Sv: skoning
Jag har frågat diverse mkt kunniga hovslagare ang. stötdämpning till min artroshäst som har karpalledsartros.
Hovis 1. Jag frågade honom om han hade erfarenhet av Öllövskon t.ex. för den stötdämpande delen. Men nej, den kunde han inte rekommendera pga sin instabilitet och att den slits fort samt lätt blir ojämn. Något annat tips än vanliga järnskor föreslog inte han. Denne hovslagare skodde min artroshäst under en period. Men pga hans otrevliga handhavande med hästarna var jag tyvärr tvungen att leta på någon annan. Vill inte att min häst ska bli slagen pga av att hon är stel i leden

, annars hade han ju mångårig vana att sko...
Hovis 2. Nu hade skorna åkt av pga att hon inte kände sig bekväm med skor (fick kortare och stelare gång med skor än när hon var oskodd

Min lilla dam vill känna vart hon sätter hovarna, så vi inte druttar omkull el nåt likn

) Denna mkt kunniga hovslagare som t.o.m. verkade ännu bättre, sa till mig att h*n INTE ville sko. En artroshäst mår bäst att vara oskodd, så kan hovarna fungera som de är ämnade för, och ge maximal stötdämpning. Samma hovis rådde mig att även sko bakhovarna på min ngt ömfotade haflinger, som länge gått halvskodd, eftersom han rids ut mkt. Denna hovis har jag fullt förtroende för och jag gör som h*n tycker blir bäst
Jag kan rekommendera att prova att ta av skorna, och om hästen fungerar barfota använda sig av boots. Men om det fungerar beror ju på hovkvalitet, hur gammal hästen är, hur länge den har varit skodd, hur den är verkad idag o.s.v. det viktigaste är i a f att den verkas med kort tå och inte för hög trakt, så att benvinklarna blir bra för hästen så den inte behöver avlasta hovarna i onödan t.ex. genom att ställa sig framför el under. Men detta borde inte bli något problem om du har en kunnig hovslagare som jag hoppas du har!
Lycka till och kram från Liebling med snubblig artroshäst