Häst som får bakhovarna under framhovarna?

lady_vip

Trådstartare
Min 6-åring ska skos för första gången, men jag funderar på hur.

Han är kort i ryggen, har fina väl underskatta bakben och ganska stor, vilket verkar ställa till det. Bakhovarna har nu börjat få märken framme i tån, ca 3-4 cm upp på hoven, som är från att han inte hinner undan med framhoven innan bakhoven kommer.
ETn var ute för några veckor sen och drog stoooora växlar på det här med märkena på bakhovarna, så jag blev helt enkelt nojjig. Jag hade tänkt att bara sko fram i ett första läge, men inser att det antagligen kommer bli ännu värre med bakhovarna då.

Hur har andra med samma bekymmer gjort?

(Han har god hovkvalitet och har helt enkelt inte behövt skor innan.)
 
Jag hade testat med överrullningsskor i fram och vanliga skor i bak om han behöver skor i bak. Mitt sto gjorde så som unghäst och med överrullningsskor i fram och vanliga i bak försvann problemet. Be hovslagaren fasa av skorna något i bak på skalmarna om han skulle trampa på framskorna så kanar han bara av.
 
Jag hade testat med överrullningsskor i fram och vanliga skor i bak om han behöver skor i bak. Mitt sto gjorde så som unghäst och med överrullningsskor i fram och vanliga i bak försvann problemet. Be hovslagaren fasa av skorna något i bak på skalmarna om han skulle trampa på framskorna så kanar han bara av.
Jag tror inte att han behöver skor bak egentligen, han har som sagt fin hovkvalitet, det är mest att jag bokat över att han blir ännu långsammare med fram om bakhovarna är oskodda.

Tack för tipset!
 
Generellt ses problemet som att frambenen inte hinner undan utan är för långsamma för rörelsemönstret och därför går bakhoven i. Hästen smider.

Jag hade också börjat med överrullningsskor fram, och försökt hålla tån kort. Kort sagt traditionell skoning för hästar som smider.
 
Generellt ses problemet som att frambenen inte hinner undan utan är för långsamma för rörelsemönstret och därför går bakhoven i. Hästen smider.

Jag hade också börjat med överrullningsskor fram, och försökt hålla tån kort. Kort sagt traditionell skoning för hästar som smider.
Tack för input och för facktermen. Det är första hästen för mig med detta problemet, som kommit i takt med att han har växt. Innan tyckte jag att han slog ihop bakhovarna i varandra, nu har det stabiliserats och då dök detta upp.
 
Min är också kort i kroppen och har dessutom sladdriga knän bak. Han skos med överrullning fram och ringskor bak. Har blivit superbra.
 
Typiskt unghästproblem. Obalans. Var noga med att träna i balans och stärka rätt form.
Jo, det känns absolut som ett typiskt unghästproblem. Han har vilat 2 månader och dessutom växt nån centimeter till, så jag var inte så orolig, det var ETn som fick mig att nojja.
Det känns tryggare nu med er input.
 
Min 5åring är likadan. Han skos med överrullningsskor fram och bakskor som är lite längre bakåt för att stoppa upp steget lite. Allting handlar ju om millimeter men detta verkar fungera bra :) han smider lite i slutet av skoperioden men förut gjorde han det hela tiden och trampade även av sig skor.
 
Min var likadan som ung, slog jämt i framhovarna med bak. Det blev bättre med överrullning fram, sidokappor bak och försvann helt när styrkan och balansen blev bättre.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 023
Senast: Marvin
·
Hästvård Ja, min fråga är då hur man märker om hästen är öm i bakhovarna? Hästen är ett 7-årigt halvblod som aldrig har haft skor bak. Han hade...
Svar
12
· Visningar
2 299
Senast: Aionee
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 576
Senast: __sofia__
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 864
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp