Skoning på ridbyxor!?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare mecca
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 4 135
M

mecca

Funderar lite kring alla sorters skoningar som finns, på helskodda ridbyxor framförallt.
Jag har ett par gamla underbara ridbyxor med riktig skinnskoning, som sitter helt underbart och är supersköna, men det finns ju knappt att få tag i längre.
Har lite allt möjligt i "skoningsväg" men tycker att dom är bäst (sitter som fastklistrad i sadeln :P )
Undrar lite vad alla andra tycker och vilken av de "nya" matrealen som funkar bäst för er, daewoo och clarino och allt vad det nu finns!
Vad föredrar du? Varför?

Sv: Skoning på ridbyxor!?

skoningen på pikeurs ridbyxor är:love: kommer inte ihåg vad materialet heter med mjukt och greppande är det iaf:D

Tycker riktig mocka som det var på alla byxor förr, är bäst. (det finns ju fortfarande på vissa, men är inte så vanligt längre) Riktig mocka håller mycket bättre. De nya konstmaterialen upplever i alla fall jag ungefär likadant men de håller inte så länge. Tycker det går hål på dem lätt eller så spricker skoningen där det blir veck. Det gör inte riktig mocka. Skinn borde vara lika bra men det har jag aldrig hittat som skoning.

Jag gillar bäst syntetmaterialen, men jag märker ingen skillnad på t ex clarino och daewoo (eller vad det heter), det ger något mer grepp än utan skoning men inte sådär så att man klistrar fast för det gillar jag inte.
Jag har nån annan skoning på mina tävlingsbyxor (horka) som jag är osäker på vad det är, men det ger bättre grepp och det har jag insett att dte inte är bra, för det gör att jag i vissa bitar förändrar min sits på tävling kontra träning och det är inte så bra så jag får helt enkelt skaffa nya tävlingsbyxor igen..

Mocka blir ju helt stelt och obekvämt om man inte ägnar en timma åt att gnugga upp det efter tvätt. Har inte haft ett enda par med konstmaterial som pajat, däremot ett par med riktigt skinn.

Jag håller med dig ang "klistra fast". Jag hatar det. Det är inte enbart positivt att sitta som ett smäck i sadeln. Felatiktgheter i sitsen blir svåra att korrigera på ett smidigt sätt om man måste ställa sig upp för att sitta om. Usch.

Jag har bara ägt ett par helskodda byxor i hela mitt liv. Det var clarino. Jag tyckte de var bra mjukhetsmässigt och jag red ett par hästar dagligen i flera år utan att kvaliteten sviktade. Men jag har ju inget att jämföra med. Har dock provat helskodda med skinn och det kändes som att ha en blöja baki rumpan :p. Jag har dock endast ridit i clarino så jag vet inte mkt om saken. Upplevde att jag blev fastklistrad men det kanske är värre i andra material:confused:

När jag gick min ridutbildning på ridgymnasiet så hade vi sitsträning i ett års tid. Fick då rådet att sitsträna i knäskott/oskott just för att det är svårare. Därmed får man även en bättre balans för man har ingen "falsk säkerhet" i att ridbyxan håller fast en i sadeln. Man måste helt enkelt lära sig bättre :p

Nu vill jag dock ha ett par helskodda igen. Bara för variationen, vid uteritter och för att jag får ridsår av mina nuvarande knäskodda.

Funderar lite kring alla sorters skoningar som finns, på helskodda ridbyxor framförallt.
Jag har ett par gamla underbara ridbyxor med riktig skinnskoning, som sitter helt underbart och är supersköna, men det finns ju knappt att få tag i längre.
Har lite allt möjligt i "skoningsväg" men tycker att dom är bäst (sitter som fastklistrad i sadeln :P )
Undrar lite vad alla andra tycker och vilken av de "nya" matrealen som funkar bäst för er, daewoo och clarino och allt vad det nu finns!
Vad föredrar du? Varför?

MA-NU har riktigt skinn som val, och deras byxor går att måttbeställa, de går att få med flera olika skonings typer.

Fejk skoning helt klart.

Hade tvättat mina skinnskodda ridbyxor innan tävling. Gick runt en hel dag med dem på tävlingen. Jäkla vilket skav jag fick efter den dagen:crazy:. Sen tog det ett tag innan de blev bra igen.

Tycker fejk är bättre än skinn. Håller längre och är skönare efter tvätt.

:laugh:

Håller med! Pikeurs skoning är underbar, så mjuk o stretchigt.

Har haft ett par med riktigt skinn, nej de var inte sköna. Blir så hårt o stelt efter ett tag. Gillar fejk-skoning mycket bättre!

Har aldrig sett eller haft ett par med skinn på. Mina bästa i skoningen (OBS en bart skoningen, resten sprack :eek:)är Horze dyraste (tror jag det är) för 700 kr. Tkr alla andra (Hööks osv) noppar sig i insidan mot mig också, inte bara utsidan. SÅ de skaver jag jag får blåsor av dem...

Mitt favvopar är ett par Cavallo, vet dock ej vad det är för skoning, men jag ska kolla när jag kommer hem.

helst ingen skoning, men annars är jag nu såld på riktigt skinn :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att... 2
Svar
20
· Visningar
1 917
Senast: Oknytt
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 914
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 249
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur