Tänker att det beror på vart i landet du bor? Här uppe i norra Västerbotten sätter alltid min hovslagare vinterskor from oktober, här kommer första snön ofta i mitten/slutet på oktober för att sedan tina bort, komma tillbaka några dagar senare, tina bort osv innan den slutligen lägger sig i mitten på november. Så för oss blir det både brodd och snösulor vid skoningen i oktober.
Planerar därför hela årets skoperioder så att första vinterskoningen blir i mitten/slutet på oktober.
 
Borde man lägga sommar- eller vinterskor i slutet på september lite svårt att bestämma?!
Jag kommer ha broddhål från och med nästa skoning 20/9 (har det egentligen alltid men missades bak senaste skoningen) och snösulor från och med tidigast skoningen efter det, kanske dröjer det ytterligare en skoning innan de åker på.
 
Jag hade lagt sommarskor, nästa skoning blir november och då är det ju dags iallafall.
Bor man så till att att man vet med sej att det blir is och så innan så hade jag bett om fyrhålsskor.
Jag bor i Värmland.
 
Vad innebär vinterskoning för dig?
Min skos likadant året runt, broddhål i trakten, broddar vid behov om jag ska rida på gräs eller om det är isigt.
Lägger på snösulor om det behövs, brukar bli i december/januari. Bor i Östergötland.
 
Jag har ”sommarskor” med två broddhål tills det blir is och snö. Då sätter jag på snösulor och vinterskor med 4 broddhål. Snösulor åker inte på om det inte finns snö.
Gissar på att det blir vinterskor i november/december. Bor i värmland
 
Vad är skillnaden, menar du? Om det bara handlar om broddhål och du känner dig osäker är det väl bara att köra på sådana med broddhål. Då kan du ju brodda när du vill sedan.
 
Fast kommer mycket skit i broddhålen om dom är tomma. Lutar åt att det blir sommarskor så får det bli vinter först i November.
 
Fast kommer mycket skit i broddhålen om dom är tomma. Lutar åt att det blir sommarskor så får det bli vinter först i November.
Det kostar ju inte direkt någon större skillnad med fler brodd och har man bara en gängtapp så är det ju sällan några problem att få ut skiten ur hålen. Om man inte har otur och det kommer smågrus in i dom då.
 
Fast kommer mycket skit i broddhålen om dom är tomma. Lutar åt att det blir sommarskor så får det bli vinter först i November.
Jag har broddat i gamla broddhål otaliga gånger och aldrig misslyckats.
En söm för att få bort lort och grus och en gängtapp så är man i hamn 😊
 
  • Gilla
Reactions: Ray
En liten fråga om man lägger enbart brodd i trakten är det nån skillnad hur höga broddarna får vara?
Det skulle jag säga beror på individ och underlag.
En av mina tidigare hästar fixade inte att gå med traktbrodd när marken frös, jag upptäckte att han blev öm i framkotorna av den ändrade vinkeln. Så om jag pga halka blir tvungen att lägga på isbrodd i trakten så sätter jag så korta som möjligt.
 
Det skulle jag säga beror på individ och underlag.
En av mina tidigare hästar fixade inte att gå med traktbrodd när marken frös, jag upptäckte att han blev öm i framkotorna av den ändrade vinkeln. Så om jag pga halka blir tvungen att lägga på isbrodd i trakten så sätter jag så korta som möjligt.
Så 9 mm brodd blir för höga då?
 
En liten fråga om man lägger enbart brodd i trakten är det nån skillnad hur höga broddarna får vara?
Jag tycker att det beror på underlaget, om det är hårt med bara frosthalka eller svartis kan de ju inte trampa ner brodden i underlaget. Brukar köpa såna som är låga som en blindbrodd.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
524
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
2 922
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej! Jag har ett fullblodssto som har otroligt kassa hovar. Skos i dagsläget med limskor pga att det inte finns någon hov att sätta...
Svar
6
· Visningar
824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp