väntar så länge som möjligt. Måste ibland sko åringar pga halka. Men verkar dom såklart, så när man har kommit till skoningen är det inget problem!
 
Hade jag haft en unghäst i dag skulle jag inte sko.
Tänka mig att dom får bra hovar av att gå barfota.
Man kanske inte får tävla barfota om man nu ska göra det.
Bara verka regelbundet.
 
I alla hovslagarböcker jag läst (läroböcker) så står det att man ska vänta så länge det bara går..

Hästens hovar har inte växt klart förrän hästen har nåt sin slutliga vikt. Hovarna utvidgas av hästens vikt och blir större med tiden. Om man sätter skor på hästen kan inte hovarna utvidgas och det kan sluta med att hovarna är för små för hästens storlek.

Jag kommer ha min häst (nu 3 ½) barfota så länge det går, förhoppningsvis hela livet!
 
Har en 5-åring som jag började sko först i våras pga att jag tävlade mycket bla. på gräs.
Men nu ska hon få stå utan igen under vintern tills nästa vår, hon har otroligt bra hovar och är inte ömfotad heller.
Däremot så har min 2-åring jätteömma hovar, så det blir väl tyvärr bara till att börja sko honom tills han ska ridas in i vår. Synd, för jag tror på att låta dom gå så länge som möjlig utan.. :banana:
 
Min häst som är 2,5 år är jätte ömfotad.. så därför överväger jag att sko upp honom.. även trakterna i bak är väldigt låga och dom blir ju inte bättre om hästen går barfota o sliter.. :confused: Kan dom ta någon skada på nåt vis om man skor så tidigt? är det ovanligt att man skor en så ung häst? eller är de jag som är knasig... :confused:
Va några år sen jag hade unghäst så jag blir lite osäker..
 
min 2,5 åring är också jätteömfotad men jag vill inte sko honom nu, har också lärt mig att hovarna mår bäst av att gå barfota så länge som helst. Men nu funderar jag på att köra in honom och då kan han ju inte gå barfota eftersom han knappt kan gå på grusväger och asfaltvägar. När han är nyverkad kan han knappt gå alls utan ligger gärna ned den första veckan efter verkningen. :crazy:
 
Man försöker ju att vänta så länge det bara går. Vi brukar sko våra unghästar första gången då det blir vinter och halka då de är 1½ år. Men det är travhästar och de börjar ju träna då. Med ridhästar kan man nog vänta ett år till, tycker jag.
mvh jesse
 
Min 2,5 åring blev också jätteömfotad. Var tvungen att sko eftersom hon knappt kunde gå. Hovslagaren sa att det inte spelade någon roll, och att man kan ta av skorna igen när det blir mjukare i marken. Det är inte roligt för hästen att ha ont i hovarna vid varje steg.
 
Om inte hovslagaren har rekommendrat dig skoning redan så skulle jag nog avvaktat med skor.

Själv tänker jag inte sko min 2,5 åring förrän jag börjar rida och märker av att han ömmar. Så länge han har gå i hagen som huvudsyssla så klarar han sig utan skor. Visserligen är vi ute och går ibland med sadel och träns mm - men det klarar han lätt (även om han ömmar om han trampar på en sten..). Mitt sto skoddes första gången i samban med att jag köpte henne när hon var 4,5 år. Fram tills dess klarade hon sig som sagt fint utan skor, men då började hon dock ridas lite hårdare och ut på några unghästtävlingar så då behövde hon som sagt skor.

Tror som sagt det är väldigt individuellt så har man förtroende för sin hovslagare så är det nog en bra idé att fråga honom/henne.. :confused: Märker du dock att din häst "mår dåligt" pga att han/hon ömmar så så skulle jag nog skott om jag vore dig..
 
Jag födder upp travare och kör in dom på våren när dom är ca 10 månader. Till hösten när dom är ca 1 år och 4 -6 månader sätter jag skor på dom. Det är viktigt att se till hästens bästa. Gör man som jag, kör 3 gånger i veckan går det inte utan skor hur länge som helst. Hästen sliter på hoven och blir tillslut ömfotat, då är det bättre med skor.

MVH tk :banana: :angel:
 
Jag la skor på min pålla när hon var 3.5 år. Då började jag rida henne mer och hon har lite knepiga vinkla både bak och fram så hovarna blev slitna snett, så hon blev lite ömfota. Hade det inte varit för den sakens skull så hade jag inte lagt skor på henne. Det är bra att vänta så länge som möjligt.
 
Jag var tvungen att sko min häst redan vid 1½ års ålder pga av att hovarna höll på att falla sönder. Annars hade jag väntat så länge som möjligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett fullblodssto som har otroligt kassa hovar. Skos i dagsläget med limskor pga att det inte finns någon hov att sätta...
Svar
6
· Visningar
823
Hästvård Hur tycker ni det funkat med limskor på häst som tappar "vanliga" skor. Min har inte så mycket kvar att spika i längre efter ett...
Svar
7
· Visningar
1 060
Senast: Lejd
·
Kläder & Bli fin Jag fick tag på ett par helt underbara skor till mycket bra pris häromdagen 😍 Problemet är att de börjar skava redan efter ett par...
Svar
10
· Visningar
797
Senast: Lyan
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp