Bukefalos 28 år!

Skolval: bra eller nära?

Sv: Skolval: bra eller nära?

Egentligen är det ju inte konstigare än att det i högskolevärlden är mer attraktivt och ger högre status att jobba på vissa universitet.

Fast om vi kallar båda de sakerna för segregation, så är det ju verkligen fråga om grader i helvetet. Det är väl ändå väldigt mycket värre att den obligatoriska skolan för barn levererar så olika på olika ställen, än att de hägre lärosätena gör det. Och det är inte riktigt jämförbart, tycker jag.

Det där med lärosätena känns mer som att även tex teatrar och restauranger är olika bra och olika statusfyllda som arbetsplatser. Det är inte ett samhälleligt problem, vad jag kan se.

Det är däremot segregationen i skolan.

En annan intressant analys som jag tror att nån här skrev om härom veckan är att lärarna över lag har blivit sämre. Det är inte alls samma prestige att vara lärare och förr så var lärare en av de få möjliga yrkesbanorna för begåvade kvinnor som nu söker sig åt andra håll.

Det var säkert jag. Tyvärr. Läraryrket har gjort en spikrak klassresa nedåt. Det är inte alls "samma" studenter som söker sig till det yrket längre, som det var för några decennier sedan, och programvalet är ofta de sökandes "näst bästa". Deras andrahandsval, då betygen inte räckte till det de egentligen vill göra. Lärarprogrammen fyller knappt sina platser, så det är enkelt nog att komma in. Många som sedan blir ämneslärare, hade inte kommit in på samma ämnen som enstaka kurser. Och de kan inte heller tillgodogöra sig samma stoff på samma tid.
 
Sv: Skolval: bra eller nära?

Jag tycker det är en enorm skillnad på att lågstadieskolor är segregerade, jämfört med att universitet är det.

Om jag söker en lektorstjänst på ett universitet, så är det ju mina egna meriter som avgör om jag får jobbet. En sexåring däremot har ju av naturliga skäl inga meriter, utan där tittar man bara på bostadsort. Och med tanke på hur segregerad stockholms bostadsmarknad är, så är det helt krasst föräldrarnas inkomst som avgör hur bra skola deras barn får gå i.

Att bara de bästa får jobb på högstatusuniversitet är förhoppningsvis ett utslag av meritokrati. Att de bästa skolorna är förbehållna barn till föräldrar med pengar och resurser är cementering av klasssamhället. Därför är det ena mer problematiskt än det andra i mina ögon.

Vad gäller förslaget att vi borde flytta för att via närhetsprincipen ta oss in på den bästa skolan, så är det inte något särskilt rimligt alternativ. Det handlar inte om att vi tycker några tusenlappar extra i plånboken skulle vara mer värt än vårt barns skolgång. För det första ligger "höginkomstområdet" innanför tullarna, vi bor nu utanför - i ett område med badplats 200 meter från lägenheten, skogspartier utanför dörren, massor med parker och grönområden. Det är också en del värt när man är barn. Dessutom gör de där extra tusenlapparna att vi exempelvis kan ha bil, så att vi kan hälsa på mor- och farföräldrar ofta, vi kan lägga undan så att barnet kan få handpenning till en egen lägenhet vad det lider, och så vidare. Det är inte självklart att det är mycket bättre för barn att växa upp i innerstaden - och de av mina vänner som bor där har definitivt inte flyttat dit för att de är så måna om barnens skolgång, de bor där för att de själva vill.

Jag blir alltid lite förvånad över de förväntningar en del har på föräldrar - när jag väntade barn hette det att jag inte borde sätta närhet till jobb och vänner framför mitt barns behov, utan omedelkvist flytta ut till förorten. När jag nu har barn är plötsligt det enda rätta att bosätta mig i innerstan för att få förtur till innerstadsskolorna. Hur vanligt är det egentligen att folk låter barnen på det viset helt och hållet styra valet av bostad och livsstil?
 
Sv: Skolval: bra eller nära?

Det som är den bästa skolan idag kanske inte är det när det är dags för barnet att börja.

Däremot så är livet otroligt mycket enklare för både barn och föräldrar om man kan gå till skolan och om barnet har nära till sina kompisar och aktiviteter. Jag hade absolut valt skolan närmare, såvida den inte är katastrofdålig, men som sagt det hinner hända mkt på några år.

Personligen hade jag inte ens velat ha barnen i innerstadsskola alls så jag tycker inte ni behöver flytta :)
 
Sv: Skolval: bra eller nära?

Ja, det där med att kunna gå själv till skolan är ju en del värt. Det blir ju onekligen lättare i området vi bor, inte bara för att det blir närmare till skolan utan också för att det är otroligt mycket mindre trafik här än inne i stan.

Det lutar åt att vi ställer oss i kö till några av privatskolorna i stan utifall att, så att vi har den möjligheten, och sen kan man välja på riktigt när det väl är dags för skolstart. Det beror ju på hur barnet är då, också - de två kommunala skolorna i närområdet är stora skolor med hundratals barn, medan privatskolorna är små, med kanske 30-50 barn och bara lågstadium, ofta med särskild pedagogisk inriktning som t ex Reggio Emilia. Och har man ett barn som är lite flipprigt och känsligt kan det kanske vara bra med en sån skola istället för en jätteskola där det är svårt att jobba ostört.

Vad gäller att inte "krångla till det" utan ta första bästa skola som inte är en total katastrof, så har jag inte så bra erfarenheter av det. Har barn i min närhet där föräldrarna gjort precis så, med resultat att barnet slutar nian utan vare sig kunskaper eller redskap för att skaffa sig kunskaper, även om betygen varit bra. Det blir en jättechock i gymnasiet som jag gärna skulle bespara mitt barn.
 
Sv: Skolval: bra eller nära?

så är det helt krasst föräldrarnas inkomst som avgör hur bra skola deras barn får gå i.
hur bra skolan är beror nog inte på föräldrarnas inkomster, utan hur bra pedagoger det finns på skolan. Och det är nog inte nödvändigtvis så att det är de bästa pedagogerna som finns på innerstadsskolorna. Den bästa pedagogen kanske inte är den med högst betyg i sina ämnen, utan kanske den som har bäst talang att ta hand om eleverna på bästa sätt.
Barn till höginkomsttagare behöver inte nödvändigtvis vara bätte elever och kompisar än barn till låginkomsttagare.
 
Sv: Skolval: bra eller nära?

Att bara de bästa får jobb på högstatusuniversitet är förhoppningsvis ett utslag av meritokrati. Att de bästa skolorna är förbehållna barn till föräldrar med pengar och resurser är cementering av klasssamhället. Därför är det ena mer problematiskt än det andra i mina ögon.

Precis.

Det handlar inte om att vi tycker några tusenlappar extra i plånboken skulle vara mer värt än vårt barns skolgång.

Av alla föräldrar jag känner till, är du utan tvekan den som fått flest käcka förslag om hur du totalt ska lägga om livsstil för barnets skull. Några tusen i månaden för tillgång till en bra kommunal skola, känns ju som ett sansat förslag jämfört med att säga upp dig, köpa ett radhus i förorten och ta ett deltidsjobb i någon närbelägen kiosk, nära barnets dagis så att du ständigt kan finnas till hands. När du väl får barn kommer du att förstå hur det känns, typ.

Men jag ser nog mer som du på de där tusenlapparna. De handlar om många saker samtidigt.

Hur vanligt är det egentligen att folk låter barnen på det viset helt och hållet styra valet av bostad och livsstil?

Jag har en teori om att det enbart är pga denna typ av prioritering som det öht finns villakvarter och radhusområden. :p Varför denna typ av bebyggelse skulle vara så bra för barn, förtäljer inte historien, men det verkar ju vara en vanlig uppfattning.

Det lutar åt att vi ställer oss i kö till några av privatskolorna i stan utifall att, så att vi har den möjligheten, och sen kan man välja på riktigt när det väl är dags för skolstart. Det beror ju på hur barnet är då, också

Jag skulle ha gjort som du. Det kan komma att visa sig att omaket är värt besväret. Jag lät bli att krångla till det och satte ett lite flipprigt barn i första bästa skola som var ok - och det ledde till rätt mycket bekymmer innan jag lyckades skrapa fram en plats i en annan skola. (Och under mellantiden hann jag överväga desperata lösningar såsom internatet i Sigtuna som då kostade 128 000 om året - de på den platsen troligen socialt helt nödvändiga märkeskläderna och tennislektionerna oräknade.)

Till innerstadsskolornas försvar - särskilt friskolorna - kan man ju säga att dit tar sig inga barn på egen hand i början, oavsett var de bor. Gäller det skolor med speciell pedagogik, är ju antagligen upptagningsområdet lite spretigt. Så ditt barn kommer inte att sticka ut där genom att inte själv kunna gå till skolan och inte själv kunna ta med sig kompisar hem. Det underlättar dock inte för er vuxna.
 
Sv: Skolval: bra eller nära?

hur bra skolan är beror nog inte på föräldrarnas inkomster, utan hur bra pedagoger det finns på skolan. Och det är nog inte nödvändigtvis så att det är de bästa pedagogerna som finns på innerstadsskolorna. Den bästa pedagogen kanske inte är den med högst betyg i sina ämnen, utan kanske den som har bäst talang att ta hand om eleverna på bästa sätt.
Barn till höginkomsttagare behöver inte nödvändigtvis vara bätte elever och kompisar än barn till låginkomsttagare.

Nej, så behöver det inte vara. Men så är det.

Jag blev själv överraskad av hur oerhört starkt samband det är mellan skolkvalitet och kvadratmeterpris på bostäderna, åtminstone där vi bor.

Stockholms stad gör varje år en enkätundersökning bland stadens elever, i åk 0, 5 och 8. Eleverna och deras föräldrar får svara på frågor om hur de upplever sin skola. Uppmuntras barnen att lära? Kan de arbeta ostört? Förstår barnen vad det är meningen att de ska lära sig? Känner föräldrarna att skolan lyssnar på dem, och deras barn? Trivs barnen i skolan? Känner de sig trygga? Har de blivit slagna eler trakasserade det senaste året? Skulle man rekommendera skolan till andra? Och så vidare. Alltså samma undersökning i alla skolor, och svarsfrekvensen är hög och ganska jämn.

Jämför jag då de skolor som ligger i en tre kilometers radie från vår lägenhet, så visar det sig snabbt att den absolut värsta skolan ligger i ett fruktansvärt trist, men billigt, höghuskomplex. Där är det 30% som blivit slagna/trakasserade det senaste året, ingen (!) tycker de kan arbeta ostört på lektionerna, och så vidare. Den absolut bästa skolan ligger i innerstaden, där är det 5% som blivit mobbade, 70% tycker de kan arbeta ostört på lektionerna, 100% av föräldrarna skulle rekommendera skolan till andra, och så vidare.

Vad det här beror på vet jag inte, det kan man ju bara spekulera i. Jag nöjer mig med att konstatera att det uppenbart är stora skillnader mellan skolorna, och att närhetsprincipen som urvalsprincip gör att barnen i innerstaden får tillgång till bättre skola än barnen i höghusområdet. Även fast de bor bara några kilometer från varandra.
 
Sv: Skolval: bra eller nära?

Kan ni inte ställa er i kö till den skolan som ni i så fall redan behöver ställa er i kö till? Vill ni sedan tacka nej till platsen av någon anledning (mycket kan ju ändras på de år det är kvar till ert barn börjar skolan) så blir säkert någon annan glad som får er plats på den"fina" skolan i stället.

Lycka till!
 
Sv: Skolval: bra eller nära?

Om du tycker att det är okej att lärare väljer var de helst vill jobba snarare än att jobba där de behövs mest och att föräldrar som du själv väljer var barnet ska gå i skolan, och väljer den bästa skolan, då förstår jag inte hur du tänker dig att det ska kunna bli annat än segregerat. Det är inte skolorna som är det stora problemet, det är valfriheten att sätta barnen där man vill och den segregerande bostadspolitiken som är problemet.

Sen får du väl räkna ut om du hinner, jag skulle inte göra det om jag inte var absolut tvungen. Min äldsta börjar skolan nästa år och jag tycker redan att det känns tight att hinna lämna på två ställen, då rör det sig om ställen i en radie av 600 meter. Att dessutom få in en pendlingstid på 30+ minuter enkel väg under 4-5 år när barnet inte kan ta sig själv till skolan skulle jag inte hinna med om jag vill jobba heltid. Att pendla till den bästa skolan känns verkligen som att gå upp i föräldrarollen och uppoffra sig, betydligt mer än att bo bekvämt med en good enough skola i närheten. Jag ser inte hur du kan få det till att vara ett "måste" bara för att man är förälder, för mig är det en rent praktisk fråga om hur man ska få vardagen att fungera.
 
Sv: Skolval: bra eller nära?

Om du tycker att det är okej att lärare väljer var de helst vill jobba snarare än att jobba där de behövs mest och att föräldrar som du själv väljer var barnet ska gå i skolan, och väljer den bästa skolan, då förstår jag inte hur du tänker dig att det ska kunna bli annat än segregerat. Det är inte skolorna som är det stora problemet, det är valfriheten att sätta barnen där man vill och den segregerande bostadspolitiken som är problemet.

Fast det är ju inte valfriheten som ställer till det i det här fallet. De bästa skolorna är kommunala, och där får bara de barn som bor i närområdet gå. Och för att bo i närområdet krävs höga inkomster. Visst är bostadssegregeringen ett problem, men jag vet inte om det gör saken bättre att dessutom förstärka den med med skolor i samma stil, och låsa barnen till den skola som ligger närmast. På pappret har man valfrihet, men i praktiken blir det ju avståndet till skolan som avgör. Jag tror inte nödvändigtvis att det är lärarna som är den enda orsaken till att den ena skolan blir bättre än den andra, sexåringar är knappast några oskrivna blad. Buntar man ihop alla barn från studievana hem i en skola, och alla barn från studieovana hem i en annan, så är det väl inte så konstigt om det blir skillnad?

Sen får du väl räkna ut om du hinner, jag skulle inte göra det om jag inte var absolut tvungen. Min äldsta börjar skolan nästa år och jag tycker redan att det känns tight att hinna lämna på två ställen, då rör det sig om ställen i en radie av 600 meter. Att dessutom få in en pendlingstid på 30+ minuter enkel väg under 4-5 år när barnet inte kan ta sig själv till skolan skulle jag inte hinna med om jag vill jobba heltid. Att pendla till den bästa skolan känns verkligen som att gå upp i föräldrarollen och uppoffra sig, betydligt mer än att bo bekvämt med en good enough skola i närheten. Jag ser inte hur du kan få det till att vara ett "måste" bara för att man är förälder, för mig är det en rent praktisk fråga om hur man ska få vardagen att fungera.

Fast du föreslog ju inte att vi skulle bo bekvämt med en good enough skola i närheten, utan du föreslog att vi skulle flytta till innerstaden (vlket på många sätt är mer obekvämt för oss) för att få en riktigt bra skola i närheten. Alltså att öka våra månadskostnader med 5-6000 i månaden minst, göra oss av med bilen, sluta rida, sluta hälsa på släktingar, allt för barnets skola.

Givetvis är det olika vilka förutsättningar man har - i det här fallet ligger de möjliga privata skolorna på vägen till jobbet för mig, så det blir mindre extrajobb än det är idag, när jag lämnar på ett dagis åt helt fel håll innan jag åker till jobbet. Jag vet inte om jag skulle kalla det att "pendla" att hoppa av tunnelbanan på väg till jobbet, gå hundra meter med barnet till skolan, lämna, och hoppa på tunnelbanan igen.

Då är det betydligt större offer att ha det som nu, när barnet går på dagis, och jag samtidigt jobbar extremt mycket: Jag lämnar kl 9, och är på jobbet tidigast 9:30. Jobbar till 22, ungefär. Min man stiger upp klockan fem och åker till jobbet, för att hinna hämta klockan fyra. Det går ju det med, men inte skulle vi välja de arbetstiderna om vi inte hade barn. Jämförelsevis är det ju inte mycket besvär att svänga förbi skolan på vägen till jobbet.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 031
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 997
Senast: Juli0a
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 362
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp