Skoningen?

Ammisenya

Trådstartare
Om ni tittar på denna bilden ser då skoningen ok ut? BE7561EC-AA69-471D-9282-F4CF29D0E85F.jpeg
 
Lite trångskodd skulle jag säga, om den är skodd någorlunda nyss. Hoven går lite utanför skon bak mot trakten, och det skall vara tvärtom för att hoven dels skall kunna utvidga sig när hästen går, och dels skall kunna växa under skoperioden. Det ser också ut som om traktarmarna trycker lite på strålen, men lite svårt att se på bilden så jag är inte säker.

Sedan finns det kanske skäl att sko lite trångt ibland - till exempel om hästen lätt trampar av sig skorna. Men då brukar det ju vara i samförstånd mellan hästägare och hovslagare!
 
Det enda jag kan säga är att det ser ut att vara dags att sko. Sömmen ser nämligen rätt sliten ut. Hade du kratsat hoven före fotograferingen hade det kanske gått att säga mer.
För övrigt undrar jag över hur mycket man alls kan säga om normala skoningar utifrån bilder. Det finns så många viktiga parametrar som avgör varför man skor som man gör. Jag brukar skämta med min hovslagare om att man borde lägga ut bilder på min Alliarias fötter då hon är nyskodd. Jag vet nämligen att vi skor henne på ett sätt som många hakar upp sig på.
 
Det ser trångt ut bak vid ballarna. En storlek mindre sko som inte slås ihop så mycket som den här kanske? Det ska inte vara så trångt där bak. Men kanske finns det en särskild anledning till det som vi inte vet.
 
Det ser trångt ut bak vid ballarna. En storlek mindre sko som inte slås ihop så mycket som den här kanske? Det ska inte vara så trångt där bak. Men kanske finns det en särskild anledning till det som vi inte vet.
Varför ska det inte vara så trångt där (förutom att det blir svårare att kratsa då)
 
Varför ska det inte vara så trångt där (förutom att det blir svårare att kratsa då)
Det måste väl kunna svikta lite när hästen går? när hästen sätter ner hoven mot marken så ska ju strålen kunna "röra" sig lite. Jag tänker direkt att hästen borde få ont när jag ser det så där. Men jag är ingen utbildad hovslagare kanske jag ska tillägga :) Som det ser ut nu tänker jag att ballarna trycks ihop när hästen går.
 
Det kanske blir aningen trångt för strålen precis vid skon men i övrigt så vet jag inte. Skon är ju lös så långt bak så hoven glider ju på den. Det stora problemet som jag i så fall ser är att hoven stucker ut över skon och det därmed blir trångskott men med tanke på sko och söm så verkar ju inte hästen vara skodd igår direkt.
 
Nej, trångskodd och fyra söm.
Hur kan du säga det utifrån den bilden?
Angående fyra söm så beror det ju på hur hoven ser ut. Min förra hovslagare slog tre söm per sida. Det sömhål som var tomt var det näst längst fram. Han ville ha det tomt utifall att hästen drog av sig skon och sabbade hoven för att ha något att sömma i. Ibland lämnade han hålet längst bak om han tyckte det hamnade bakom bredaste delen på hoven men det hörde inte till vanligheterna.
 
Alltså det är helt omöjligt att analysera en skoning av bilden som visas här 😅
Är helt beundrande att folk ändå gör det , med diverse åsikter och teorier osv 😅
 
Alltså det är helt omöjligt att analysera en skoning av bilden som visas här 😅
Är helt beundrande att folk ändå gör det , med diverse åsikter och teorier osv 😅
Haha, varför frågar folk då? Det är ett forum med ökänd skitsnackstatistik och enbart populasen..... den inkompetenta breda allmänheten som bara har shettisar.

Håll käft och gå kurser är det enkla svaret. De som frågat mycket om hästar på senare tid upplever jag att de är nya på forumet. Det är väl trevligt att de får svar om de verkligen är nybörjare. Även om de blir mer konfunderade. Är de troll så brukar ju bukefolk tycka om att svara dem också :-p
 
Haha, varför frågar folk då? Det är ett forum med ökänd skitsnackstatistik och enbart populasen..... den inkompetenta breda allmänheten som bara har shettisar.

Håll käft och gå kurser är det enkla svaret. De som frågat mycket om hästar på senare tid upplever jag att de är nya på forumet. Det är väl trevligt att de får svar om de verkligen är nybörjare. Även om de blir mer konfunderade. Är de troll så brukar ju bukefolk tycka om att svara dem också :-p


Du får ursäkta, men ditt svar är för mig svårt att förstå vad du menar och varför du svarar mig .
 
Haha, varför frågar folk då? Det är ett forum med ökänd skitsnackstatistik och enbart populasen..... den inkompetenta breda allmänheten som bara har shettisar.

Håll käft och gå kurser är det enkla svaret. De som frågat mycket om hästar på senare tid upplever jag att de är nya på forumet. Det är väl trevligt att de får svar om de verkligen är nybörjare. Även om de blir mer konfunderade. Är de troll så brukar ju bukefolk tycka om att svara dem också :-p

Ditt inlägg är ganska svårtolkat?!
 
Inte ok, om inte trångskoningen har någon tanke bakom i rehabsyfte men då finns bättre alternativ.

Strålen behöver ha markkontakt och kunna jobba för att inte förstöra elasticiteten i hoven på lång sikt, det går väldigt fort för en hov att förstöras men lång tid att bygga upp elastiska putan igen. Då vill man inte ha en skoning som hämmar strålen sådär :)
 

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 441
Senast: Meglio
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 907
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Jag har ett fullblodssto som har otroligt kassa hovar. Skos i dagsläget med limskor pga att det inte finns någon hov att sätta...
Svar
6
· Visningar
865
Hästvård Jag har fått röntgenbilder på en häst som jag är intresserad av. Fick dem idag så kan inte fråga någon veterinär. Om någon är lite...
Svar
16
· Visningar
2 423
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp