Skojävel! ( Stålhätta)

Sv: Skojävel! ( Stålhätta)

Fast min pappa köpte ett par nya för 1år sedan, och de känns lika fina och i samma kvalitet som min och mammas som är över 7 år gamla.
 
Sv: Skojävel! ( Stålhätta)

*KL*

Provade ett par Blundstone idag, utan stålhätta. De var super sköna. Men låter ju trist om de verkar hålla så mycket sämre nuförtiden...
 
Sv: Skojävel! ( Stålhätta)

Kolla dem på b*rjes som någon annan här tipsade om. Faktiskt riktigt bra! Och till det priset också:)
 
Sv: Skojävel! ( Stålhätta)

*kl*

Jag har haft mina MH med stålhätta i minst 5 år och har kanske smörjt dem max 4-5 gånger under den tiden. De är superbra fortfarande! Varma på vintern, läcker inte in vatten och inga sprickor. Däremot har jag en kompis som smörjer sina superofta (typ varje dag) och hennes har däremot spruckit i lädret ganska mycket. Så mitt råd är, sköt dem så dåligt du kan :p

Finns med och utan stålhätta.
 
Sv: Skojävel! ( Stålhätta)

*kl*

Jag har ett par Hööks från 2002, supersköna och helt klart prisvärda. Nu använder jag inte mina lika mycket som du gör utan bara i stallet, men jag har å andra sidan inte smort dom mer än en gång om året heller. Det ända är att innersulan på ena foten gått sönder och i år har ett par sömmar börjat gå upp. De ser inte heller ut "som nya" längre, men med min bristande omvårdnad är jag mer än nöjd! Och till det fashionabla priset av 499:- så ska jag verkligen inte klaga!
 
Sv: Skojävel! ( Stålhätta)

Jag har ett par jacson som jag har haft i 5 år, dom är skitbra. Aldrig vart något problem förutom att det har blivit lite skavt på tån. Har även ett par nyare jacson, som är inte av samma modell och dom har mycket sämre läder, dom är mycket slita och jag har haft dom i två år.
 
Sv: Skojävel! ( Stålhätta)

*kl*

Jag har haft mina MH med stålhätta i minst 5 år och har kanske smörjt dem max 4-5 gånger under den tiden. De är superbra fortfarande! Varma på vintern, läcker inte in vatten och inga sprickor. Däremot har jag en kompis som smörjer sina superofta (typ varje dag) och hennes har däremot spruckit i lädret ganska mycket. Så mitt råd är, sköt dem så dåligt du kan :p

Finns med och utan stålhätta.

ligger nog något i det. Min har hållt i 6 år och är smorda så där 3 gånger:angel: Inte en enda lite spricka, super mjuka och goa är dem. Läcker inte det minsta:p

Så smörj ej:rofl:
 
Sv: Skojävel! ( Stålhätta)

Har kört med ett par Redback med stålhätta (USBOK) i 2 år nu och dom ser väl inte helt nya ut men inte långt ifrån ..... smort in dom någon gång i månaden annars kört med dom i ur och skur..

http://www.redback.se/f%F6retaget.html

Har kört med par utan stålhätta (UBOK) privat också och man blir inte trött i fötterna efter en hel dag gående , tror det beror på att sulan sviktar när man går och tar upp "stötarna" när man sätter i fötterna..

Dom är gjorda i lite kraftigare läder och används bla. till arbetsskor mm.

Älskar att gå med mina Redback :love:

// Xeexex:cool:

Kan bara hålla med, skitbra skor!
 
Sv: Skojävel! ( Stålhätta)

kl

Jag har använt stålhätteskor dagligen i många år till både stallarbete, ridning och körning samt skogspromenader i mellan 1-12 timmar om dagen, året om. Putsat dem med sadeltvål och läderfett ca 2 gånger i månaden.
Här är mina erfarenheter av olika märken:

Blundstone (den äldre nättare modellen): Höll jättelänge, men var STENHÅRDA i sulan med smärta i fötter, ben och rygg som följd. Bra klack och sköna när de var ingådda (efter ca 3 år...).

Mountain Horse: De absolut skönaste av de jag hittills haft! Tyvärr höll de inte speciellt länge och var hala på vintern då mönstret på sulan inte var så grovt.

Graninge: Ganska sköna, satt väldigt tajt runt vristen. Är besviken över kvaliten på sömmarna och hantverket i övrigt. Sömmarna släppte ganska snabbt och sulan likaså.

Blundstone (den nya grövre modellen): Höll inte alls lika länge som de första paret, men mycket skönare sula! Gick in dem väldigt snabbt och kan jobba hela dagar utan att få ont någonstans. Dock är de nya väldigt klumpiga att rida i och så har de ändrat sulan så klacken nästan är obefintlig.

Redback: köpte ett par idag efter ha blivit rekomenderat dom av flera personer, har höga förhoppningar! :)
 
Sv: Skojävel! ( Stålhätta)

Följt diskussionen! Jag tycker att när ni nästa gång är vid tex Swedol( alla får handla där),Procurator eller en annan firma som säljer skyddsprodukter be de om hjälp att att ta fram en känga som klara urin. Hittad de själv ett par arbetskor med stålhätta(knytskor, med "plast"stål hätta inte så tunga) snygg såg lite sportskoaktiga ut sköndämpadsula till trötta artrosknä. Lätta att hålla rena. Svårare har det dock varit att hitta en perfekt höst/vinterkänga som klarar lera, väta och kyla men det skall nog hitta.

Lycka till i er jakt efter en bra sko!!!!!:)
 
Sv: Skojävel! ( Stålhätta)

Jag har blundstones med stålhätta. De första jag hade hade jag i 10 år, dessa har jag haft i två år snart, och de är som nya! Men verkar nästan som om det är olika med olika skor, då andra jag frågat har sagt att de går sönder lätt.
 
Sv: Skojävel! ( Stålhätta)

Jag har alltid haft Mountain Horse protective jodphurs. Med och utan stålhätta. Har alltid varit nöjd. De har altid varit hela och vattentäta. Är noga med att sköta om de i början (spola av lera, smörja in) och sen är de verkligen super. Men i såna här superleriga tider har jag ändå gummistövlar vid stallarbetet.
 
Sv: Skojävel! ( Stålhätta)

Jag har använt MH och Hööks genom åren och de har hållit i alla fall 2 år (per par, och då har jag gått i dem i stallet, allt mellan 3 och 12 tim/dag). Det tycker i alla fall jag är godkänt med tanke på att jag inte tar hand om dem alls (spolar av leran med vatten om jag varit ute i hagen och hämtat hästar).
 

Liknande trådar

Utrustning Nu är jag trött på alla dessa ridskor som inte håller. :p Antingen går de sönder i en söm framme vid fotens bredaste del eller så går...
2
Svar
35
· Visningar
3 501
Senast: Deimion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp