Skolgalopp - nytt försök

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Jag vågade inte skriva det:o - men nu kan jag ju instämma:bow:

Jag vågar eftersom jag själv har en häst som inte riktigt är "avlad för uppgiften" om man så säger...

Jag säger deffinitivt inte att jag lever upp till de krav som ställs på mig som ryttare :o- men jag har kan man säga, blivit medveten om dem i alla fall...

Ska det galopperas i trektakt så måste man balansera från samma bakben som hästen, man måste släppa upp insidan och man får inte tynga ned inner bogen med sitsen.


Och man måste ge den fri framåt från tygeln. Man får inte störa de där halsrörelserna - då trillar framdelen ned i ett håll.

På samma sätt som hästar ofta trillar framåt i piaffen av tygeln

Jag ser många lösa detta med att ta mera framtill, till och med slänga på en stång.

Stången böjer nacken på hästen, inte bakdelen.

Rider man en sådan häst som min med hand så måste den börja hålla i sig dvs spänna sig och då kommer man aldrig till ngn trektakt och aldrig till ngn samling.

och här vill jag också citera Gast.:angel:

Tja, jag skulle drista mig till att säga att man tar det man får och så försöker man sätta en trevlig etikett på det hela
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Jag ser så många undanflykter - min häst är sån och sådan - så jag måste rida i en felaktig form.
Det bästa jag läst idag :bow:
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Jag vet inte hur det fungerar för dig, men för oss vanliga dödliga så brukar det inte alltid bli perfekt i första försöket :p

Både styrka och teknik måste övas in, och olika ekipage kan behöva olika angreppssätt för att komma rätt. Och i exemplet med Lusidors häst så är det ju en travhäst som tävlar på hög nivå, den mår nog jättebra av långsam styrketräning och gymnastik som kontrast till snabbjobb och konditionsträning med vagn :)


Jag är lika dödlig som alla andra, men menar att försöken ser ju olika ut beroende på vad man fokuserar på. Och också vad man vill åstadkomma.

Sedan är det ju inte emot ngn heller. Vi måste rätta oss efter hästens fysiologiska förutsättingar. De är ju satta från början.

Om hästen är för stel för galopp uppsuttet då kan man longera, är den för stel för det så kan man ha cavaletti. Och gärna höga i skritt

Jag rehabiliterar just nu själv en häst som är opererad i ryggen. Och som har varit stel som en planka pga spända rygg och magmuskler.

Den har jag inte galopperat i skolgalop på - utan den har fått medicin, massage och akupunktur....


Rehabplanen var inte - sitt upp och galoppera - Det tar fyra minst fyra månader innan vi får göra det. Förmodligen sex

Före det skall vi skritta vid hand,
longera med cavalletti,
klättra vid hand - massor

Jag har att göra framöver
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Det är ju lite taskigt också :o - för felet ligger ju inte hos ryttaren egentligen - utan det är ju hos tränaren det brister.

Eller instruktören - denne skall ju tala om hur - dvs. instruera, kan den inte heller så blir det svårt att lista ut själv....

För mig tog det 10 år.....:crazy: :o
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Tog det inte längre tid? :D (skämt)

Det må vara ryttaren eller tränaren, men faktum är ju att hästen bör alltid ridas i rätt form för att kunna utvecklas och hålla sig frisk. Det är ju vad den klassiska dressyren bygger på.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Det tog tio år att lista ut själv vad jag gjorde för fel eftersom jag hade så svårt i högergaloppen på min nordis.

Jag har fått många förslag från olika tränare, men inget har adresserat till orsaken - allt har bara handlat om symptom.


Och hade jag gått de vägarna hade hästen inte varit 24 år och fräsch.

Nu skall jag "rehaba" igen ( inte den fräscha nordisen :D )

Vi hörs
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Alla Klassiska mästare är överens om att prio ett - är de rena gångarterna - Det är det man gör det första året, så fort hästen förstår gas broms vänd.

Vad skall sträcka ut dem - när de själva är urstarka och deras antagonister helt otränade...

Man har i själva verket sträkt hästen att gå fel.

Hästen blir stark i den form den går i under den tid den arbetar

:bow: Word!
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Men den fyrtakt man får är inte _samling_ oavsett om den går med framhov före bakhov eller slår isär diagonalen åt andra hållet.

Det finns ju anledningar till allt.


KL
Oavsett om hästen är frisk eller skadad - eller allra hellst om den är skadad så måste musklerna jobba dynamiskt - dvs växelverkan mellan spänning och avslappning. Annars fungerar inte ämnesomsättningen i muskeln.
Det är a och o på en frisk muskel och totalt avgörande om en muskel skall bli friskare eller mer skadad. :devil:

Ämnesomsättningen i muskeln innebär att blod = näringsämnen och syre = bränsle sugs in i muskeln, och att sedan avgaserna= slaggprodukter = mjölksyra pressas bort.

Det kan bara ske om musklerna arbetar dynamiskt. Gör de inte det så samlar de bara på sig mer och mer slaggprodukter och blir styvare och styvare och får jobba mer och mer, syrefattigt och till slut är inflammationen ett faktum

Det dynamiska arbetet sker både av agonist - utförare - och antagonist - motsatts/motsåndare.

Angående den swingande ryggen

tänk katt; skjuta rygg - magmusklerna drar isär ryggmusklerna och pressar ut slaggproduketerna, när sedan hästen går in i svank dvs kontraherar så sugs nytt blod in.

Få hästar swingar så med ryggen oavsett stil

Bakdelen hinner sällan in på plats så att den välver ryggen uppåt, eftersom galoppen är markbunden pga av spänning och bristande balans.

Det är egentligen inte inner bak som är försenat utan båda bak

Ytter bak kommer inte tillräckligt långt in för att bära vikt det avlastas alldeles för snabbt av inner bak. Eftrsom det avlastas så fort kan det inte bli ngn samling

PÅ en häst med god exteriör kan det räcka med att rida ett par steg i mellan galopp för att få under sig båda bakbenen göra en halvhalt och voi la så är allt på plats.

Framtunga raser funerar det inte på.
Inte de som är stela i ryggen heller.



.
Jag måste säga att jag känner definitivt inte igen mig i det du skriver här, jag måste få fråga har du sett en häst som galopperar en bra skolgalopp:confused:?

Att man jobbar med skolgaloppen får ju givetvis inte innebära att man alltid rider hästen jättekort, om jag jobbar med skolgaloppen med en häst så brukar den alltid få sträcka på sig i en längre lägre trav efteråt just för att inte musklerna bara ska jobba ihopkortade hela tiden. Jag vet inte om du varit i kontakt med någon som jobbar med skolgalopp eller om du bara läst om det här på buke?
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

I den första tråden så definierade vi "skolgalopp" som ngnt som kom ur den riktigt samlade tretaktiga galoppen.
Dvs efter grand prix nivå, jag har inte sett ngn AR ryttare vara på vare sig Grand Prix nivå eller efter. Inklusive mäster.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Vidare så konstaterades det att det inte går att komma till samling utan att ta vägen via den rena takten.

Dvs 3 takt i galopp

Så vad är då skolgalopp för den som inte kan rida en samlad 3 taktig galopp - den är ju uppenbarligen inte samlad i biomekaniska termer
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Och det är ju faktiskt stridskonsten anno 1600 - tal som AR bygger på.
Snarare ridkonsten under barocken som kom ur stridskonsten. Alltså ren underhållning och nöjesridning.

Medan stridshästen skall hålla liv i sin ryttare...
Stridshästen skulle också överleva själv. Ofta följdes häst och ryttare åt resten av livet efter det att ryttaren blivit tilldelad sin häst. Hästarna blev inte sällan uppåt 40 år gamla.
Hästarna var också otroligt värdefulla. Jag tror därför inte att arbetet de utförde var vidare förslitande.

AR är som jag skrev i den andra tråden även till stor del sjukgymnastik.

Man talar om tidsepokerna antiken, medeltiden, renässansen, barocken och klassicismen. I AR finns delar från samtliga.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Jag har inte definierat skolgalopp som något som kommer ur tretakt , inte heller som något efter grand prix nivån...
Vi är inte alla överrens på den punkten:angel:.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Jag har inte definierat skolgalopp som något som kommer ur tretakt , inte heller som något efter grand prix nivån...
Vi är inte alla överrens på den punkten:angel:.

:angel:

Om man skall hitta en källa utanför Ar kretsar så är det bästa jag hittat Nordisk familjebok...

Där delar man in galoppen i följande - från högsta samling till lägsta

skolgalopp - samlad galopp - kort galopp - manövergalopp - ökad galopp - samt fyrsprång.

Hm i "normala fall" så börjar man i det tempo där hsäten har lättast att finan balansen och tretakten och detta tempo kallas numera arbetsgalopp tidigare "kort galopp".

Sedan så kan hästen då tränas aatt tänja på gränserna till att succesivt ökaoch misnak steglängden

Så från denna arbetsgalopp kan man nosa på mellan galopp och lite samling

Efter ytterliga träning i många år så kan man komma till mer ännu mer samling som jag skulle beteckna som piruettgalopp och ökad galopp.

Därefter ligger skolgaloppen

http://runeberg.org/nfbi/0344.html

I nordisk familjebok finsn också beskrivet ett skolsprång som görs ur skplgalopp

Mesair...

Finns det ngn kalenderbitare som känenr till ngn institution som gör detta solsprång?
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

I nordisk familjebok finsn också beskrivet ett skolsprång som görs ur skplgalopp

Mesair...

Finns det ngn kalenderbitare som känenr till ngn institution som gör detta solsprång?

På samma sida står beskrivningen: "ett sk skolsprång, hurvid hästen som vid courbette utför ett språng med alla fyra benen på en gång under pågående skolgalopp."

Men bilden ser ut att visa en levad.. Verkar vara enda källan på svenska. Kanske finns annan benämning. Har aldrig hört ordet innan tror jag..

Guérinière nämner mezair på flera ställen i sin bok, ska läsa när jag hinner!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Podhajsky ( Chef på SRS före Kottas) skriver i sin bok "The complete training of Horse and Rider";

Först om den korrekta fotförflyttningen i galopp sedan ....

Denna fotförflyttning skall vara korrekt i alla tempon. En galopp är felaktig när fyra hovslag hörs för då berör den inre bakfoten marken tidigare än den diagonala yttre framfoten. Detta fel uppkommer huvudsakligen då hästen genom felaktig samling förlorar schwung och inte galopperar tillräckligt upprest.
Den många gånger framförda åsikten att den förkortade galoppen består av fyra takter är absolut felaktig. När så är fallet utför hästen inte längre korrekta galoppspårng utan linkar, därför är den s.k. fyrtaktsgaloppen ett gravt fel. Enbart vid kapplöpningsgalopp får fyra hovslag höras
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skolgalopp - nytt försök

KL

Har ni suttit här hela eftermiddan och kvällen? :D

Av att snabbt skumma igenom diskussionen som nu är inne på försök 3 av trådar inom typ 3 dagar.
vad jag ser så blandar ni fortfarande äpplen och päron.

folk är inte överrens om definitionen av skolgalopp.
Hälften som uttalar sig pratar om en högre samlad galopp i tretakt.
andra hälften anser att den är förvisso samlad i allra högsta grad men fyrtaktig.
och den (3e?) "hälften", anser att det är en särskild gångart som lämpar sig på osjälvbäriga och ostadiga hästar (ala travare som ö.h.t har svårt i början att vara självbäriga i galoppen).

Tillsdess alla slutar prata om sin egen version, är "diskussionen" därmed dömd att misslyckas.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Var vill du komma mad den här diskussionen? Först länkar du till en text där skolgaloppen beskrivs som fyrtaktig, och sen citerar du en text där det står att galoppen alltid ska vara tretaktig:confused:..
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Vi behöver nog inte noridska familjeboken, Det här räcker bra för min del! :bow::bow::bow: Behöver inte sägas mer. Vem kan säga emot??


Denna fotförflyttning skall vara korrekt i alla tempon. En galopp är felaktig när fyra hovslag hörs för då berör den inre bakfoten marken tidigare än den diagonala yttre framfoten. Detta fel uppkommer huvudsakligen då hästen genom felaktig samling förlorar schwung och inte galopperar tillräckligt upprest.
Den många gånger framförda åsikten att den förkortade galoppen består av fyra takter är absolut felaktig. När så är fallet utför hästen inte längre korrekta galoppspårng utan linkar, därför är den s.k. fyrtaktsgaloppen ett gravt fel. Enbart vid kapplöpningsgalopp får fyra hovslag höras
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Det som i AR sammanhang brukar betäcknas som skolgalopp är den samlade galoppen som blir fyrtaktig pga den uppresta framdelen..
Att det sedan inom andra inriktningar anses fel med fyrtakt i galopp är en annan femma det tycker jag nästan vi skulle kunna komma överrens om..
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

KL

Har ni suttit här hela eftermiddan och kvällen? :D

Av att snabbt skumma igenom diskussionen som nu är inne på försök 3 av trådar inom typ 3 dagar.
vad jag ser så blandar ni fortfarande äpplen och päron.

folk är inte överrens om definitionen av skolgalopp.
Hälften som uttalar sig pratar om en högre samlad galopp i tretakt.
andra hälften anser att den är förvisso samlad i allra högsta grad men fyrtaktig.
och den (3e?) "hälften", anser att det är en särskild gångart som lämpar sig på osjälvbäriga och ostadiga hästar (ala travare som ö.h.t har svårt i början att vara självbäriga i galoppen).

Tillsdess alla slutar prata om sin egen version, är "diskussionen" därmed dömd att misslyckas.


Fast jag tycker för min del att den här tråden har gjort just det du påpekar extra tydligt, att man på sina håll blandar ihop saker rätt vilt och tolkar efter egna förutsättnigar:o

Om det inte blev så tjatigt skulle jag citerat Gast igen:D


Eller som Linna skrev:
Jag har inte definierat skolgalopp som något som kommer ur tretakt , inte heller som något efter grand prix nivån...
Vi är inte alla överrens på den punkten

Nej det är just det skrämmande, att skolgalopp egentligen blir vad som helst som man själv råkar tycka passa i sammanhanget:crazy:

Man använder det för att rättfärdiga metoder i utbildning som är helt emot alla principer för hur en häst bör grundutbildas.

Skrämmande, som sagt:crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
541
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Jag har efter dressyrträningen häromdagen funderat över rakriktning. Jag har alltid haft lite problem med att få min häst lösgjord i...
Svar
14
· Visningar
2 177
Senast: Brille
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 264
Senast: Liten
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 077
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp