Skolös på vintern?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Scott
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 297
S

Scott

Hejsan!
Fick hem en ny häst för ungefär en månad sedan.
Han är ett varmblod (ridhäst), som är skodd på fram men inte på bak, eftersom att han har så bra och starka hovar :bow:
Men på vintern, hur gör man då? Det blir ju så fruktansvärd halt utan broddar!
Hur gör ni med era oskodda hästar?
Sätter ni på skor och broddar där bak också eller använder ni något annat?

Hoppas på svar!

Kram

Sv: Skolös på vintern?

Skettiskorsningen jag har går skolös året om. men han rids/körs inte regelbundet så därför behöver han inte skor & broddar på vintern. Annars skulle jag föredra det. Om hästen kan ha det förstårs.. :p
Andra som jag känenr brukar oftast ha sina hästar skodda och broddade på vintern.

Jag hade min häst skodd fram och utan bak i vintras. Jag broddar bara när jag rider. Jag vill inte att hon ska gå i hagen med broddar. Det finns olika uppfattningar om det. Jag tycker att det fungerade bra att rida. Har haft så även på andra hästar. Däremot tycker jag INTE att det fungerar att släppa ut en helskodd häst i hagen utan broddar. Jag vet inte hur jag ska göra till vintern om hon ska vara skodd runt om. Det känns som om det är långt till vintern, tack och lov. Men det är ju alltid bra att ha tänkt ut hur man vill ha det.

Mitt varmblod går skolös även på vintern. Tycker det funkar precis lika bra.

Jag hade min valack barfota bak i vinter. Det gick kanonfint, men man får såklart anpassa ridvägar lite efter halkan, och farten förståss :angel:

Jag måste ha skrivit otydligt. Jag menar att jag bara broddar i framskorna sedan är hon barfota utan broddar naturligtvis bak.

Våra pållar (nordsvensk bruks och varmblod) går alltid barfota på vintern. Hade tidigare skor och broddar men det hände allt som oftast att de rev sig på brodden. Och om man har skor utan broddar på vintern så kan man ju lika gärna snöra på dem skridskor istället:angel: Så vi provade ha dem barfota och det fungerade hur bra som helst. De kan leka och busa i hagen (som blir ganska isig) utan att halka speciellt mycket alls :D

jag har mina barfota i hagen och sedan snör jag på dem broddade hästboots när jag rider. Betydligt säkrare (och enklare!) än att ha järnskor utan broddar i hagen vintertid.

Här i Småland har det gått utmärkt att ha barfota även på vintern. Det är så korta perioder som det kan vara halt att det lätt går att hålla sig på täkterna hemma då. Däremot var det mer problematiskt i Hälsingland där det ofta var mycket tjockt islager över gårdsplaner, vinterhagar och vägar så det krävdes broddar hela tiden...:cool:

Jag har haft skor fram med broddar på.. ute och inne när det har varit riktigt halt. (hage, ridning, allt) Hovslagaren sa att de titne skulle vara några problem. Sen upplever jag att hästarna får mycket bättre fäste utan skor, så nu till vintern då jag ändå inte rider så mycket pga dåliga bussar så får hanv ara utan skor fram också för första gången, då när jag ändå rider bara blir lite skritt eller trav osv på åker , eller dåligt användra grusvägar = )

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 230
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 378
Senast: skiesabove
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra... 5 6 7
Svar
139
· Visningar
13 124
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 181
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka