Skor med två tåkappor...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lenizen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 581
Sv: Skor med två tåkappor...

Medryttarpållen har det på bakhovarna för att han skruvar lite med bakbenen när han går, och då åker skorna lättare av. Skor med två kappor sitter bättre fast. Vad jag har förstått är just det dock inte helt positivt - de låser ju fast hoven mer, så att den inte kan vidgas när den växer.

...och det är väl bäst att lägga in en liten brasklapp också: jag är sannerligen ingen auktoritet på hovar och skoning, det här är bara vad jag har fått berättat för mig från diverse håll.

Min häst hade det som unghäst för att hans hovar flöt ut. Såg ut som Kalle Anka ungefär. Hade det ett tag tills dom hade rättat till sig.

Det undrar jag med, en häst jag provred för nån vecka sen hade det på bakhovarna .

Skulle jag bara ha på hästar som fått det föreskrivet av veterinär eller en mkt kunnig hovslagare! Vår ena häst hade det när vi köpte henne och är numera skodd med vanlig tåkappa. Hennes bakhovar som hade haft sidokappor var deformerade eftersom hoven blir låst och inte kan växa eller röra sig naturligt. :eek: Nu är hovarna normala igen även bak och man ser inga spår efter deformationerna längre. Hon funkar hur bra som helst med vanliga skor, finns ingen anledning till att hon skulle gått med sidostöd. :confused:

alltså det är sjukt vanligt med två tåkappor på bakskorna här i denna delen av sverige. i princip varenda häst har det........!
jag fick frågan en gång varför mina hästar har framskor på bakhovarna. jag bara que? dom tror verkligen att det är "bakskor".

Min häst fick sådana på sig vid senaste skoningen eftersom hon hade en spricka på ena sidan av hoven som hovslagaren "tryckte ihop" med sidokappan. Annars skulle den ha behövt nitas, och då blir det onödigt mycket hål i hoven.
Men den här skoningen bör sprickan ha växt så långt ner att den försvinner, så då blir det vanliga skor igen. För som andra redan skrivit så hindrar sidorkappor hoven från att vidgas normalt.

Skor med 2 tåkappor har jag nog aldrig sett. Däremot brukar en del sjukbeslag eller skor för speciella ändamål ha sido-trakt eller hörnstödskappor...dessa namn för att poängtera VART kappan sitter. Du skrev tåkappa, menar du då i tån !!

Man brukar säga "skor med två tåkappor" i vardagsspråk. Dessa skor är INTE bara bakskor och är just till för att klämma ihop hoven. Man sätter inte bara på dom för att man tycker att det är häftigt, utan för att fylla en funktion.

Nämen snälla du, jag vet varför det finns kappor...samt varför dessa används ocvh i vilka sygften...men i vardagsspråk heter det INTE tåkappor om kappan sitter på sidan...

Eftersom vanliga skor har endast en tåkappa och dessa har två så kallar man dom för "skor med två tåkappor". Iaf gör dom veterinärer och hovslagare det som jag har kontakt med.

De hindrar hoven från att vidgas naturligt, inget man bör använda alltid alltså. En häst i stallet hade det när hon hade hovbensfraktur för att stabilisera hoven.

Jag är ingen hov/sko expert och har därför ingen aning om vad det kallas när det är två någonting på en sko men uppenbarligen så förstår andra vad som menas när jag säger två tåkappor så det är tråkigt att någon ska anmärka på ett lite halvspydigt sätt...
Tala däremot gärna om för mig vad dom heter :)

Jag har alltid hört dem kallas "sko med sidokappor", när jag läste "två tåkappor" började jag också klura över hur en sådan sko skulle se ut... :o

Syrrans foderhäst har just nu sådana skor runt om för att de ska sitta bättre, hans hovar växer för tillfället dåligt..

Jag personligen tycker inte om sådana skor utan att det verkligen behövs, men så är det ju inte min häst heller :smirk: Min egen pålla har vanliga skor runt om.

Helt ärligt har jag i mitt 40-åriga liv aldrig hört talas om dubbla kappor, men antog att trådskrivaren menade dubbla sidokappor istället. Inga av mina veterinärer genom åren eller de hovslagare jag känt/känner säger dubbla kappor, så att det skulle var så jättevanligt som du gör gällande kan jag för mitt liv inte tro.

Även om man kan gissa sig till vad någon menar så är det ju mycket enklare om man lär sig och använder korrekt nomenklatur, om man nu vet vilket som är vilket. :smirk:

Det var just det om som skulle spela in. Jag har bara hört benämningen två tåkappor/kappor men ju mer jag tänker på det desto knasigare tycker jag ju att det låter. Just tå-delen alltså. :o
men som tur är finns det kloka bukare som förstår vad man menar ändå :bow:

Det är grymt vanligt i alla fall!!

De flesta i "eliten" har hovslagare som skor på detta vis. Alltså på bakskorna då, med tanke på att någon kallade det dubbla tåkappor. Detta uttryck hade jag aldrig hört förut, men jag förstod vad ni menade!! :smirk:

Fick reda på det när jag bytte hovslagare. dubbla tåkappor använder dom på hästen som skruvar fötterna.. på någotvis.

negativt va väl att hästens "fria" rörelse el vad man kan säja hämnas. Alltså hästen kan inte röra sig riktigt fritt.

Mina hästar behövde absolut inte såna sa den nya så. antar att en del hovslagare bara slår dit dom? jag vet inte.

jag trodde först det va för att dom satt bättre : ). men attans så va det inte alls : )

Liknande trådar

Utrustning Någon som lyckats fastna i stigbygel med tåkappa eller i korgstigbygel? Har fastnat 4 gånger i olika varianter (gummiband, vanliga... 2 3
Svar
44
· Visningar
2 696
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
137
Senast: Islaend
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·
Utrustning När jag jobbade i stall för 10+ år sedan så tyckte jag att Mountain Horse ridkängor i denna modell Var oslagbara under den varma delen...
Svar
1
· Visningar
239
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka