Skoning / Halvskonig.

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare pooutinoouti
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 712
P

pooutinoouti

Vad tar era hovslagare för helskoning och halvskoning ?
Brukar det vara halva priset på halvskoning eller hur mycket billigare är det ? MVH Louise

Sv: Skoning / Halvskonig.

Hej!

Min hovis tar 700kr helskoning å 500kr halv. Det blir ju inte riktigt
halva priset eftersom dem fötterna utan skor behövs ändå verkas.

Jag tar 1000:- för en helskoning. Skall man ha halvskoning tar jag 700:- :bump:

min hovslagare tar 700kr för helskoning
400kr för halvskoning
200kr för 4 nya snösulor ,inget för att sätta på el om sättning av sulorna
70kr för 8nya broddar
allt med papper o gratis tappsko,håller även tiden o är kanon bra i alla läge.
jag e helt nöjd o skulle aldrig kunna tänka mig att byta.

850 kr för helskoning, inkl skor. Vitt och mot kvitto, dvs inkl moms.

Kan inte priset på halvskoning, har bara helskodda. Men priset för halvskoning brukar vara priset för verkning + hälften av 'mellanskillnaden' till en helskoning. Iaf har det alltid varit så de få ggr jag halvskott.

Exempel: Verkning kostar 250 kr, helskoning kostar 750 kr. 750 - 250 = 500 kr är kostnaden för 'skoningsdelen' utöver verkningen. Hälften av 500 = 250 kr. Halvskoning = 250 kr verkning + 250 kr skodelen = 500 kr.

Brukar inte vara halva kostnaden mot helskoning bara, det ska ju verkas baktassar med, och slår du bara helskoningspriset på hälften så kommer hovis rent teoretiskt att verka bakhovarna gratis..

runt 1000kr
men jag hade ringskor till min pålle så det blev lite dyrare... 1200kr... var 4 vecka...

gå in på hovslagarförbundert och kolla på deras rekomenderade priser, sen kan du ju fråga folk i stallen runt omkring vem dom använder.

Min hovis är BILLIG ser jag :) Tar 150:- för verkning runt om och 250:- för skoning runt om. Men då köper jag skor, brodd och snösnulor själv så det blir ju runt 700:- ändå. Men mycket billigare när brodd och snösulor inte behövs. Går hon utan skor på sommaren kostar bara verkning:idea:

Dessutom är han väldigt bra! Skor om var åttonde vecka och skorna sitter hela tiden. Har aldrig haft en tappsko!

Senast ändrad:

Rent teoretiskt ska hovslagaren ha betalt för resan och sin yrkeskunskap föutom själva skorna och sömmen, så tar h*n halva priset för en halvskoning tycker jag det är generöst.

Min hovis är BILLIG ser jag :) Tar 150:- för verkning runt om och 250:- för skoning runt om. Men då köper jag skor, brodd och snösnulor själv så det blir ju runt 700:- ändå. Men mycket billigare när brodd och snösulor inte behövs. Går hon utan skor på sommaren kostar bara verkning:idea:

Dessutom är han väldigt bra! Skor om var åttonde vecka och skorna sitter hela tiden. Har aldrig haft en tappsko!

Och h*n har F-skattsedel, ansvarsförsäkring och du får kvitto på skoningen och moms, sociala avgifter osv redovisas?

inte kritik mot dig, med det är sådana där svarta priser som gör att de hovslagare som sköter det hela vitt och enligt regelboken ofta har svårt att leva på sitt yrke, iaf om de vill nå pensionsåldern med såpass mkt hälsa kvar att de kan njuta av den..

300 kr för helskoning. 410 kr inkluderat skorna. Nej han jobbar inte som hovslagare, han skor bara vår ena häst och så sina egna hästar han har hemma (jag menar, han tar alltså inte jobb från andra "vita" hovisar utan tar vår med när han ändå tar sina, han lever inte på det utan gör det för att han är snäll och tycker det är roligt).
Han skor väldigt bra så han får hemskt gärna fortsätta. Vi tar det på vårt ansvar, strular det så säger han till, då har vi en "riktig" hovis som vi anlitar.
Hovisarna känner varandra (de föder upp Nordvenskar bägge) och den "riktiga" tycker han som skor vår häst skor riktigt bra, och det är ju kul :)

Senast ändrad av en moderator:

Min hovis tar 800;- för en helskoning, tror han tar 600 eller 500;- för halv :P

Jag betalar ungefär 1000 :- för helskoning. (950 kr om man ska vara exakt :p ) För tappsko kostar de 200-300 kr..

850:- för en vanlig skoning. 1050:- med snösulor.
250:- (?) för verkning.
Halvskoning vet jag inte, men några hundra billigare är det väl.

Om hästen tappar en sko slår hon på den gratis. (om inte hästen tappar många gånger, då brukar man få betala en summa)

betalar 1210:- för en helskoning inkl moms, och 1450:- för skoning med sulor fram. (Varmskoning.)
Resan tar han 90:-/mil, men jag åker dit istället då det blir smidigare för båda parter eftersom han måste släpa med sig en hel verkstad annars. Supernöjd med hans arbete och det är värt varenda krona trots att jag lipar hela vägen till bankomaten!

Jag betalar 650:- plus materialkostnad då är detta inklusive moms och med kvitto. Tycker det är billigt.

Min förra hovslagare tog 600:- inklusive material men jag såg aldrig något kvitto.
Känns mycket bättre med kvitto, det är ju till allas fördel.

Min hovis tar 800 för helskoning, 450för halvskoning o 200 för verkning, allt med kvitto.

Här i Småland kostar Helskoning 650, halvskoning 450. Tappskor kommer han och fixar gratis om det skulle vara så. Vi får inga kvitton,tror aldrig under mina 25 år som hästägare att jag har fått kvitton! det skule jag inte ha råd med som pirvat ägare av 3 hästar,det är knappt man har råd med det idag.
hovslagaren har en BRA timpenning.... precis som tränare. men man måste ha en rygg som pallar det också.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har börjat drömma om att köpa ny häst efter att jag miste min underbara d-ponny för ett par år sen. Vad jag skulle önska: -lugn och... 2
Svar
29
· Visningar
2 972
Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 559
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka