skonsammaste tränset för hästen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Uddatyp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 131
U

Uddatyp

vilket är de mest bekväma och skonsammaste tränset man kan ha till hästen?

brett eller smalt?
vilken nosgrimma?
bredare/smalare nackrem?
ska alla spännen sitta vid nacken eller på sidorna?
funderar på att köpa de där tränset på hööks där alla spännen sitter vid nacken istället för på sidostyckerna men är lite osäker.

vill att min häst ska få de tränset som är bekvämast och bäst för anatomin och allt.

vad heter de där tränset som inte ligger an vid nacken utan lite längre bak? är de bäst för hästen?

vad är de mest optimala tränset man kan ha för hästen?

givetvis så spelar priset stor roll, jag har sett många fina träns på hööks som verkar väldigt bra för hästen och som är inom rimlig prisklass.

Sv: skonsammaste tränset för hästen

vad heter de där tränset som inte ligger an vid nacken utan lite längre bak? är de bäst för hästen? the different, om det är bäst vet jag inte men det ser ju bra ut.
Det borde ju vara skönast för hästen när det inte är några remmar under nackstycket, jag har faktiskt det där tränset från ho_ks som du frågade om (som slit och släng till jag hittat något annat) där man knäpper allt uppe vid nacken och jag tycker faktiskt det är bra kvalitet på det.

jag har lärt mig att remont och pullar träns ska vara rätt skonsamma...men det som är skonsammast är ju det som hästen trivs i...om jag skulle rekommendera ett bra förstaträns/skonsamt träns så hade jag nog rekommenderat ett remontträns med reglerbar nosgrimma

bara tränset är väl inpassat o mjukt tror jag inte det spelar så stor roll vilken typ du väljer.. och olika hästar föredrar olika träns

jag har faktiskt det där tränset från ho_ks som du frågade om (som slit och släng till jag hittat något annat) där man knäpper allt uppe vid nacken och jag tycker faktiskt det är bra kvalitet på det.

Jag har också det där tränset, dock inte som slit och släng. Använder det på träningar och då och då på tävlingar. Personligen tycker jag att h**ks har överträffat sig själv när det gäller kvalitet i den prisklassen. Gillar det skarpt just pga spännen i nacken och slät undersida på nackstycket. Tycker mig se att pållan är lika förtjust hon ;)

Det mest skonsamma tränset borde ju vara ett mjukt lädersidepull. Ett bett är ju aldrig skonsamt(ni behöver inte hänga mig för den kommentaren...).

Och jag har alltid undrat över det här med att spännena på bettet är inåt hästen? Så som på bilden på tränset du frågar efter... Det kan ju inte vara bekvämt?

En engelsk/aachen nosgrimma åtdragen trycker in hästens kind i tandraden, så de kan ju inte vara det mest bekväma iaf. Sett till nosgrimmans utformning så är pullargrimman iaf bättre, den skall vila på skelettet inte på kinden. Men hur det funkar med snokremmen på den vet jag inte... Men där finns ju inga tänder iaf, då är väl frågan istället om de klämmer mot bettet?

Det är ju jättesvårt, tänk om man kunde frågat hästen? Eller det kan man ju genom att pröva olika modeller och se vad hästen känns bäst med.

Det mest skonsamma tränset borde ju vara ett mjukt lädersidepull. Ett bett är ju aldrig skonsamt(ni behöver inte hänga mig för den kommentaren...).

Jag skall inte hänga dig, bara påminna om att det var träns TS frågade efter och inte bett.

Liknande trådar

Utrustning Ni som har hästar som inte gillar smala, raka nackstycken, vilka modeller har ni provat och vilka har fungerat bäst? Jag har ett...
Svar
6
· Visningar
1 359
Utrustning Sökte lite på det men hittade bara en gammal tråd som tog upp träns och bett i allämnhet...
Svar
3
· Visningar
1 531
Senast: Wippos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka