ganska mycket.
längre-större bågar eller korta svårare. Snäv eller mjukare(störr) båge. Motställt eller rättställt. Med skänkelvikning eller slutor. Halter vid rakställningen. Eller en ryggning kanske.
Vid galopp kan man göra byten eller rida förvänt.
You name it.

Räkna steg kan mnan ju göra som du skrev. Bra för ryttarkänlsan och hästens lyhördhet också!
 
Sv: Skogsdressyr

Öppna och sluta,tralla runt träd,serpentinger osv osv....man kan ju göra allt i ute i naturen ju
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 674
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 809
Senast: Ramona
·
Kläder & Bli fin Jag är på jakt efter en större handväska. Har flera små men har tröttnat på att antingen ha ryggsäck till jobbet eller liten handväska...
Svar
19
· Visningar
1 299
Senast: Mirre
·
Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 065

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp