Skor lr inte skor?!?!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Kallblod
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 899
K

Kallblod

Jag rider ett kallblod i skogen, på grusvägar och ibland i ridhus, altså inga hårda underlag och han har inga känsliga hovar!
Är skor ett måste då?kan han inte gå barfota?
Varför går vissa hästar med skor och andra inte?Vad är "bäst" för hästen?Hur ofta ska man låta en hovslagare komma och puttsa upp hovarna om hästen går barfota och hur mycket kostar det!Många frågor men jag blir jätte tacksam för svar :)

Glad påsk!

Sv: Skor lr inte skor?!?!

Jag anser att om hästen inte ömmar och fötterna inte slits för mycket så kan den helt klart gå barfota. Men det kräver lite oftare verkning/putsning. Alla hästar sliter ju inte fötterna perfekt.
Hur mycket det kostar varierar ju från hovslagare till hovslagare.
Grusvägar kan slita mer än man tror. Asfalten sliter inte alls lika mycket vad jag har märkt.

Jag har ridit mitt Halvblod utan skor nästan hela tiden.. (han är 6år) o jag rider ut, tränar dressyr/hoppning, tävlar m.m.... Han har varit skodd 3ggr.... men ett tag så blev han så jäkla dum att sko att ingen ville ta han.. Fick dock tag i en jätteduktig kille, men han tyckte att min häst har så starka fina hovar att han gott kan gå barfota så länge det inte blir problem..

Det är klart att din häst kan gå utan skor om det verkar funka..... Vad som är bäst är svårt att säga.... en stark hov blir ju alltid mindre stark när man börjar sko.... O sen beror det ju jättemkt från häst till häst.. en häst jag kände la sej ner om hon inte hade skor, så öm i fötterna o sen som min då... som går på grus/asfalt m.m utan att röra en min..

jag har väl ute hovsl ungefär var 8-10 v, lite beroende på hur mkt o hur snett han slitit hoven, det märker man ju,.. o det kostar mej ungefär 400;-/gång.....

efter vad du skriver så behöver du inte sko din häst.
vad som är bäst för hästen är ju väldigt individuelt, mitt halvblod är tex. lite plattfot vilket gör att han ömmar(dessutom lite tåvid, så han sliter inte så jämt). då är det ju snällast att sko. mina shettisar har jättebra hovar samt är rakställda i benen (sliter väldigt jämt) så dom anser inte jag att dom behöver skor (inte min hovis heller)

jag har hovis va 6 vecka ungefär, för mina hästar är det en bra intervall. vad det kostar är ju lite olika beroende på vem man anlitar.(jag betalar 300 kr för verkning och 750 kr för skoning.)

en vän till mig har en ponny som har "bra" hovar, men dom är så hårda så dom "går sönder" om hon är oskodd, alltså bör hon sko för ponnyns skull iallafall.

Vill du läsa om hovar rekommenderar jag den nålade tråden överst på sidan. Där kan du ta del av måååååånga olika åsikter ang. skoning / ickeskoning och bägges vara eller icke vara :D

Álin skrev:
Vill du läsa om hovar rekommenderar jag den nålade tråden överst på sidan. Där kan du ta del av måååååånga olika åsikter ang. skoning / ickeskoning och bägges vara eller icke vara :D

Den är inte nålad längre, men det har du upptäckt nu.;) Sen tror jag bestämt att denna person redan besökt hovvårdstråden.;)

Aha okej, det kanske hon/han har :D Jag har inte kikat på det.

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 470
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 159
Senast: Grazing
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 436
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 598
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V