Skor eller inte skor eller vad...?

Roheryn

Trådstartare
Jag har en fyraårig islandshäst som bara precis är inriden - tränad så pass mycket att han kan ridas från punkt A till punkt B i ett tempo som ryttaren bestämmer och är styrbar i tre gångarter. Han skoddes fram för ca 6 veckor sedan då han börjat reagera lite med ömhet när han reds på grusväg. Fortfarande oskodd bak.

Han har nu skadat sig, en kotledsvrickning, och står på metacam i några dagar och ska vila 2-3 veckor med väldigt begränsad mängd rörelse (ordinerad korta promenader vid hand i skritt 1-2 ggr per dag, ska i övrigt stå på box eller liten "ruta" i hagen).

Mitt lilla problem är att han skulle behöva skos/verkas relativt snart. Framhovarna börjar bli långa och jag tänker att det inte är bra för kotleden när han ska börja sättas igång igen? Men undrar också om själva skoningen är en påfrestning för kotleden? Han är klart ovillig att lägga hela tyngden på det skadade frambenet någon längre stund (eller var det innan vi började med metacam). Ska jag låta skorna vara tills han är frisk? Eller ta av skorna? Eller sko om fram när det behövs oavsett när i rehabprocessen det blir? Jag har haft egna hästar i 25, men har lyckligtvis varit väldigt förskonad från skador, så känner mig som novis i detta!
 
Jag har en fyraårig islandshäst som bara precis är inriden - tränad så pass mycket att han kan ridas från punkt A till punkt B i ett tempo som ryttaren bestämmer och är styrbar i tre gångarter. Han skoddes fram för ca 6 veckor sedan då han börjat reagera lite med ömhet när han reds på grusväg. Fortfarande oskodd bak.

Han har nu skadat sig, en kotledsvrickning, och står på metacam i några dagar och ska vila 2-3 veckor med väldigt begränsad mängd rörelse (ordinerad korta promenader vid hand i skritt 1-2 ggr per dag, ska i övrigt stå på box eller liten "ruta" i hagen).

Mitt lilla problem är att han skulle behöva skos/verkas relativt snart. Framhovarna börjar bli långa och jag tänker att det inte är bra för kotleden när han ska börja sättas igång igen? Men undrar också om själva skoningen är en påfrestning för kotleden? Han är klart ovillig att lägga hela tyngden på det skadade frambenet någon längre stund (eller var det innan vi började med metacam). Ska jag låta skorna vara tills han är frisk? Eller ta av skorna? Eller sko om fram när det behövs oavsett när i rehabprocessen det blir? Jag har haft egna hästar i 25, men har lyckligtvis varit väldigt förskonad från skador, så känner mig som novis i detta!
Jag hade skott om hästen inte visade tydligt att det gjorde för ont vid skoningen.
Krävs väl förvisso en förstående hovslagare som är informerad och medveten att man kanske ka ställa ned benet lite oftare under verkning och inpassning etc om hästen visar smärta.
Äter den Metacam så bör den ju vara smärtlindrad till en del nu, men om den fortfarande inte kan stå någon minut med tyngden på det benet (medan hovis sömmar) så hade jag avvaktar med att sko.

Jag hade hellre haft skott vid igångsättning en än oskott eftersom jag inte vill att hästen går och belastar konstigt pga ömhet i sulorna och påverka skadan negativt.
Man vill ju behålla bra vinklar på hovarna så lederna inte får onödig belastning.
Skoningen är ju en gång på ca 6v och snällare för leden än ett böjprov?
Jag har i och för sig inte mycket erfarenhet av just vrickningar.
Men vi skodde om min islandshäst när han hade hovledsinflammation utan problem.
 
Jag hade plockat av skorna och verkat tills hästen var frisk. Mycket bättre cirkulation barfota och mindre stötigt för lederna :)
 
Jag hade skott och jag hade dessutom skott runt om. För mig är framskoning enbart lämpligt för typ ridskolehästar som går i ridhus. Ska man rida på väg vill jag antingen ha oskott eller skor på alla fyra. Orsaken är att det är lättare att märka att de blir ömma fram än bak och slår man då bara på skor fram så lastar de av bakbenen framåt istället för att lasta över vikten bakåt som man vill att de ska göra. När man dessutom har en skada fram ser jag bakskorna som ännu viktigare.
 
Tack för era svar! Problemet är dock löst - hästen är frisk och sedan igår skodd runt om. Jag lät honom gå med de gamla framskorna medan han vilade och lite i början på igångsättningen, men nu skoddes han igår och ska sättas igång "på riktigt" och fortsätta sin utbildning!
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
954
Senast: Miingla
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 760
Senast: Ida94
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 916
Senast: Marvin
·
Hästvård Min 6-åring ska skos för första gången, men jag funderar på hur. Han är kort i ryggen, har fina väl underskatta bakben och ganska stor...
Svar
9
· Visningar
1 916
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp