Skonsamt Bett-tips?

Tibra

Trådstartare
Tjo..
Någon som kan tipsa om bra bett? Som är skonsamt för hästens mun? "Vet att det varierar på häst till häst" men någon som har varit mycket nöjd med just "det" bettet?
Är gummibett med äppelsmak bra? Och hur är stångbett på en islandshäst "kanske samma sak om alla andra?"

Sv: Skonsamt Bett-tips?

Skonsamt för hästens mun... det beror ju som du redan säger på hästen själv. Jag har en islänning som inte tycker om bett, han lyssnar mkt illa på bett, spänner sig och "går emot", och sist men inte minst så tuggar han frenetiskt! Så jag har ridit bettlöst i ett år... Men åter till bett, jag hittade ett ganska smalt bett där "basen" är en inplastad vajer och sedan är det ett tredelat system med "apple mouth"-gummi. Dvs helt enkelt ett tredelat gummibett fast det finns inga leder utan böjning tillåts i vajern där det är mellanrum mellan gummibitarna. Svårt att förklara men jag är helt säker på att det finns bilder och information på nätet. Min häst har ännu inte protesterat över detta bett, med det är han helt lugn i munnen. Jag har dock inte ridit på det ännu, utan endast gjort markövningar och "bettvänjningsövningar".

Vad gäller isländsk stång så vet jag att det finns de här på buke som vet mkt mer än mig. Men jag kan iaf säga att det är ett skarpt bett som kräver en lyhörd häst som Vet vad eftergift innebär. Med rätt ryttare är det ett utmärkt träningsredskap- men det är i mina ögon inget bett man alltid rider med. Utan endast i perioder i träningssyfte.
Vad gäller min häst så har han stångskräck- då hans första inridning och töltsättningsförsök innebar att häva så mkt det gick i stångbettet för att få upp framdelen o piska hej vilt för att "piska in rumpan". Inte konstigt att han blev "galen" o ohanterbar... stackars häst... Han töltar fortfarande inte, men är en go o glad häst iaf :) Det gör mig mer än nöjd!

Hittade en bild, jag tror det är detta:
01681.jpg

Happy Mouth Roller Mouth Loose Ring Bit

kvandi skrev:
Vad gäller isländsk stång så vet jag att det finns de här på buke som vet mkt mer än mig. Men jag kan iaf säga att det är ett skarpt bett som kräver en lyhörd häst som Vet vad eftergift innebär. Med rätt ryttare är det ett utmärkt träningsredskap- men det är i mina ögon inget bett man alltid rider med. Utan endast i perioder i träningssyfte.
[/QUOTE

okej..jag har ju då en väldigt het islänning! Hade kandar på henne förut men kedjan "fast med mjukt skydd" skavde i hakan på henne.. så det slutade jag med.. fick ta det gamla tredelade bettet.. men det har skavt i ena mungipan nu har jag sett.. tror det nyper henne.. så tänkte testa fast bett..men ändå ett fast och skönt bett att ha i munnen..
det finns inget fast bett med smak? Tänkte vara lite generös också ;)

Jag och pållen trivs bäst på ett vanligt tredelat bett, skonsamt och okomplicerat :)

Det finns odelade bett med äppelsmak.
bt.htm15.jpg

Om hästen får skav så kan du sätta på bettskivor. Fasta ringar kan också vara bra. Eller så är bettet för kort för hästens mun, kanske prova en storlek större bett? Vad har du för storlek nu?

Sweet skrev:
Det finns odelade bett med äppelsmak.
bt.htm15.jpg

Om hästen får skav så kan du sätta på bettskivor. Fasta ringar kan också vara bra. Eller så är bettet för kort för hästens mun, kanske prova en storlek större bett? Vad har du för storlek nu?

hehe jo ja säjer fast bett "fasta ringar" :D du jag har ingen aning.. det är inte jag som köpt det bettet har inte ens tittat :o men det ser inte för litet ut :S och hon har aldrig fått skav av det förut..

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
367
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 032
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
526
Senast: Elo
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
755
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka