Bukefalos 28 år!

Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

Nu kommer fortsättningen...

I går kväll vid tandborstningen säger min dotter: Nu vet fröken om "listorna". Jaha, svarar jag :o Vad säger fröken då?

Som igår hade om jag förstod saken rätt, barnen fått skriva om de tyckte att listorna var bra/dåliga och motivera svaret. Lapparna togs in av fröken.

Jag frågade vad min dotter skrev, hon sa "Jag skrev att jag tyckte listorna är dåliga, det är inte kul om man aldrig finns med på dem!"

Fortsättning följer säkert, vi har utv.samtal nästa vecka då jag kan fråga igen.
 
Sv: Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

Det var ett lite underligt sätt att tackla saken, men det ska bli väldigt spännande att se vad det leder till. Hoppas hon inte låter det stanna vid en "utvärdering" utan verkligen kommer till skott med nån åtgärd!
HEJA PÅ! :banana:
 
Sv: Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

*uppdaterar*

Det visade sig att endast två av barnen (fröken hade talat om vilka det var dessutom) tyckte att dessa listor var bra. De två var pojkar som jag tror får någon slags bekräftelse av dessa listor (jag tror att det beror på deras hemförhållanden, som inte är de bästa). Iaf så tror jag att barnen fick sig en tankeställare.

Min dotter konstaterade krasst idag att hon kommer långt ned för att hon håller på med hästar :crazy:
 
Sv: Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

Verkar som en sund åtgärd, få barnen själv att tänka efter istället för att predika rätt och fel.. MÅnga gånger tror jag att barnen inte förstår konsekvenserna, och man därför bör träna dem i att själv tänka efter innan de handlar.
 
Sv: Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

Hos oss har det funnits "officiella poppularitetslistor" som skolan själva medverkat i.
Varje år inför att barnen ska börja i åk 7 på den stora högstadieskolan i stan får alla 6;or önska 4 vänner som de vill komma i samma klass som (man gör nya klasser till åk7).
Detta börjar man prata om redan i 5:an i vissa klasser - vilka ska du välja? - vilka vill du inte ha med i din nya klass? - osv. Det finns alltid barn som inte blir valda av någon och jag tycker det har varit hemsk. Jag har mött flera i jobbet som mått jättedåligt i detta.
Nu har vi äntligen fått bort väljandet från eleverna, så att lärarna gör upp hur det ska se ut, givetvis med hänsyn till barnen, och jag tror de har full koll på vilka som bör vara tillsammans.

merman
 
Sv: Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

På mina barns skola har de elever vars klass ska slåss samman med någon annan klass fått "önska" två kompisar de vill ha med sig till den nya klassen. Dock är det inte alltid det har blivit så i slutänden. Lärarna har beslutanderätten i slutänden.

Jag tycker inte att man behöver ha sina närmaste kompisar inpå sig "dygnet runt", ibland kan man ju behöva vidga sina vyer även som barn och få nya kompisar.
 
Sv: Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

Jag håller med dej, jag tror det är bra att ha många olika vänner, i olika sammanhang. Att man går i samma klass innebär ju inte att man hittar "sin självsfrände" där.

Att önska, även om lärarna har beslutanderätten till sist, kan låta bra men det är just detta som är boven i dramat, den elev som inte blir önskad av någon i klassen, hur mår den?
Jag tror att de som jobbar i skolan har bra koll på vilka som vill vara kvar i samma klass, och vilka som inte bör fortsätta tillsammans.
Risken är att vi annars sänder ut budskapet med "listor" vi vuxna med, ta bara hur man hör att det väljs lag på gympan ibland, samma som på min tid i skolan och då har det inte hänt mycket på 30 år....

merman
 
Sv: Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

Fast hos oss har det aldrig varit tal om några listor, varje klasslärare har pratat enskilt med varje barn om vilka de vill ha med sig till den nya klassen.

Som vuxen i skolans värld har man ett stort ansvar för att ALLA barn ska känna att de är lika mycket värda!
 
Sv: Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

Otäckheter som lärarna borde stoppa omedelbart!
Fy, det är ren mobbning.
 
Sv: Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

break_a_leg skrev:
Fast hos oss har det aldrig varit tal om några listor, varje klasslärare har pratat enskilt med varje barn om vilka de vill ha med sig till den nya klassen.

Som vuxen i skolans värld har man ett stort ansvar för att ALLA barn ska känna att de är lika mycket värda!


Säkert jättebra att ta ett snack med varje elev så att de känner sig lyssnade på, ingen kritik så, men vad gör barnen sedan efteråt till varandra? -vem sa du att du ville ha med i nya klasse? osv. Tanken har hos oss varit god med jag har också sett resultaten i praktiken med ledsna barn som inte känner sig lika mycket värda.

merman
 
Sv: Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

När min dotter fick byta klass (hela hennes klass splittrades på tre befintliga) så pratade fröken med var och en i enrum. Där var det inga vidare diskussioner efteråt. Två barn var missnöjda med sin placering och de fick byta med varandra och allting löste sig till det bästa.

Men jag vet att det varit större problem i andra klasser inom samma rektorsområde. Så det beror nog mycket på hur väl klassen fungerar från början och hur läraren tar upp saken med eleverna.

Fast det bästa är nog att barnen inte blir inblandade alls i klassindelningar.
 
Sv: Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

Hur har det gått med frökens efterforskningar?

nyfiken merman
 
Sv: Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

Hon lät ju barnen svara skriftligt på om de tyckte listorna var bra eller ej, två pojkar var positiva, men det är två stycken som inte får bekräftelse hemma. Jag tror att fröken konstaterade att eftersom ingen tyckte om listorna så var de inte bra, men det blev inget absolut nej från hennes sida iaf.

Nu verkar listorna ha försvunnit iaf....
 
Sv: Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

Jisses :eek: .
Vad deppad jag skulle bli om det var min unge som dragit igång ngt sådant...vilka bimbotendenser :crazy: .
Ett tydligt tecken på mindre önskvärda egenskaper....
 
Sv: Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

Jag tror nog inte att de föräldrar vars barn drog igång listorna var medvetna om att de ens existerade....
 
Sv: Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

Ja men gud så nöttigt och oskyldigt.
Det ska börjas i tid.
Genom sig själv känner man andra ;)
 
Sv: Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

strumpan skrev:
Ja men gud så nöttigt och oskyldigt.
Det ska börjas i tid.
Genom sig själv känner man andra ;)

Vet inte om jag förstår ditt inlägg riktigt :confused:
 
Sv: Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

"Jag tror nog inte att de föräldrar vars barn drog igång listorna var medvetna om att de ens existerade...."

Nä det tror inte jag heller men om de blev deppade när de fick reda på det så skulle jag förstå dem....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: miumiu
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 627
Senast: Araminta
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 362
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp