Skolgalopp - nytt försök

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skolgalopp - nytt försök

KL

Jag har följt tråden och försökt frammana bilder av det som beskrivs. I min hjärna har jag egentligen inga problem med att se en fyrtaktig galopp i samma form som piaff, och om hästen med lätthet kan utföra piaff, är det då något som säger att hästen nödvändigtvis måste ha en mindre grad av samling för att man byter gångart? Vet inte om jag tycker det? När jag först kom i kontakt med AR blev jag helt paff över att piaff kom före galopp - för mig kom samlingen så pass mycket längre fram i utbildningen. Rätt snabbt insåg jag ju att om man inte börjar galoppera alls så kommer man ju så småningom till samlingen ändå :idea: i de gångarter man rider... Skulle en fyrtaktig galopp i samma form som piaff med automatik dömas ut bara för att hästen inte genomfört en tretaktig galopp? Vad är det som bara kan åstadkommas genom den tretaktiga galoppen?

Lite aha får jag när jag läser flashlights kommentar om att det är svävmomentet som inte klaras av - men då tänker man väl på en galopp där ytter bak landar innan inner fram lyft från marken, och jag trodde inte att skolgalopp är korrekt då? Inte för att jag har speciellt bra definitioner av något alls inom AR. En fyrtaktig galopp som är utan svävmoment skulle jag bara kalla felaktig, likaså en där ytter fram landar före inner bak. Däremot har jag själv suttit på min häst när jag inte kunde komma till någon annan slutsats än att hon hade fyra isättningar och hon var i mycket lugn takt, med distinkt svävmoment och rund/långt under sig/mig bak men även väldigt sträckt framåt och framför lod. Sytrådskontakt i tygeln och det kändes som att sitta på lina, minsta andetag fel så hade jag brutit hela kraftöverföringen. Helläckert måste jag säga, och vi har tyvärr inte upprepat det (hände av sig själv en dag när hästen gick heeelt super i travarbetet före, bara flöt fram i skänkelvikningar och följde takt- och tempoändringar perfekt). Jag kallar inte detta skolgalopp eftersom den inte var samlad, däremot kan jag fortfarande inte tycka att den var dålig/felaktig eftersom stegordningen var korrekt, svävmoment fanns tydligt och jag har aldrig någonsin känt mig så uppburen av hästen under varenda millisekund av galoppen.

Om jag förstått det rätt så ska skolgaloppen också vara väldigt energisk för att närma sig terre a terre? Det är väl isåfall där jag känner att jag har svårt att se att man skulle kunna få direkt från travarbetet, men finns det då ingen typ av fyrtaktsgalopp som skulle kunna vara korrekt utan att för den skull vara skolgalopp isåfall?

Hoppas ingen misstycker att jag blandar mig i från min låga nivå, försöker som sagt skapa mig bilder av vad ni beskriver från olika håll...
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Hittade ditt inlägg som jag helt missat innan. Ställde frågan tidigare, när det pratades mycket om travare och fyrtakt, om det var traloppen som avsågs men fick till svar att det inte var det.


Vet inte om jag förstår det feta? "Felaktig gång" som galopp som blivit fyrtaktig av fel anledningar eller tralopp?

Missar jag ngt eller har jag totalt missförstått? jag förstår inte hur det överhuvudtaget kan vara en förväxling mellan de två.
fyrtaktig galopp = FYRTAKTIG GALOPP.
"tralopp" = den galopperar fram och TRAVAR bak.

kan väl omöjligt gå att förväxla de två? :confused:
att "tralopp" var en etablerad "gångart" visste jag inte över huvud taget!?!
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Såhär vill vi gärna ha dom även i vagn..
rappsson.jpg

men det stämmer ju inte?
INGEN som kör travlopp vill ha sin häst i den formen under ett lopp!?
aldrig ngnsin sett det, att det skulle vara en strävan eller önskemål eller främja målet som vill uppnås i loppet.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Takt - Lösgjordhet - Stöd - Schwung - Rakriktning - Samling

Den är rätt gammal......andra vet säkert mer exakt

Sökfunktionen kan nog ge dej mer info om du inte vet vad det är!:idea:

Om man ska hitta på egna varianter ska man nog vara väldigt säker på vad man håller på med. Väldigt säker. Särskilt om man plockar bort det grundläggande kravet på takt! Jag kan inte se att det finns skäl att göra det, en häst med taktproblem behöver först av allt hjälp att hitta takt och balans.


Det här är mitt svar :D
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Dom ser inte ut så när jag möter dem på deras tränignsbana heller, häromkring myllrar av travare ser dem köras o ridas ofta. Och ingen går då i den formen - nånsin:confused:
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

"Slappskritt", är det passartad skritt?

Läs gärna själv: http://walter.thyselius.org/equus/gueriniere/

Men för att jag är så fantastisk road av att försöka förstå vad den gamle DLG har att säga så... :) Varsågod:

Om half Passgång, Slappskridt (Traquenard)

Slappskridt är en afbruten gång och har någon likhet med pass. Hästar med svag rygg, de som ridas på bogarna, och de på hvilka benen börja bli försläpade och förderfvade, antaga vanligen denna gång. Packhästar t.ex., hvilka, sedan de i några år trafvat med sina bördor och nödgas gå fort, antaga slutligen, emedan de icke hafva styrka nog att hålla ut i traf, denna hastiga och öfverilande gång, hvilken ser ut som en afbruten passgång, och egenteligen att tala, är hvad som kallas half passgång.


Vad det nu innebär för gång egentligen är kanske snarare en diskussion för en annan tråd.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Läs gärna själv: http://walter.thyselius.org/equus/gueriniere/

Men för att jag är så fantastisk road av att försöka förstå vad den gamle DLG har att säga så... :) Varsågod:

Om half Passgång, Slappskridt (Traquenard)

Slappskridt är en afbruten gång och har någon likhet med pass. Hästar med svag rygg, de som ridas på bogarna, och de på hvilka benen börja bli försläpade och förderfvade, antaga vanligen denna gång. Packhästar t.ex., hvilka, sedan de i några år trafvat med sina bördor och nödgas gå fort, antaga slutligen, emedan de icke hafva styrka nog att hålla ut i traf, denna hastiga och öfverilande gång, hvilken ser ut som en afbruten passgång, och egenteligen att tala, är hvad som kallas half passgång.


Vad det nu innebär för gång egentligen är kanske snarare en diskussion för en annan tråd.


Funderar också på vad det innebär. På den tiden användes ju hästen verkligen som ett slags maskin och kanske är det en följd av mkt hårt arbete som idag inte ses lika ofta?

Eller är det ngt töltliknande?
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Får och får tror du inte att hästarna själva valt den form dom går i vid körningen?
Så är det då allt som oftast häromkring en häst kan inte trava fort i den formen vid långsamkörning däremot är formen helt ok!
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

I praktiken: svårt att blanda ihop de två.
I skrift på forum: inte lika lätt att alltid veta vad som avses.

Med "etablerad gångart" vet jag inte vad du menar. Det är ju uppenbarligen ingen som eftersträvar traloppen.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Menar du svar på mina frågor till dig så kan jag tyvärr inte hålla med. Men vill du inte svara mer än så så...

Känner du till de utbildningsstegen eller ej? Detta kan du läsa om var som helst. Sök bara. Vet inte vad du mer vill ha svar på? Det är grundprinciperna i utbildning av hästar! I den ordningen måste du tänka om du vill ha kvalité och konsekvens i det du gör. Takten är grunden tillsammans med balansen. Sen kommer lösgjordheten, osv.

När man rider och utbildar hästar är det helt logiskt, fattar inte ens att du ifrågasätter begreppen:confused:
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Får och får tror du inte att hästarna själva valt den form dom går i vid körningen?
Så är det då allt som oftast häromkring en häst kan inte trava fort i den formen vid långsamkörning däremot är formen helt ok!

Vad pratar du om:confused: Jag skrev bara vad jag ser och sett genom många år. Struntar fullkomligt i vilket för min del eftersom jag inte rider travare. Men om det blir en stor diskussion ska jag fråga nån av dom vilken form dom vill köra i....
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Jag PMar dig istället :idea: då det känns som tråden blir ganska kapad.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Din pappas häst är väl ett tyypexempel på att hästens rörelsemönster danas av det arbete den utför

Nej. Jag tyckte alltid det var pinsamt att den gick högst med huvudet av alla kallbloden man såg i starterna :angel: kombination av känslighet i munnen men felinlärd vad folk vill när de drar i tömmarna egentligen, och kombination av att ha gått lite för länge som ung med fysiska problem, smärtminne. Dock finns det såklart fler som av sig själv väljer en högre form även om just denna är ett extremfall.

Nu var jag på Solvalla i 2 år i mitten på det glada 80 talet. Och då var det vanligt med kort, kort käk, så jag har sett många hästar som inte ens kan skritta i grimma.

Om det ändrat sig sedan jag var i branshen är det ju bra.

Det är nog rätt olika. Vissa har ju t o m motiveringar till att spänna uppkäket hårdare. Vi spände det ju med flit löst för att vi inte ville ha den extremt spända formen, den gjorde av med så mycket energi och fick sämre trav i onödan. De flesta "normala" hästar jag sett på träning har gått med löst käk, i starter förstår jag om man tar det säkra före det osäkra.

Faktum är ju att travaren arbetar med sänkt rygg, ävenom länden ser välvd ut av att den trampar långt in så är pilbågen felböjd framifrån av den höga halsen. Och oavsett om hästen eller käken hålel rupp halsen - så hindrar den pilbågen.
Hästen måste släppa ned halsen för att kunan arbeta korrekt. Så länge halsen är uppe blri det en felaktig tretakt.

Och halsen måset ner genom att hästen släpper ned halseln beroende på att den hittat balansen bakifårn - inte att ryttaren böjer halsen inåt så hästen inte kan gå med hög hals

Däremot tänkte nog lilla jag fel, där med länden, det är ju inte där det sitter - utan i bröstryggen...

Jag har däremot omskolat rörelsemönstret på en kallblodstravare.

Nu vet inte jag hur era är - men det måste ju vara en konflliktsituation: För vid ridning skallhästen reagera på ett sätt på tygeln och inom travet på ett annat sätt

Det första jag fick göra på kallblodstravaren var att lära den svara rätt på en förhållning dvs att välva sig uppåt - i skritt...
För att få till galoppen - så måste den ju lära sig pilbågen.
hela galoppen är ju pilbåge i ett nötskal


Det där med tygelreaktionen känner jag igen.
Nu har jag faktiskt bara ridit två olika kallblodstravare hyfsat regelbundet, i övrigt bara någon gång sporadiskt (har mer erfarenhet av varmblod). Den ena var det överkänsliga stoet som reste sig om man höll kvar för länge/för hårt i tygeln. Eller iaf inte stannade om man säger så. Ville man göra halt så fokuserade man, andades ut, ptrooade (lärde in woa efter ett tag plus lite tygellyft och sits) och var absolut tvungen att släppa tygeln när hästen var på väg att stanna. Då gick det kanon, höll man kvar så körde den upp huvudet och fortsatte. När den lärt sig sits + "woa" kunde man tvärstanna från trav utan problem. Nu är vi ju inne på lite mer avancerade saker än så i den här tråden, på denna häst var ju fokus att få den slappna av och förstå hjälperna. Själva trycket i munnen hade den egentligen inget emot och kunde t o m ställa i nacken (och brukade på någe mystiskt vis faktiskt få med sig rätt bra böjning i kroppen) men så var det ju det där med felinlärningen så fort man börjar dra utan att hästen fattar vad man vill eller för dåligt timad eftergift.

Min nuvarande jobbar jag för fullt på att få rätt reaktion från via tygeln! :angel: har kommit en bra bit på väg, men hästen tolkar lätt tygeltag som dragkamp. Samtidigt "måste" man få igenom tygeltagen för att hästen inte ska lära sig att det är ok att ignorera och gå emot.

Ursäkta utläggningen, håller med i det du skriver men vill som sagt inte skylla på uppkäket! ;)
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Oj, det är ganska vanligt att folk blandar ihop de två. Har träffat många som tror hästen galopperar fast den i själva verket travar bak och galopperar fram. Det är inte alls ovanligt.Fast det är oftast yngre ryttare som sällan rider för instruktör. Bland AR-folket har jag inte stött på det och inte heller bland dressyrryttare som kommit en bit.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Utbildningsstegen ser lite olika ut beroende på vilken lära man pratar om.
Vad är det som säger att det ena skulle vara mera rätt än det andra? Alla läror har ju sin bakgrund och sin övertygelse om att det är rätt, men för den skull behöver ju inte allt annat vara fel.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Utbildningsstegen ser lite olika ut beroende på vilken lära man pratar om.
Vad är det som säger att det ena skulle vara mera rätt än det andra? Alla läror har ju sin bakgrund och sin övertygelse om att det är rätt, men för den skull behöver ju inte allt annat vara fel.

Absolut, man brukar ju säga att "alla sätt är bra utom de dåliga".

Men ändå så är ju hästarna skapta på samma sätt, grunderna bör ju läras in likartat oavsett om man sysslar med dressyr, AR, hoppning, western osv.
Totola nämnde att man kunde prioritera olika, t.ex. prioritera samling före takt. Då ställer jag mig frågan: hur kan man få en samlad form utan att hästen klarar av en ren takt, är lösgjord osv. Det ena krävs ju för det andra. Den utbildningstege som finns för AR verkar inte kunna jämföras med den för dressyr, den verkar mer vara en fingervisning om i vilken ordning man bör lära in olika moment. För att dessa olika moment ska kunna läras in borde ju dock den vanliga dressyrens "stege" (takt, stöd , lösgjordhet osv) vara uppfylld. Eller?
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Utbildningsstegen ser lite olika ut beroende på vilken lära man pratar om.
...
Alla läror har ju sin bakgrund och sin övertygelse om att det är rätt,
kanske lite OT i den här tråden, men jag är nyfiken på det här att man inom AR börjar med skolor i skritt innan man knappt rider alls i trav - vad kommer det från egentligen? Alltså ursprungskällan till den delen av trappan!
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Delvis KL

Jag red in min 3-åring som man brukar göra. Blev i samma veva intresserad av AR och beslöt mig för att prova. Hon tappade takten och bjudningen i traven ganska snart! Det kändes helt fel för mig att bara sitta och skritta en 3-åring.

En fråga: var kommer begreppet ER (engelsk ridning?) ifrån? Har aldrig hört talas om det.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Utbildningsstegen ser lite olika ut beroende på vilken lära man pratar om.
Vad är det som säger att det ena skulle vara mera rätt än det andra? Alla läror har ju sin bakgrund och sin övertygelse om att det är rätt, men för den skull behöver ju inte allt annat vara fel.

För mej är det rätt självklart att det som känns rätt för hästen är rätt. En häst som inte är i balans kan inte hitta takten och utan takten ingen lösgjordhet osv. Det ena hänger ihop med det andra. Inget konstigt alls, det handlar om grundförutsättningar eller grundkvalitéer helt enkelt. Det är bara att rida själv så inser man det....Det finns inga genvägar. Om man vill ha en häst som arbetar på ett hälsosamt sätt genom hela kroppen.

Kl

Är också intresserad av var skritta och böja-tanken o att man samlar i skritt innan man kan trava balanserat kommer ifrån från början:confused: Eftersom det är hopkopplat med ridderskap och annat antar jag att upphovsmannen har en historisk källa och förebild?

Just utbildningsvägen menar jag nu.
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
541
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Jag har efter dressyrträningen häromdagen funderat över rakriktning. Jag har alltid haft lite problem med att få min häst lösgjord i...
Svar
14
· Visningar
2 177
Senast: Brille
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 263
Senast: Liten
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 077
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp