Skor och brodd på 2,5åring?!

Nickelodion

Trådstartare
Står i valet och kvalet om jag ska sko min 2,5åring nu innan vintern.
Han skulle behöva skos för att få bättre vinkel på sin fötter då dom är stora och platta (flyter ut) Han ömmar på grusväg men det största skälet till att jag vill sko är att kunna ha snösulor och brodd i vinter!

Han är stor och tung samt går i en hage som är ganska kuperad. Dessutom vill jag kunna ta ut han från hagen i vinter och promenera/tömköra. Behöver lasta för att komma ridhuset så jag kan löshoppa. Vi har varje år glansis på vägarna här ute och om han inte får skor+brodd då får jag helt enkelt låta han stå i hagen tills det blir vår och smälter bort.

Nu frågade jag dock min hovslagare och han tyckte att jag kunde sko men avrådde till att använda broddar på grund av att det är ansträngande för leder och ligament på en så ung häst. Men kan jag inte ha brodd då får han inga skor heller, så känner jag nu.

Hur gör ni andra med era unghästar?!
 
Sv: Skor och brodd på 2,5åring?!

Jag satte på skor med brodd på min häst i vintras när det blev så halt att hon behövde det.. Då var hon 2,5. Så i ditt läge hade jag skott nu men inte skruvat i några broddar förrän de behövs och kanske ha två brodd i varje sko till vardags och skruva i två extra när jag ska gå på promenad eller vistas på extra halt underlag.
 
Sv: Skor och brodd på 2,5åring?!

Jag hade inte snösulor, när det var mycket snö var hon barfota... skodde henne på vår-vintern när mycket av snön hade töat bort men tövattnet frös på och blev halt och då var det inte så stort behov av snösulor.

Många i stallet har boots med brodd under vintern och tycker att det fungerar super på de hästar som klarar av att gå barfota i övrigt. Men då är de ju barfota i hagen.
 
Sv: Skor och brodd på 2,5åring?!

Jag skulle inte sko en häst vars hovar flyter ut och blir platta. Skorna kan göra det värre.
Skulle se till att verka han oftare, hur ofta verkas han nu?

Skulle i ditt fall hellre kolla efter boots och brodda dom.
 
Sv: Skor och brodd på 2,5åring?!

Jag hade inte tvekat. Min bröt benet i hagen när han skrittade barfota på snön där det råkade vara en isfläck under.
Då var det på plant underlag dessutom.

Och det var urjobbigt att försöka gå promenader (barfota) på grusvägen när det var is. speciellt med en pigg unghäst.
 
Sv: Skor och brodd på 2,5åring?!

Jag förstår inte, ska du ha fasta broddar? Om man skruvar i broddar enbart när hästen hanteras aktivt och det behövs om det t ex är halt på vägen, så kan det väl inte vara någon fara för hästens leder, blir kanske några timmar i veckan det behövs? Dessutom är ju underlaget mjukt och sviktande om du ska löshoppa i ett ridhus.

Jag tycker öht inte om fasta broddar, spec inte med unghästar som leker i hagen, och i transport där de lätt trampar sig..:crazy:

Snösulor klipper du till egna av plastlock och petar in på insidan av skon.

Skor - ja, fasta broddar - nej, broddar vid behov - ja! :)

(Fast min unghäst får gå barfota i vinter, jag räknar med mycket SNÖ....!:grin:
 
Sv: Skor och brodd på 2,5åring?!

Min 2,5-åring var så rädd för att halka förra vintern att hon stundtals vägrade att röra på sig. Jag och hovslagaren bestämde att vintern som kommer nu skulle hon få skor och brodd. Hon fick framskor i slutet av sommaren för att hon skulle få vänja sig (hon reagerade knappt) och kommer att få brodd och snösula vid nästa skoning. Hon går på lösdrift och måste kunna röra sig i hagen.
 
Sv: Skor och brodd på 2,5åring?!

Fast bara skor utan brodd är ju livsfarligt på vintern! Blir ju som skridskor!

Antingen så kör man med skor och brodd,eller så är man barfota!

Ts,jag kommer sko min för första gången med brodd i år,han är född -10. Förra vintern var han barfota och det funkade relativt bra. Dock på våren så var det ju hemskt halt åt honom när det var ren is fläckvis,men jag fick grusa på dom värsta ställerna,sen stog han på vila i princip hela vintern. Dom dagar vi gjorde något var när det var fin snö och många kallgrader,då hade han bra fäste endå. Hade jag velat göra mer så hade jag skott + brodd. Nu räknar jag åter igen att han ska få lite vila under vintern,men inte hela vintern som förra året,men jag har flyttat till annat stall och vi har så pass kuperat nu så jag kommer ha han skodd hela vintern,med brodd såklart.

Vi bor ju i Dalarna så vi brukar ju ha fruktandsvärt mycket snö.
 
Sv: Skor och brodd på 2,5åring?!

Jag kommer inte sko min, som är 3,5. Hon var barfota förra året också, och det gick bra. Där jag bor blir det ändå bara isgata, som broddarna inte ens biter på, jag hade kanske resonerat annorlunda om det hade funnits möjlighet att rida/träna vid "snö" (ja, det är mest is :meh:). Jag lägger längre vilor under snöperioderna istället för på sommaren, just av den anledningen.
 
Sv: Skor och brodd på 2,5åring?!

Jag har hellre brodd i alla fyra broddhålen, än bara i trakterna t.ex. Detta pga vinkeln för hov/kota. Jag (och den hovis jag diskuterade saken med) känner att det blir en större påfrestning för leden att gå med den vinkel som blir.
Håller med övriga om antingen skor med brodd eller inga skor alls vintertid. Snö går väl för det mesta bra, men is är ju så gott som ofrånkomligt då det är kallt (även på snötäckta vägar blir det ju ofta en ishinna där bilarnas däck kör regelbundet, t.ex.).

Nu har jag inte unghäst, utan tänker bara på underlaget. När det var riktig isgata (grusvägen täcktes i princip av is) förra vintern gick det inte att gå ut med stallägarens ungponny (barfota).
 
Sv: Skor och brodd på 2,5åring?!

Kan konstatera att jag inte behöver köpa barfota skor i alla fall. Han har 15cm breda hovar men endast 12,5cm långa...blir svårt att hitta nåt som passar! :D

Så det lutar åt att jag får sko i alla fall. Men kanske väntar tills nästa skoning i januari OM det behövs. = är mkt is. Beror ju helt på vad det blir för vinter.
Förra året hade vi ovanligt mkt snö i Uppsala. Men varje år så tycks det bli isgata ut hos oss. :meh:

Känns som att man får välja mellan pest eller kolera. Men då tycker jag att det känns värre att han halkar runt en hel vinter utan skor faktisk. Sen förlorar man så mycket tid om han bara kan gå i hagen tills typ i maj när isen smält bort. Vill ju ge han vintervila men dec-feb tycker jag räcker...
 

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 472
Senast: Nevermind
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 611
Senast: muslidag
·
Utrustning Hej, vill ta av bakskorna och ersätta med boots vid behov (samt brodda bootsen på vintern vid is). Detta känns som en superlösning men...
Svar
19
· Visningar
3 304
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 799
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp