Skolgalopp - nytt försök

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Är knappast uppkäket som ställer till det. De "måste" gå i den formen oavsett för att få tillräckligt med syre och plats för benen, uppkäket är bara till för att stödja om hästen inte längre orkar hålla upp huvudet för att den inte ska få för lite syre. Sen finns det ju såna som farsans som går som om den är uppkäkad även om käket hänger med 2dm slack alt. går helt utan uppkäk.

Att bara styrketräna ger knappast något på en häst som kommer direkt från travet. Då blir uppmjukning och stretching prio.
På en häst som inte fått tillbaka sin rörlighet kommer man knappast få någon vettig samling ändå.


Din pappas häst är väl ett tyypexempel på att hästens rörelsemönster danas av det arbete den utför

Nu var jag på Solvalla i 2 år i mitten på det glada 80 talet. Och då var det vanligt med kort, kort käk, så jag har sett många hästar som inte ens kan skritta i grimma.

Om det ändrat sig sedan jag var i branshen är det ju bra.

Faktum är ju att travaren arbetar med sänkt rygg, ävenom länden ser välvd ut av att den trampar långt in så är pilbågen felböjd framifrån av den höga halsen. Och oavsett om hästen eller käken hålel rupp halsen - så hindrar den pilbågen.
Hästen måste släppa ned halsen för att kunan arbeta korrekt. Så länge halsen är uppe blri det en felaktig tretakt.

Och halsen måset ner genom att hästen släpper ned halseln beroende på att den hittat balansen bakifårn - inte att ryttaren böjer halsen inåt så hästen inte kan gå med hög hals

Däremot tänkte nog lilla jag fel, där med länden, det är ju inte där det sitter - utan i bröstryggen...

Jag har däremot omskolat rörelsemönstret på en kallblodstravare.

Nu vet inte jag hur era är - men det måste ju vara en konflliktsituation: För vid ridning skallhästen reagera på ett sätt på tygeln och inom travet på ett annat sätt

Det första jag fick göra på kallblodstravaren var att lära den svara rätt på en förhållning dvs att välva sig uppåt - i skritt...
För att få till galoppen - så måste den ju lära sig pilbågen.
hela galoppen är ju pilbåge i ett nötskal
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Hm - jag har alltid helt egna tider här :angel:

BTW jag "omskolade" travaren på samma sätt som alla andra hästar; Fyrkant är en superövning - den lär hsäten balasner a och flyttar in bogen framför framdelen - och då blri det så mycket lättare för alla hästar.

men travaren fick jobba lääänge i skritt :angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Ja, självklart den klassiska dressyrens.
Hur lång tid till vad:confused: Utbildning av en häst kan man inte tidsbestämma, det beror på utbildaren och hästen.

Däremot kan man inte hoppa över delar och knåpa och knepa själv, med hänvisning till hästens eller egna brister:o det tycker jag inte nej.

Sen ser jag inte varför man ska gå ifrån en utbildningsväg som erfarenhetsmässigt sedan mycket lång tid är det som gynnar hästen bäst.
Hur lång tid? Och vad finns det för källor som säger att det gynnar hästen bäst? Vad har man jämfört med?

Nu kommer vi till definitioner igen; den klassiska dressyren?

Knep och knåp tycker jag man kan använda sig av när man vet med bestämdhet hur och varför. Dressyren ska vara till för hästen, inte hästen för dressyren.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

KL
Ser en del skillnader i träningsupplägg..
Var på träning och slogs av hur oerhört länge man pressade på med samlade rörelser, själv försöker jag (för att så långt som möjligt undvika kompakta styva hårdtränade muskler) placera/uppmuntra hästen att i några steg samla sig det den kan utan att behöva krysta sig, för att sedan få länga/sänka sig och röra loss på kroppen.
Vill inte ha den känsla som ekipagen uttrålade på "toppträningen", dvs framjobbade i 45 minuter i en halvtrög samling där hästarna verkade få mjölksyra och sura ihop. Bara en var lösgjord men alla uppenbart MYCKET tränade för sin uppgift som dressyrhästar.
-Hellre några steg i sidenmjuk riktigt samlad galopp än femtio träningstimmar i halvstyv men stabil "nästanbra" tretaktig galopp.

En kbl-travare utan spänningar kan rätt lätt placeras i samling och är det fel om man låter den stanna där tills den arbetat en kort stund intensivt med de muskelgrupper som så väl behöver det och så få gå fram med rörelse genom kroppen och lossa upp igen?

Såg Fredrik skriva om den statiska ryggen i travträningen, den är ett gissel, men om man tydligt ser muskler bulla upp av dressyrridning men försvinna av träning (utan käk såklart!) i travartrav.. vad ska man då dra för slutsats, jag tänker att det är hälsosamt att gymnasticera de delar som utsätts för statisk ansträngning. Genom omväxlande intensivt och mestadels dynamiskt och lösgörande arbete.

Under tiden vi bara har fått jobba på lösgjordheten och försökt länga och sträcka, har inte musklerna ökat nämvärt i volym. men då hästen kommer så loss att den kan samla sig naturligt, då händer det grejor!
Tror att det mesta hindren i dressyr är spänningar.

Spänningsfri häst orkar ofta göra enormt snygga och bra grejor men kanske bara några steg tills styrkan finns där!!


Nordisar har ju en enorm explosiv styrka, så det köper jag att de relativt lätt kan sätta sig, men sedan var det ju det där med uthållighet också.

Det du skriver om bulla upp muskler.

En människa kan lägga på sig 5 kg muskler på ett år OM den styrektränar ( utan anabola) Det torde var mer på häst, men inte så att man ser det på kort tid.

Kan det vara så att muskeln bullar för att den blir kort av det mer "statiska" arbetet; och att den återgår till ett mer avslappat läge av det mer aeroba....

I sammanhanget kan ju sägas att Hopphästar får mycket större "limpor" (ryggmuskler) än Dressyrhästar
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Takt har inte så mycket med brist på svävmoment att göra heller.
Jo. Om den galopperar i 4takt så ser man att den travar med bak- liksom o har då inget sväv.

Det kan hända om man kortar en häst som faktiskt har bra galopp. Rider man för mkt så, kan hästens galopp bli förstörd- det blir till en ovana o är svårt att få bukt med.
Man måste då rida på framåt hela tiden så att den börjar att rulla igen.

Dessa får då även svårt att byta pga det.
 
Senast ändrad:
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Jo. Om den galopperar i 4takt så ser man att den travar med bak- liksom o har då inget sväv.

Det kan hända om man kortar en häst som faktiskt har bra galopp.

Dessa får då även svårt att byta pga det.

Det är ju tralopp och vad jag förstår har det inte behandlats i någon av skolgalopptrådarna. Det har varit frågan om fyrtakt på andra grunder.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Det är ju tralopp och vad jag förstår har det inte behandlats i någon av skolgalopptrådarna. Det har varit frågan om fyrtakt på andra grunder.

Det vi idag kallar tralopp är sannolikt vad DLG kallade l'aubin - en felaktig gångart som han inte hade något vidare till övers för. Sök tidigare i tråden tror jag det finns ett citat.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Hur lång tid? Och vad finns det för källor som säger att det gynnar hästen bäst? Vad har man jämfört med?

Nu kommer vi till definitioner igen; den klassiska dressyren?

Knep och knåp tycker jag man kan använda sig av när man vet med bestämdhet hur och varför. Dressyren ska vara till för hästen, inte hästen för dressyren.

Takt - Lösgjordhet - Stöd - Schwung - Rakriktning - Samling

Den är rätt gammal......andra vet säkert mer exakt

Sökfunktionen kan nog ge dej mer info om du inte vet vad det är!:idea:

Om man ska hitta på egna varianter ska man nog vara väldigt säker på vad man håller på med. Väldigt säker. Särskilt om man plockar bort det grundläggande kravet på takt! Jag kan inte se att det finns skäl att göra det, en häst med taktproblem behöver först av allt hjälp att hitta takt och balans.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Takt - Lösgjordhet - Stöd - Schwung - Rakriktning - Samling

Den är rätt gammal......andra vet säkert mer exakt

Sökfunktionen kan nog ge dej mer info om du inte vet vad det är!
Nu var det inte frågan om vad jag vet utan vad flashlight menade.

Om man ska hitta på egna varianter ska man nog vara väldigt säker på vad man håller på med. Väldigt säker. Särskilt om man plockar bort det grundläggande kravet på takt! Jag kan inte se att det finns skäl att göra det, en häst med taktproblem behöver först av allt hjälp att hitta takt och balans. Jag har heller inte sagt att det är något man sitter och leker med själv utan gedigen kunskap.

tiosmåyssla*
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Jag har aldrig stött på det. Det kanske ser olika ut i landet? Häromkring verkar det inte vara vanligt i alla fall.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Hittade ditt inlägg som jag helt missat innan. Ställde frågan tidigare, när det pratades mycket om travare och fyrtakt, om det var traloppen som avsågs men fick till svar att det inte var det.

"Om mellan-galopp (l'aubin)

Mellan-galopp är en sådan gång, hvari hästen galopperar med frambenen, och trafvar eller går pass med bakbenen. Denna ganska fula gång är egen hos hästar med svaga hancher, förderfvad bakdel, eller som blifvit matta af uthållight och utomordentligt löpande. Större delen av posthästar går mellan-galopp, i stället för att galoppera fritt ut. Unga hästar, som ej hafva krafter nog i hancherna för att med dem eftersätta och drifva fram framdelen, och de som man för tidigt vill tvinga till galopp, antaga också denna gång, äfvensom jagthästar med förbrukade bakben."

Med l'aubin ska man (enligt min tolkning) alltså inte bara relatera till den "galletrav" eller "tralopp" som många travare gör utan också de mer orena rörelser en häst utan rätt drivning bakifrån gör. Och det jag ibland ser som "skolgalopp" är i mina ögon snarare denna "felaktiga gång" som DLG hänvisar till.
Vet inte om jag förstår det feta? "Felaktig gång" som galopp som blivit fyrtaktig av fel anledningar eller tralopp?
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Däremot kan man inte hoppa över delar och knåpa och knepa själv, med hänvisning till hästens eller egna brister:o det tycker jag inte nej.
[/QUOTE]

Nej hoppa över delar tycker inte jag heller man kan. Däremot kan man ta saker i olika ordning beroende på vad som passar hästen bäst. Alla är ju inte stöpta i samma form och utbildningsskalan är ju inget man ska följa slaviskt utan mer ett rättesnöre.
Träningen ska anpassas till hästen och betyder det att man utbildar i en annan ordning än vad man vanligtvis gör så gör i alla fall jag det.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Jag har aldrig stött på det. Det kanske ser olika ut i landet? Häromkring verkar det inte vara vanligt i alla fall.

Jag har heller aldrig stött på det mer än när jag av misstag råkat praktisera själv. Då på vbl-travare som sprungit in i galoppen (traloppen) istället för att ta fattning.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Hittade ditt inlägg som jag helt missat innan. Ställde frågan tidigare, när det pratades mycket om travare och fyrtakt, om det var traloppen som avsågs men fick till svar att det inte var det.

Jag missade nog den frågan, men jag håller med de som säger att "tralopp" inte är den fyrtaktsgalopp man pratat om i hänvisning till taktfel i galoppen. Tralopp är en oren gångart helt enkelt.

Vet inte om jag förstår det feta? "Felaktig gång" som galopp som blivit fyrtaktig av fel anledningar eller tralopp?

DLG delar upp informationen om gångarter i tre omgångar; Naturlig gång (skritt, trav, galopp); Felaktig gång (pass, slappskritt, mellan-galopp/l'aubin); Konstmässig gång (spansk skritt, piaff, galoppade, "changering" - byte av varv, "volte", "halv volte", "passade", piruett och terre à terre)

Changering, volte, halv volte och passade är snarare ridvägar på ridbanan än gångarter, varför han gör så är oklart vad jag kan se, men han övergår i det sista partiet också från att diskutera gångarter till att diskutera "manéger".
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Jag missade nog den frågan, men jag håller med de som säger att "tralopp" inte är den fyrtaktsgalopp man pratat om i hänvisning till taktfel i galoppen. Tralopp är en oren gångart helt enkelt.
Det är min åsikt med, anledning att jag ställde frågan då, var för att jag tyckte det var oklart vilket det var de avhandlade.

Det feta var svaret på min fråga om det jag inte förstod :bow:

"Slappskritt", är det passartad skritt?
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Kan det vara så att muskeln bullar för att den blir kort av det mer "statiska" arbetet; och att den återgår till ett mer avslappat läge av det mer aeroba....
Jag vet hur en hårdtränad "uppumpad" och kort muskel känns.
Jag ser det som att en muskel jobbat upp sig rätt om den kan länga sig fullt ut. Alltså om hästen går att länga, flytta, böja och bjuder framåt. Om muskelrna är mjuka för palpation och hästen är HELT oöm i området även vid tuff djupmassage.

Såhär vill vi gärna ha dom även i vagn..
rappsson.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
541
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Jag har efter dressyrträningen häromdagen funderat över rakriktning. Jag har alltid haft lite problem med att få min häst lösgjord i...
Svar
14
· Visningar
2 177
Senast: Brille
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 263
Senast: Liten
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 077
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp