Bukefalos 28 år!

Skolval: bra eller nära?

Mabuse

Trådstartare
Lite hårddraget, men hur har ni tänkt när ni valt skola till ert barn? Vi har några skolor i närheten, som är ok (enligt elevundersökningar) men inte precis bra. I grannområdet (höginkomstområde) finns fler och bättre skolor, men dit är det å andra sidan betydligt längre. Så vad ska man välja? Självklart är det viktigt att skolan är bra - samtidigt är det roligt att kunna ha kompisar där man bor, att kunna gå/cykla till skolan själv och inte behöva åka kommunalt med flera byten i sällskap av förälder för att komma dit.

Och hur är det med kommunala skolor, är det bara närhetsprincipen som gäller som urvalsprincip där? Nån som vet?
 
Sv: Skolval: bra eller nära?

jag tror att man ska krångla till det så lite som möjligt, om bara skolan de "hamnar i" är "tillräckligt bra"...

Vi har förvisso valt en skola som inte är den vi geografiskt tillhör. Vi bor ganska exakt mitt emellan två skolor, där vi "tillhör" den som ligger inne i stan men vi valde skolan på landet i stället och det hade vi egentligen bestämt oss för ganska direkt - om inte annat så för att slippa släpa in barnen till stan och för att hjälpa landsbygdsskolan med lite extra elever.
När det var dags för vår äldsta dotter att börja F-klass var det dessutom så att skolan i stan hade problem med mögel i lokalerna och en hel del mobbningsproblem, så valet var enkelt.
 
Sv: Skolval: bra eller nära?

Vi stod lite i valet med äldsta barnet, vi funderade på om hon skulle gå kvar i skolan där hon hade gått i förskola, men bestämde oss sedan för att ta skolan som vi "hör" till och i dagsläget är jag glad för det valet. Den andra skolan har betydligt större problem med att ha en trygg skolmiljö för alla barn och det byts lärare och personal rätt ofta.

Våran nuvarande skola har oxå sina problem, men det är en trygg skolmiljö för alla barn och de har visat sig vara duktiga på att lära ut jämnfört med andra skolor i kommunen enligt högstadielärare och gymnasielärare som får barnen sen. De har en bra grund att stå på helt enkelt.

Men för 10 år sedan så var "våran" skola inte alls lika bra och svägerskan flyttade ett av sina barn därifrån då. Så man måste ju veta hur det ser ut i dagsläget!
 
Sv: Skolval: bra eller nära?

Nu bor vi sa att vi inte egentligen har gangavstand till nagon skola (narmaste, var "catchment", tar minst 40 minuter for en femaring att ga till) men vi har valt en skola som det ar 10 min koravstand till. Alla skolor dar vi bor ar mycket bra men denna tyckte vi erbjod det dar lilla extra av flera anledningar.

Vi haller pa att flytta, och funderade faktiskt allvarligt pa att byta stad for att komma inom rimligare gangavstand till skolor men nu blir vi kvar i samma omrade iallafall :)
 
Sv: Skolval: bra eller nära?

Säger som Ameo.

Jag skulle välja nära om de är tillräckligt bra.
 
Sv: Skolval: bra eller nära?

Jag har inga barn i rätt ålder, men jag tror att.

bra skola långt bort är bättre än dålig skola nära

men att

ok skola nära är bättre än bra skola långt bort.

Pga vänner som man vill kunna cykla till när man är 9 år eller så och att om alla andra i klassen bor nära varandra umgås de väldigt mycket på kvällarna.

(Jag bodde en bit från övriga i klassen, cykelavstånd istället för 40 meter strumpläst. Det märktes men det var inte illa. Däremot blir det nog uselt med skjuts av mamma i jämförelse med strumplästhopp.) (vidare är det en fd kollegas son som går i riktigt bra skola i "fina området" fastän han själv inte är hmm "fin"? vad nu det betyder. Men han avskyr sin klass i alla fall tycker de är hemska brats och han skolkar mest... så om man ska gå i "fina området" så kanske det är bra om man är en förälder som gillar märkeskläder och "de senaste" leksakerna. Men det behöver väl inte vara så iofs. (vi tänkte försöka satsa på blandat område, verkar bäst :D)).
 
Sv: Skolval: bra eller nära?

I grannområdet (höginkomstområde) finns fler och bättre skolor, men dit är det å andra sidan betydligt längre.

En sak som jag skulle tänka noga på, är vad "höginkomstområde" betyder i det här fallet. Dvs vad det betyder jämfört med det som du och din man kan erbjuda ert barn. Jag tror att det kan vara väldigt jobbigt att framstå som "fattig" jämfört med sin omgivning för barnet. Att de andra barnen har saker och gör saker som ert barn inte kan få eller göra. Eller att de har den där självklart överklassiga attityden (som jag inte kan förklara men som du kanske vet vad jag menar med), av att "man har råd", "man är en vinnare" etc.

Jag vet att ni på inget vis är fattiga, men här handlar det ju om vad man jämförs med.
 
Sv: Skolval: bra eller nära?

Jag inser att "höginkomstområde" kanske var lite slarvigt uttryckt, det är inte fråga om något "fint" eller "snobbigt" område på det sättet. De flesta av mina vänner bor där, och vi funderade allvarligt på att flytta dit vi också när vi köpte lägenhet. I slutändan valde vi bort det, men vi hade absolut haft ekonomisk möjlighet om vi velat. Snarare är det så att vi har mer pengar att röra oss med än många av de som bor i den andra stadsdelen, eftersom vårt boende är mycket billigare än deras, och vi har samma typ av jobb. Vårt eget område är en gammal arbetarstadsdel, som håller på att gentrifieras, men fortfarande är rätt blandad. Det andra området har en liknande bakgrund, men där skedde den processen tidigare, så där är det inte blandat längre på samma sätt.

Men säkert är det så att barnen i "höginkomstområdet" ser andra saker som självklara - självklart att man kan satsa på ett bra jobb, självklart att man kan vara bra i skolan om man vill, självklart att man kan jobba med exempelvis kultur, forskning eller media. Det är nog något jag ser som positivt, faktiskt, att se såna saker som möjligt. Jag vill tro att skillnaden inte är såpass stor att vårt barn skulle känna sig utanför där. Men det är svårt att säga, både jag och min man har på olika sätt "klättrat" lite på samhällsstegen för att komma dit vi är idag, vi är såklart inte riktigt lika hemtama i miljön som de av mina vänner som är födda i den.

Tittar man på elevutvärderingarna så är den stora skillnaden arbetsron. I vår närmsta skola är det knappt hälften som tycker det får möjlighet att arbeta ostört på lektionerna, i det andra området är det närmare 75%. Men i princip hamnar de högre på det mesta - eleverna är tryggare, färre känner sig mobbade, fler föräldrar skulle rekommendera skolan till andra, bättre kontakt föräldrar-skola, osv.
 
Sv: Skolval: bra eller nära?

Vad det gäller närhetsprincipen så är det kanske olika från kommun till kommun, är det sthlms kommun? I min stadsdel så har vi som bor i närområdet förtur vilket gör att det i princip inte går att ta sig in på våra två närmaste skolor för utomstående. Varför funderar du på detta redan nu, behöver ni ställa er på kö?
 
Sv: Skolval: bra eller nära?

Ja, precis, vi behöver ställa oss i kö redan nu om vi vill ha något annat än den närmsta, kommunala skolan.

Det är stockholms kommun det gäller. Jag misstänkte att det är närhetsprincipen som gäller, då blir ju valet enklare eftersom det i praktiken inte är mycket till val. I bägge områdena är nästan alla skolor kommunala, även om det finns ett fåtal privata alternativ i "höginkomstområdet". I vårt område finns inga privata skolor.

Alltså, visserligen visste jag att skolsystemet har blivit alltmer segregerat, men lite överraskande att det är såhär tydligt. Lite ledsamt, jämför man olika skolor är det supertydligt att höghusbarnen får mycket sämre förutsättningar redan som sexåringar - undra på att det hunnit bli ordentliga skillnader tio år senare, och de inte alls kommer in på samma gymnasieskolor som de som fått möjlighet att gå i en bra skola redan från start - en möjlighet de får av den enkla anledningen att deras föräldrar har det bättre ställt på olika sätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Skolval: bra eller nära?

Mot det du skriver nu hade den där tänkta klasskillnaden, eller vad man ska kalla den, inte bekymrat mig.

När jag tänker Stockholm och höginkomstområde, tänker jag Östermalm, typ. Där hade i alla fall mina barn haft svårt att hävda sig i skolan när det gäller attityd och materiella resurser - och jag har vänner som farit lite illa i skolor där, av den typen av skäl. (Och jag hade varit 15 år yngre än de andra föräldrarna i klassen, mot 10 år yngre som är det jag är van vid.)

Däremot hade jag ju rakt av valt en skola där det ses som normalt och bra att vara skötsam och duktig i skolan. Alltså helst en skola i ett någorlunda akademikerbetonat område (dit alltså alla högskoleutbildningar räknas, jag tänker inte på Lunds professorskvarter eller något sådant).

Men kan ni inte i lugn och ro köa till den där skolan, och sen får väl ungen ändå börja i den närmaste när det väl är dags, om ni vill det? Ni diskvalificerar er väl inte för den närmaste skolan genom att köa till en som ligger längre bort?
 
Sv: Skolval: bra eller nära?

Nej, är det strikt närhetsprincip som gäller så får vi tyvärr den sämsta skolan i vårt område, så det hoppas jag inte på. Jag passerar den ganska ofta, och har noterat att det inte ser särskilt roligt ut på skolgården - ofta barn som är utanför och inte får vara med de andra. Det återspeglas också i elevundersökningen, där 20% anger att de blivit fysiskt eller verbalt trakasserade av andra barn det senaste året, plus lägre poäng för trygghet etc. Det känns inte så kul, så den vill vi göra vårt bästa för att undvika.

Nästa kommunala alternativ i närområdet är en jätteskola, åk 0-9 med 500 barn. Den bästa av de tre skolorna i vår stadsdel är den som ligger längst bort, men det är fortfarande inte mer än hälften där som tycker de kan arbeta ostört på lektionerna. Men det är möjligt att det inte går att påverka vilken kommunal skola man hamnar i, i så fall får vi göra det bästa av situationen när den dagen kommer.

Eftersom det ändå finns såpass mycket att välja på ville vi i alla fall ta oss en funderare på vad vi helst vill, och om det behövs ställa oss i kö nu - istället för att om fem år upptäcka att ojdå, skulle man ha ställt sig i kö? Det tänkte vi inte ens på. Vi har 34 skolor inom en radie av tre kilometer från där vi bor, så i teorin finns det ändå en del alternativ.
 
Sv: Skolval: bra eller nära?

Och jag tänkte Lidingö... Jag skulle inte sett det du beskriver som ett problem alls.

Mycket mobbing och dålig trivsel hade nog bekymrat mig en del också. Då hade jag nog funderat innan jag räknade skolan som "ok" och närhet bättre än resa. Men jag tror fortfarande enkel egen rörlighet för 9 åring är viktigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Skolval: bra eller nära?

Det gäller ju i första hand en sexåring, så att gå till skolan själv blir inte aktuellt från början. Valet mellan den närmsta och de andra två skolorna i vårt område är rätt enkelt - mindre mobbing uppväger att det är 200 m längre till skolan (700 meter till den ena skolan, 900 meter till nästa). Givet att man alls får välja, förståss. Men det hoppas jag ju.

Men är det värt det att åka till nästa stadsdel för att gå i en liten privatskola med bättre studiemiljö? De absolut bästa skolorna i närområdet är tyvärr de kommunala i den andra stadsdelen, och gäller närhetsprincipen har vi nog ingen chans att komma in där. Särskilt som barnomsorgen och grundskolorna redan är totalt överbelastade där.
 
Sv: Skolval: bra eller nära?

Och jag tänkte Lidingö... Jag skulle inte sett det du beskriver som ett problem alls.

Om du inte ser det jag skrev som ett problen, varför skrev du då:

(vidare är det en fd kollegas son som går i riktigt bra skola i "fina området" fastän han själv inte är hmm "fin"? vad nu det betyder. Men han avskyr sin klass i alla fall tycker de är hemska brats och han skolkar mest...

(vi tänkte försöka satsa på blandat område, verkar bäst :D)).

Jag uppfattar det som att vi menar ungefär samma sak, fast med lite olika sätt att uttrycka det.
 
Sv: Skolval: bra eller nära?

jag tror att det blir svårare att vara från "fel" område ju äldre barnen blir. Jag vet barn som funkat jättebra i finaste Östermalmsskolorna i de yngre åren trots att de kommer från vanliga familjer, men överklasseriet växer med åren, framåt 8-9 klass har de kunnat få det tufft om de inte själva har ordentligt med skinn på näsan.
 
Sv: Skolval: bra eller nära?

Återigen, "höginkomstområdet" är absolut inget överklassområde, långt ifrån. Men jämfört med området där vi bor är det ett höginkomstområde, relativt sett. Inte jämfört med exempelvis Djursholm eller Östermalm. Så det handlar absolut inte om att vårt barn skulle vara en katt bland hermelinerna i det området - om något, så passar vår familj socialt nog bättre in där än i området vi faktiskt bor i. Skulle vi valt bostadsområde efter var vi har våra vänner, var våra favoritfik ligger, osv, så skulle vi bott i "höginkomstområdet". Att vi ändå valde att inte flytta dit beror mest på att vi vill ha pengar över att lägga på annat än bostadslånen, och att det är väldigt mycket grönare här, samtidigt som vännerna och favoritfiken bara är ett par kilometer bort.
 
Senast ändrad:
Sv: Skolval: bra eller nära?

Nej, är det strikt närhetsprincip som gäller så får vi tyvärr den sämsta skolan i vårt område, så det hoppas jag inte på. Jag passerar den ganska ofta, och har noterat att det inte ser särskilt roligt ut på skolgården - ofta barn som är utanför och inte får vara med de andra. Det återspeglas också i elevundersökningen, där 20% anger att de blivit fysiskt eller verbalt trakasserade av andra barn det senaste året, plus lägre poäng för trygghet etc. Det känns inte så kul, så den vill vi göra vårt bästa för att undvika.

Nästa kommunala alternativ i närområdet är en jätteskola, åk 0-9 med 500 barn. Den bästa av de tre skolorna i vår stadsdel är den som ligger längst bort, men det är fortfarande inte mer än hälften där som tycker de kan arbeta ostört på lektionerna.

Siffrorna låter ju inte bra. Å andra sidan: hur ser sådana siffror vanligtvis ut? Och hur pålitliga kan man anse att de är med tanke på att det är barn som svarat? Du vet väl mer än jag om alla upptänkliga felkällor i sådana sammanhang, men istället för att framställa sig som bättre än de är (som vuxna ofta verkar göra i enkäter), kanske barn svarar utifrån andra - argare eller gnälligare - bevekelsegrunder, och som kanske ibland bekräftar en bild som bara är just en bild. Eller något ditåt.

Bortsett från det, om det är så att de här siffrorna verkligen är dåliga jämförbart med "normalskolornas" siffror, inte bara med privatskola i hyfsat område, då skulle jag seriöst överväga att välja den där privatskolan. Om den verkar bra, så klart. Privatskolor är ju inte bättre än kommunala med automatik.
 
Sv: Skolval: bra eller nära?

Siffrorna låter ju inte bra. Å andra sidan: hur ser sådana siffror vanligtvis ut? Och hur pålitliga kan man anse att de är med tanke på att det är barn som svarat? Du vet väl mer än jag om alla upptänkliga felkällor i sådana sammanhang, men istället för att framställa sig som bättre än de är (som vuxna ofta verkar göra i enkäter), kanske barn svarar utifrån andra - argare eller gnälligare - bevekelsegrunder, och som kanske ibland bekräftar en bild som bara är just en bild. Eller något ditåt.

Alla skolor i Stockholm har fått samma enkät, så de felkällor som finns är samma för alla. Jämförelsevis är detta ett dåligt resultat (även om det finns de skolor som är värre - stackars ungar som ska gå där!), tror att genomsnittet för hela staden är 8%. I det här fallet sammanfaller dessutom svaren med vad jag själv sett när jag gått förbi skolan, så jag är benägen att tro på dem.

Bortsett från det, om det är så att de här siffrorna verkligen är dåliga jämförbart med "normalskolornas" siffror, inte bara med privatskola i hyfsat område, då skulle jag seriöst överväga att välja den där privatskolan. Om den verkar bra, så klart. Privatskolor är ju inte bättre än kommunala med automatik.

Nej, de bästa skolorna är som sagt de kommunala i det andra området, men där tror jag med tanke på närhetsprincipen inte att vi har möjlighet att få plats. De privata har egna köer, så där kan man köa sig in, även om man inte bor nära.

Jag vill absolut inte att mitt barn hamnar i "mobbningsskolan", när det finns en bättre, kommunal skola 200 meter längre bort. Särskilt som den skolan dessutom har en bättre skolväg (även om mobbningsskolan är närmare fågelvägen).

Bästa alternativet ur utbildningssynpunkt är kommunala skolor i det andra området, men det är inte praktiskt möjligt eftersom de barn som bor nära har förtur dit.

Då är frågan vad det näst bästa alternativet är: privatskolor i nästa område (som är bättre, snittar runt 70-80% som ger högsta poäng på t ex arbetsro, föräldra-skola-samverkan, trygghet, om barnen uppmuntras att lära, osv) eller kommunal skola i vårt område (någon av de två som återstår med "mobbningsskolan" borträknad), som snittar runt 50% på samma frågor.
 
Sv: Skolval: bra eller nära?

Alltså, visserligen visste jag att skolsystemet har blivit alltmer segregerat, men lite överraskande att det är såhär tydligt.
Egentligen är det ju inte konstigare än att det i högskolevärlden är mer attraktivt och ger högre status att jobba på vissa universitet. Jag har pratat med en del förskolepersonal som söker sig bort från "problemområdena" för att de upplever att det är mycket mer krävande och psykiskt tungt att jobba i mer utsatta områden. Så det handlar ju inte om att samhället satsar mindre pengar på skolor i fattigare områden. Bra områden/skolor drar till sig bättre personal.

En annan intressant analys som jag tror att nån här skrev om härom veckan är att lärarna över lag har blivit sämre. Det är inte alls samma prestige att vara lärare och förr så var lärare en av de få möjliga yrkesbanorna för begåvade kvinnor som nu söker sig åt andra håll.

Angående din fråga så kommer vi inte att söka med ljus och lykta efter den bästa skolan i Stockholm utan ta det som är bra i närområdet. Iofs påverkade det i viss mån vårt val av bostadsområde, vi valde bort ett närliggande område för att vi hade hört att skolan inte var bra. Personligen skulle jag nog hellre överväga att flytta än att hålla på att krångla med hämtning och lämning varje dag om det är enda alternativet. Har man fler än ett barn, jobbar heltid och har viss pendlingstid så känns det för besvärligt. Då kan det vara mer värt att slippa krångla i vardagen än att ha mer pengar i plånboken varje månad.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 980
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 599
Senast: Juli0a
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 331
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 745
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp