Skolgalopp - nytt försök

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Det vore på sin plats med en film som beskriver vad vi diskuterar om.

vet någon?
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Det som i AR sammanhang brukar betäcknas som skolgalopp är den samlade galoppen som blir fyrtaktig pga den uppresta framdelen..
Att det sedan inom andra inriktningar anses fel med fyrtakt i galopp är en annan femma det tycker jag nästan vi skulle kunna komma överrens om..

fast flera som rider AR har ändå ansett att skolgaloppen är 3 taktig. (tänker på förra tråden tex).
tror travar diskussionen bidrar till förvirringen. jag förknippar en grön travare med 4 takt ofta just pga sin oridenhet och sin brist på balans och styrka - den blir då 4 taktig i sitt försök i galopp. att då beskriva detta som skolgalopp och anse det ändamålsenligt blir förvirrande för mig. Har jag missförstått helt?

Flashlight: jag skrev väl att jag skummat igenom tråden? :D skämt åsido, trots tidigare konstateranden så fortsätter ju äppel och päron diskussionen oavsett, därav min kommentar.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Jag tror att det kan bli fel med ordet även här.
Man kanske tror att det ska användas just för att skola hästens galopp, vilket är helt fel:crazy:
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

KL

Min häst är korsning Islandshäst/New Forest. Han hade passartad galopp när jag började galoppera honom. Den var alltså fyrtaktig pga att han var så på framdelen. Han hade blivit illa riden innan. Och bara kastats in i galopp och fått ösa på.
Mina tränare tyckte sig väl på den tiden undervisa Akademiskt. Och det första vi började med då vi väl kom till galoppen var att få den tretaktig. Det var inte snack om någon skolgalopp då det i vår utbildning kom när man red närmare svårklass.

Nu har väl tränarna och många av deras elever börjat backa från att erkänna sig som Akdademiska. Jag är en av dem. Just för att jag inte vill förknippas med märkliga metoder där man tar sig vatten över huvudet genom att skynda på utbildningen och missa grunderna. Eller kasta på utrustning i form av blank stång, som man inte kan hantera.

Som sagt, den skolgalopp jag sett utföras var av en häst och ryttare som låg på svåklassnivå. Även enligt internationell A-dommares bedömning. Den såg inte ut som alla andra skolgalopper jag sett.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Jag tror att det kan bli fel med ordet även här.
Man kanske tror att det ska användas just för att skola hästens galopp, vilket är helt fel:crazy:

Ja, det är ett ord som används ganska svävande, tycks det, är precis det jag menar:cool: Det är det som blir så uppenbart:idea:

Det finns olika sätt att definiera och därmed kan man rättfärdiga något man håller på med, som knappast kan anses vara god utbildning.

Ja, filmer kunde vara intressant, (men jag tycker nog att jag har fått en ganska klar bild nu av hur det förhåller sig.....)

Om filmer nu skulle vara ok?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skolgalopp - nytt försök

fast flera som rider AR har ändå ansett att skolgaloppen är 3 taktig. (tänker på förra tråden tex).
tror travar diskussionen bidrar till förvirringen. jag förknippar en grön travare med 4 takt ofta just pga sin oridenhet och sin brist på balans och styrka - den blir då 4 taktig i sitt försök i galopp. att då beskriva detta som skolgalopp och anse det ändamålsenligt blir förvirrande för mig. Har jag missförstått helt?

Flashlight: jag skrev väl att jag skummat igenom tråden? :D skämt åsido, trots tidigare konstateranden så fortsätter ju äppel och päron diskussionen oavsett, därav min kommentar.

Ja visst är det en äppel och pärondiskussion, men ATT det är så är ännu uppenbarare nu:D

Ja, det är just det, att det beskrivs som helt olika fenomen, från extremt samlad 3-takt till en fd travares första försök i galopp:crazy:
Samt att syftet är förberedelse för baklängesrörelser, och det kan jag absolut förstå, i det sammanhang där det hörde hemma.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Men vad är enlingt AR en korekt skolgalopp? Själv känns det som om skolgaloppen jag rider borde vara 3-taktig fast den är 4-taktigt... :crazy:
Ska nog diskutera det här med min tränare nästa gång... 4-taktigt kännsfel helt enkelt...
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

jag förknippar en grön travare med 4 takt ofta just pga sin oridenhet och sin brist på balans och styrka - den blir då 4 taktig i sitt försök i galopp.
Är det trallopp du menar?
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Men vad är enlingt AR en korekt skolgalopp? Själv känns det som om skolgaloppen jag rider borde vara 3-taktig fast den är 4-taktigt... :crazy:
Ska nog diskutera det här med min tränare nästa gång... 4-taktigt kännsfel helt enkelt...

Enligt AR är korrekt skolgalopp fyrtaktig pga av samlingen. Framdelen kommer upp och bakbenet i diagonalparet sätts därför ner tidigare än frambenet.
Rider du för en "renodlad" AR tränare?
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Om filmer nu skulle vara ok?
Det bästa hade ju varit om någon har film på sig själv vid träning av skolgalopp, med tränare. Då kan man höra vad både ryttare och tränare tycker är bra/dåligt etc.
Sökte på "skolgalopp" på youtube utan träffar.

Linna -du råkar inte ha film?
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Jag sökte också utan resultat.:)

Vad heter skolgalopp på engelska:cool:
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Jag sökte också utan resultat.:)

Vad heter skolgalopp på engelska:cool:

Jag vet inte men jag har också funderat kan jag säga!
Tror jag hittade det tyska ordet på nån sida men det har jag glömt naturligtvis...
Tyska och danska är fö de man borde få flest träffar på misstänker jag.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Japp! H*n är riddare!

Så skolgaloppen ska va 4-taktigt... då kanske inte min är tillräckligt bra för att "kännas rätt".
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

*kl*
Kollade lite i Ehrengranat - Skolgaloppen har alla den samlade galoppens egenskaper(under sig med böjda haser och lös tygel, elevation oi bogarna och rest hals.), men karakteriseras av fyrtakt och en lägre bakdel.
Skolgaloppen kan också kallas Gallopade....

och då kan man hitta på Franska, Gueriniere:

Galopade.
La galopade, ou le galop de manège(min fetstil..., est un galop uni, bien ensemble, raccourci du devant et diligent des hanches, c'est-à-dire qui ne traîne pas le derrière, et qui produise, par l'égalité des ressorts du Cheval, cette belle cadence qui charme autant les spectateurs qu'elle plaît au Cavalier.

Changement de main.

Och så tittar jag i min engelska översättning (Tracy Boucher):

"Canter
The canter, or school gallop, is a gallop which is regular, collected, shortened in the forehand and powerful at the quarters ie it does not drag the hindquarters along, as it were: and produces as a result of balance in the horse that beautiful cadence which charms the spectator as greatly as it pleases the rider."

Då kan man notera att uni har blivit regular istället för united = förenad, och raccourci - shortened istället för samlad.
Ehrengranat skriver raccourcerad, vilket gör det lättare för honom...

finns mer att hitta, men räcker för tillfället...:cool:
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

*kl*

Är det bara jag som klassar skolgalopp som galopp med riktigt lätt framdel i lite lägre tempo med väl sorterade/undersatta ben? :p Kanske bara är samlad galopp på väg mot skolgaloppen iofs.
Förra kusen (travare! :devil:) fick till en riktigt snygg galopp när den hade för mycket energi något tillfälle när en kompis hoppade den, men den var så lydig att den höll sig inom ramen ryttaren gav den - bara att den gjorde det lite väl överambitiöst (ordentligt höjd i rygg och framdel, undersatt, relativt sakta tempo). Det upplevde jag som tretakt. Däremot en annan kuse som verkligen lyfte framdelen och fattade genom att trampa fram med ytterbak under tiden framdelen var i luften, den tror jag omöjligt han ha haft riktig tretakt. Den såg ändå ren ut (och riktigt maffig!) så för ögat så skulle man nog ändå tänkt på det som tretakt.


Just fattningarna är en grej som jag bävar för och fortfarande är en "hur sjutton ska man göra när man kommer till det stadiet?!" därför känns den här diskussionen väldigt intressant. Jag vet ju hur mitt ideal ser ut, hur man däremot kommer dit på bästa sätt vet jag inte! :rofl: Min nuvarande har gissningsvis alldeles för bra balans i traven och vana att rädda upp sin trav att den skulle bli för stressad genom min klassiska ändra balansen -metod. Har redan testat ett par gånger :angel: faktiskt första hästen jag misslyckats med, kanske sitter mentalt.
Ser man till historiken så behöver den MASSOR med hjälp, och MASSOR med "disciplin" eller snarare så behöver den nötas in vad som gäller innan den kan utföra det bra. Man kan inte kräva perfektion och fina hjälper alla gånger utan prio måste vara att få hästen använda en bra teknik och få den förstå vad man vill för att sen successivt kunna göra samma sak med betydligt bättre kvalitet och lätthet. Om det så bara är att öva in halter det är frågan om :crazy:
Ser man till det så är ju frågan om inte de samlade galoppfattningarna (iaf hålla hästen samlad i fattningen och göra en övergång à la placera hästens ben) skulle vara den snabbaste vägen. Vill man inte få den att gå i övertempo och obalans måste man lära den att hålla det sakta tempot för att sedan kunna släppa fram den när den accepterat det läget. Att göra tvärtom brukar resultera i att hästen tror den "får" öka tempot och tappar respekten/tar inte sitt ansvar att hålla det tempo man bett om. Glömmer bort sig och lägger på luren skulle man kunna säga. Den vägen tror jag skulle bli betydligt längre än att vara överbossig- få hästen acceptera ramen och tempot- och DÄRIFRÅN öka friheterna successivt... (och då automatiskt få bättre avslappning när hästen förstår sin uppgift och sitt ansvar, får lite bättre koll på tekniken).
Nu är det ju långt dit så vid det laget kanske det ser annorlunda ut. SKA man börja med undersatta fattningar så bör man iaf kunna hålla ordentlig koll på hästens kroppsdelar och lätt kunna guida hästen att använda kroppen som man vill ha den, ha tränat upp styrkan ordentligt och kunna rida med bra avslappning i skritt och trav. Observera att jag egentligen inte pratar om skolgalopp, men att försöka hålla lugn + samling så gott det går i fattningarna och ett lågt tempo där man hinner hjälpa hästen om det behövs.
Tränar man galoppfattningar hyfsat tidigt i utbildningen känns det som ett måste att sänka kraven.
Å andra sidan så skulle jag galoppera på min häst med låga krav NU (på ridbana tänker jag, lite skillnad på rakt fram på väg) är det dömt att misslyckas eftersom hästen fortfarande är framtung och jag som ryttare har svårt att hålla den rakriktad redan i trav och galopp. Resultat = häst i obalans som trycker ut bogen så mycket att den inte är styrbar, blir stressad pga obalansen och blir dessutom okontaktbar! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Är det bara jag som klassar skolgalopp som galopp med riktigt lätt framdel i lite lägre tempo med väl sorterade/undersatta ben? Kanske bara är samlad galopp på väg mot skolgaloppen iofs.
Förra kusen (travare! ) fick till en riktigt snygg galopp när den hade för mycket energi något tillfälle när en kompis hoppade den, men den var så lydig att den höll sig inom ramen ryttaren gav den - bara att den gjorde det lite väl överambitiöst (ordentligt höjd i rygg och framdel, undersatt, relativt sakta tempo). Det upplevde jag som tretakt.

Jag försökte förklara att jag är på den här linjen också... :o
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva upprepa det det är tydligen mycket svårt att förstå:devil:..
Den fyrtaktiga dåliga galopp som en del travare uppbringar (främst varmblod men även kallblod) har ingenting med skolgalopp att göra, den fyrtakten som de hästarna får kommer sig inte av väl undersatta bakben och upplyft framdel!
Bilden som är inlagd visar just ett galoppanslag som är mer mot skolgalopp än tretaktsgalopp man kan se på hästen att bakbenet kommer att ta mark före frambenet i diagonalen.:bow:
Blippan66- tyvärr har jag ingen film!:mad:
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Är det bara jag som klassar skolgalopp som galopp med riktigt lätt framdel i lite lägre tempo med väl sorterade/undersatta ben? :p Kanske bara är samlad galopp

Ja det är samlad galopp.......tretaktig.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Fast du skriver ju att det kan vara bra att träna skolgalopp INNAN man kräver 3-taktig galopp av hästen. Då undrar jag om du kanske har en lite annan definition på samling också? I min värld krävs det styrka hos hästen för att orka gå i samlad form, det krävs en riktig grundutbildning o uppbyggnad för detta alltså. HUR ska då hästen orka gå i skolgalopp om den inte ens klarar av att rulla på i en avspänd 3-taktig arbetsgalopp? :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
541
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Jag har efter dressyrträningen häromdagen funderat över rakriktning. Jag har alltid haft lite problem med att få min häst lösgjord i...
Svar
14
· Visningar
2 177
Senast: Brille
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 264
Senast: Liten
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 077
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Sytråden del 4
  • Mobilhållare till bilen

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp