Skoning med sulor

Problematisk

Trådstartare
Har funderat på det här ett tag men kommer aldrig ihåg att fråga hovslagaren när han är hos oss :o
Men det här med sulor. Det finns ju en uppsjö av olika sulor i olika material. Plast, gummi, filt, läder, aluminium, silikon osv osv. Vad fyller de olika sulorna för funktion? Menar inte snösulor alltså utan de olika materialen som finns i heltäckande sulor.
Jag har bara haft ett par olika hästar som skotts med sulor fram då de blivit ömma på stort grus/små stenar, och då har de haft vanliga plast(?)sulor. Men alla andra, när har man dem?
 
Min har gått med equi pak sulor i 1,5 år pga ömma strålbensbursor fram. Det är en s.k flytsula. Tydligen har den blivit förbjuden nu enligt min hovslagare och det gör mig lite oroad. Hästen går med en annan typ av sula nu, men jag behöver hitta en motsvarighet till equi pak.
 
Min har gått med equi pak sulor i 1,5 år pga ömma strålbensbursor fram. Det är en s.k flytsula. Tydligen har den blivit förbjuden nu enligt min hovslagare och det gör mig lite oroad. Hästen går med en annan typ av sula nu, men jag behöver hitta en motsvarighet till equi pak.
Konstigt att den fortfarande säljs om den är förbjuden. Är du säker?
 
Jag har också bara haft de i plast. Min hade extremt tunna hov-sulor och fick ju stengallor ganska ofta om man inte hade sulor.

Han fungerade ju bra på det och fick inga problem med hältor, tappskor (som var den största risken enligt hovslagaren) eller ruttet under.

Ingen aning vad de andra används för.
 
Min gammelman hade de vita, tjocka plastsulorna fram. Pga Strålbenshälta. Även ringskor fram.
På slutet hade han vanliga skor + sulorna fram, då var han mest hagpensionär.
Alltid "fyllning" under sulorna
 
Min har gått med equi pak sulor i 1,5 år pga ömma strålbensbursor fram. Det är en s.k flytsula. Tydligen har den blivit förbjuden nu enligt min hovslagare och det gör mig lite oroad. Hästen går med en annan typ av sula nu, men jag behöver hitta en motsvarighet till equi pak.
Den är inte förbjuden. Däremot kanske din hovslagare inte vill jobba med giftiga plaster?
Det finns flera olika märken, vettec equipak, equimix hoof pad och cemtec hoof pad, bland annat. Alla tillverkas och säljs fortfarande.
 
Har funderat på det här ett tag men kommer aldrig ihåg att fråga hovslagaren när han är hos oss :o
Men det här med sulor. Det finns ju en uppsjö av olika sulor i olika material. Plast, gummi, filt, läder, aluminium, silikon osv osv. Vad fyller de olika sulorna för funktion? Menar inte snösulor alltså utan de olika materialen som finns i heltäckande sulor.
Jag har bara haft ett par olika hästar som skotts med sulor fram då de blivit ömma på stort grus/små stenar, och då har de haft vanliga plast(?)sulor. Men alla andra, när har man dem?
Främst används sulor för ömma hovar. Vilken sula man väljer att använda beror lite på hovens utformning. En lädersula eller gummisula är mjuk så den kan man lägga på en platt hov där strålen skulle bli för hög med en vanlig hårdplastsula tex. Vilken skulle resultera i ömhet.
Man kan även lägga på sula om hoven är skadad efter tex stengalla eller hovböld. Då är det bra med en hård sula för att hindra tryck. Under sulan kan man fylla med silicon eller solepack för att hindra att skit kommer in.

Flytsula används för att dels skydda sulan på hovar där vanliga sulor inte ger önskat resultat, men också flytta en del av belastning från hovvägg till sula och stråle.

Filtsulan är förstås för att hålla hovarna varma under kalla vintern. ;)
 
Vårt sto går med lädersulor fram. Hon har tunna sulor i sig själv och blir lätt öm och "går försiktigt", vågar inte riktigt ta i, utan sulorna. Särskilt på vintern om det blir knöligt och hårt ute (vi har inte ridhus). Föredrar lädersulor framför plastsulor då de formar sig efter hoven och andas bättre än plast!
 
@similtude varför har equipak blivit förbjudet? Något miljöskäl pga materialet eller vad?

Jag har hört många hovslagare som slutar med flytsulor pga att equipaken visat sig ha många negativa hälsoeffekter om man utsätta för det ofta..
Så arbetsmiljöskäl, men i övrigt vet jag inte.

Edit: Var visst två på bollen.
Det har ju forskat mycket om plast under en period. Så något slags alternativ utan gifter kanske finns eller snart finns.
 
Jag förstår hovslagare som inte vill använda tex equipak. Dessa produkter innehåller två komponeneter, en bas och en härdare. Härdaren, iallafall i equipak, är isocyanater. Dessa ämnen är inte trevliga att hålla på med.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästvård Jag har en häst som av okänd anledning har fått känsliga sulor. Det visade sig tidigt i höstas. Först misstänktes fång men när det...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 973
Senast: Soffan74
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 562
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 158
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp