Skojävel! ( Stålhätta)

KungTulle

Trådstartare
Efter att ha avverkat 2 st par av jacksons jodpuhurssko med stålhätta på vad jag tycker störkort tid undrar jag.

FINNS det överhuvudtaget några stålskodda jodphursskor som HÅLLER för stallarbete?

De par jag har haft har hållit mindre än ett år och när jag kasserat dom har sulan liksom upplösts och lädret varit mycket sprucket.

Ska verkligen inte sulor till ridskor klara av urin? ( Som det alltid kommer på skorna om man har dom vid mockning).

Trots att jag skött om dom ordentligt med avtorkning och inoljning som man ska med läderskor.

Jag går i dessa skor i princip varje dag, mockar, rider, hämtar hästar i hagarna, på stan vid vardagstillfällen etc etc.

Det känns inte ekonomiskt att betala nästan 700:- för skor som knappast håller ens ett år.

Jag har alltid hört att Blundstones var ett kvalitetsmärke från Australien och att de håller mycket bra. De är dock dubbelt så dyra som Jacksons. Och när jag tittade på dessa skor på granngårdens häromsistens upptäckte jag till min förskräckelse att Blundstones numera tillverkas i THAILAND!

Enligt mina uppgifter fr vänner som haft Blundstones förr i tiden har de hållit flera år ( alltså 3-6 år) i hårt stallbruk.

Men gör de verkligen det fortfarande?

Jag har ingen lust att slanta upp 1200 :- eller mera för ett par skor om de håller lika dåligt som de från Jacksons....

Tips om märken och tillverkare mottages tacksamt.

Jag behöver nämligen verkligen använda stålhättor härhemma och känner mig lätt handikappad utan!

Har fn inga ridskor alls utan rider fn varma dagar i gympaskor vilket är en extrem nödlösning.

Jag har tittat på vanliga stålhättade arbetsskor som tex byggjobbare använder men de har tyvärr inte klack nog för att fungera vid ridning.

Jag har varit och provat lite på de stålhättade skor som Hööks har men de är väldigt tunna i lädret och har ingen skön passform.

/KT
 
Senast ändrad:
Sv: Skojävel! ( Stålhätta)

Graninge! Har averkat Jackson stålhäte jordphus. Dom är inte hållbara. Men Granine har hållt super bra.
 
Sv: Skojävel! ( Stålhätta)

Jacsons skor är ju nästintill gjorda av plast.

Mountain Horse Protective Jodphur fungerar faktiskt, riktigt bra, om man sköter dem på rätt sätt!

Mina Jacson gick sönder efter tre månader. Hade mina MH i sju år.
 
Sv: Skojävel! ( Stålhätta)

Jag har mina Arbesko (tror jag att de heter) med stålhätta och spiktrampskydd med liten klack som stall och ridsko. Fungerar utmärkt tycker jag. Vet tyvärr inte vad de kostar, fått dom på förrförra vicket jag hade.
 
Sv: Skojävel! ( Stålhätta)

Jag har också stålhättepjucksen från Mountain Horse. Tycker också att de funkar super med bara lite omvårdnad från min sida.
 
Sv: Skojävel! ( Stålhätta)

Jag har ett par arbetskängor som heter Cofra .De har grova sulor med klack. Lite för varma på sommaren men det är ju inte så många heta sommardagar att det är något större problem. Går bra att rida i om du inte har väldigt smala stigbyglar. Är nog lite bredare än Graningekängor. Sköna att gå i .Tillräckligt varma på vintern . Nu kommer det bästa av allt kostade nya 175 kr på Tradera:D
Har haft dem i flera år .Tyvärr har jag ingen aning om vad normalpriset är. Om du googlar så kan du hitta återförsäljare.
 
Sv: Skojävel! ( Stålhätta)

Bluntstone har inte samma kvalité som tidigare, tyvärr. Ska kolla vad maken har, det är ett verkligt högkvalitativt märke med rejäl sula och bra stålhätta.
 
Sv: Skojävel! ( Stålhätta)

Jag hade samma problem med mina Jacson, de sprack i sulan! :mad: Köpte därefter ett par från MH, vilka fortfarande är hela efter 6 år. Köpte ett par Blundstone i april, men de har börjat knarra när jag böjer på foten... :crazy: Fruktansvärt irriterande när man går där det är någorlunda tyst!
 
Sv: Skojävel! ( Stålhätta)

jag har ett par som jag fick av min lillasyster som köpte dem på hööks för typ 5 år sedan. de är använda varje dag i ur och skur, hästarna har trampat på dem hur många gånger som helst men de håller fortfarande =) de är väl itne riktigt lika vattentäta som för 5 år sedan, men kanon är de iaf
 
Sv: Skojävel! ( Stålhätta)

Även jag vill plussa lite för Mountain Horse skor. Har iofs inte några med stålhätta, men det finns om jag inte minns fel.
Mycket bra kvalitet på läder, sula och arbete. Enda som krånglat lite är dragkedjan, den går upp av sig själv, skorna funkar ju ändå...
 
Sv: Skojävel! ( Stålhätta)

Jag är en av de som har haft rejäl otur med MH´s jodphurs, har bytt och bytt och bytt på garanti, till slut pallade jag inte och bytte märke. Faktiskt har Hööks egna hållt bättre än mina MH.

Har nu (mot bättre vetande och som gåva) ett par MH (köpta i mellandagarna 2008), lädret har spruckit trots normal skovård, sulan har lossnat där den går upp över lädret på utsidan (deras specialare) och självklart läcker dem. Precis samma problem som jag upplevde då jag hade dem förra omgången (fem -sex år sedan) Nästa gåva i den vägen går jag tillbaka med...
 
Sv: Skojävel! ( Stålhätta)

Ja jag har själv dåliga erfarenheter av Mountain Horses kvalitet. I märkets barndom när de fortfarande tillverkade sakerna i Europa då var det bra grejor som höll länge, men sedan flyttade de tillverkningen till Kina.

( Vi slutade sälja det märket när jag hade ridsportsaffär pga detta det blev helt enkelt för mycket jobb med att handha alla reklamationer...)

/KT
 
Sv: Skojävel! ( Stålhätta)

. Enda som krånglat lite är dragkedjan, den går upp av sig själv, skorna funkar ju ändå...

Meeen riktiga joddisar ska ha antingen REM eller så resår.

Jag föredrar dom med resår fö.

Dragkedja är att be om problem oavsett märke.

/KT
 
Sv: Skojävel! ( Stålhätta)

Notera att själva skon vi diskuterar heter jodphurssko!

Jodphurs är från början en RIDBYXA som är avsedd att användas till lågskor. ( Eg engelska Jodphur breeches). På svenska har alltid just byxan kallats för jodphurs MEN de senaste tio åren eller så har folk börjat kalla skon för jodphurs, vilket är inkorrekt enligt min åsikt.

Döpt efter det indiska ortnamnat Jodphur.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jodhpur

/kt
 
Sv: Skojävel! ( Stålhätta)

*lånar sista knappen*

Hur klumpiga är stålhätteskor/jodpuhrs idag?

Som t.ex. Blundstone, de har jag ansett som ganska tunga och grova. Jacson och MH verkar vara lite smalare och smidigare.

Nu när jag skaffat mig en ettåring har jag insett att jag nog vill behålla mina tår ett tag till :p
 
Sv: Skojävel! ( Stålhätta)

Efter att ha avverkat 2 st par av jacksons jodpuhurssko med stålhätta på vad jag tycker störkort tid undrar jag.

FINNS det överhuvudtaget några stålskodda jodphursskor som HÅLLER för stallarbete?

De par jag har haft har hållit mindre än ett år och när jag kasserat dom har sulan liksom upplösts och lädret varit mycket sprucket.

Ska verkligen inte sulor till ridskor klara av urin? ( Som det alltid kommer på skorna om man har dom vid mockning).

Trots att jag skött om dom ordentligt med avtorkning och inoljning som man ska med läderskor.

Jag går i dessa skor i princip varje dag, mockar, rider, hämtar hästar i hagarna, på stan vid vardagstillfällen etc etc.

Det känns inte ekonomiskt att betala nästan 700:- för skor som knappast håller ens ett år.

Jag har alltid hört att Blundstones var ett kvalitetsmärke från Australien och att de håller mycket bra. De är dock dubbelt så dyra som Jacksons. Och när jag tittade på dessa skor på granngårdens häromsistens upptäckte jag till min förskräckelse att Blundstones numera tillverkas i THAILAND!

Enligt mina uppgifter fr vänner som haft Blundstones förr i tiden har de hållit flera år ( alltså 3-6 år) i hårt stallbruk.

Men gör de verkligen det fortfarande?

Jag har ingen lust att slanta upp 1200 :- eller mera för ett par skor om de håller lika dåligt som de från Jacksons....

Tips om märken och tillverkare mottages tacksamt.

Jag behöver nämligen verkligen använda stålhättor härhemma och känner mig lätt handikappad utan!

Har fn inga ridskor alls utan rider fn varma dagar i gympaskor vilket är en extrem nödlösning.

Jag har tittat på vanliga stålhättade arbetsskor som tex byggjobbare använder men de har tyvärr inte klack nog för att fungera vid ridning.

Jag har varit och provat lite på de stålhättade skor som Hööks har men de är väldigt tunna i lädret och har ingen skön passform.

/KT

jag skulle köra på mountain horse med eller utan stålhätta.. håller väldigt bra sålänge du tvättar och smörjer de regelbundet.
 
Sv: Skojävel! ( Stålhätta)

Har haft två par MH protective jodphur, bägga har börjat läcka in och släppt vid sulan ganska snabbt, trots god omvårdnad.

Min mamma har haft Graninges med stålhätta, hon har dock lämnat in dem 3 gånger för lagning på ett par år, så de verkar inte vara så super heller.

Har tyvär inga bra tips men följer tråden i för hoppning om det...

Testade på en affär ett par jodphurs med stålhätta, tror skorna var från Borstiq. De var supersköna och lite smalare i passformen. Någon som har erfarenhet av hållbarheten på dessa?
 
Senast ändrad:
Sv: Skojävel! ( Stålhätta)

Om du kan tänka dig en skojävel med snörning finns arbetsdito med helt OK klack. Sök på "arbetsskängor" eller "säkerhetskängor".

Annars är jag också ett fan av Graninge rent allm. Men jag använder den gamla typen av stövel + kängor.
 
Sv: Skojävel! ( Stålhätta)

Jag använder arbetskängor från Jula i stallet.
Sköna OCH hållbara skor.. trots att jag nöter skor som jag vet inte vad.
Billiga och prisvärda.. HÅLLER trots att jag misshandlar de.. har nog bara smort nån enstaka gång.. Ändå lämnar jag in skorna på ortopedtekniska och höjjer upp de . Ber i och för sig om extra starkt lim men ändå..
Rider inte längre men de fungerade då det lilla jag satt på hästryggen med Krutrök

Får ej ner mina fötter i Jodphursskor tyvärr. Saknar dock STÖVLAR som inte väger multum med stålhätta.. Kan ej få på mig Clas Ohlssons då dessa är för låga och smala för mina knölfötter
Jag får EJ bli trampad då jag har en stelopererad led på ena foten..

Anna-Carin
 
Sv: Skojävel! ( Stålhätta)

Så Blundstones har blivit sämre? Jag som måste köpa nya nu eftersom mina efter 4 års användande har spruckit i sulan under skon. Det är mitt tredje par på 10 år och då använder jag dom mycket, både på jobbet och hemma.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu är jag trött på alla dessa ridskor som inte håller. :p Antingen går de sönder i en söm framme vid fotens bredaste del eller så går...
2
Svar
35
· Visningar
3 501
Senast: Deimion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp