Skor eller inte, det är frågan...

Nu fick han nya skor fram i måndags och drog av en igår. Den satt bra och stenhårt i onsdags. Jag ger upp.
Låter som att antingen är det superlera i hagen, eller så har hästen något avvikande rörelsemönster. Verkligen inget ovanligt. Eller för mycket utlägg invändigt vid skon. Alternativt men det tror jag inte i första taget dåligt skodd med svaga nitar.
 
Nej, inte provat. Men måste man inte ha ett visst utlägg bak? Får diskutera med min hovis.
Menar du dorsalt? Eller lateralt? Efter trakt bak eller traktarm utsida alltså? Nej det måste man inte. Ett utlägg kan göras för att medvetet ändra belastningen och i viss grad rörelsemönstret men går hästen ok behövs inga utlägg. Viktiga att skon ger stöd åt trakt mm. Men beror ju på hur hoven ser ut
 
Menar du dorsalt? Eller lateralt? Efter trakt bak eller traktarm utsida alltså? Nej det måste man inte. Ett utlägg kan göras för att medvetet ändra belastningen och i viss grad rörelsemönstret men går hästen ok behövs inga utlägg. Viktiga att skon ger stöd åt trakt mm. Men beror ju på hur hoven ser ut
Dorsalt?
 
Nu fick han nya skor fram i måndags och drog av en igår. Den satt bra och stenhårt i onsdags. Jag ger upp.
Min hade som värst 6 tappskor på 6 veckor, droppen blev när jag kom ut och han ryckt av 3 av 4 skor.. Vissa hästar är nog så bara. Min stod inte i ngn lerig hage eller hade avvikande rörelsemönster. Var med på ett forskningsprojekt på Ultuna där dom fäste bollar överallt på kroppen och min var mycket symmetrisk..
 
Min hade som värst 6 tappskor på 6 veckor, droppen blev när jag kom ut och han ryckt av 3 av 4 skor.. Vissa hästar är nog så bara. Min stod inte i ngn lerig hage eller hade avvikande rörelsemönster. Var med på ett forskningsprojekt på Ultuna där dom fäste bollar överallt på kroppen och min var mycket symmetrisk..
Nä, jag tror han kommer trampa av sig skor oavsett hage. Men kanske kan frekvensen minska lite om man kan få honom lugnare och mer tillfreds i hagen? Nu springer han ju en hel del, det ska han ju få göra givetvis men man kanske kan minska på det på nåt sätt (läs: byte av stall??) tänker jag.
 
Min tappade skor typ hela tiden en period, när han var 3-4 år. Han drog dessutom nästan alltid av samma framsko, och den hoven blev såklart mycket sämre av det... Den gången han drog av sig en sko i stallgången höll jag på att ge upp!

Men med honom var det tydligt att det berodde på långa ben i kombination med intensiv växtfas och noll koordination.

Jag hade gummiboots, typ protector, på i en för stor storlek. Visst hade han sönder dem också men de är inte jättedyra och det var bättre att köpa nya boots än att ha en halt häst. Jag testade en del olika boots, men den här varianten har funkat bäst. Vi skodde också så att han hade minimalt utlägg för att inte ha något att trampa på.

Nu är han 6 och jag har fortfarande boots på honom hela tiden. Under broddperiod på alla 4. Men det var länge sedan han hade en tappsko nu faktiskt, så jag hoppas han har växt i sin kropp och börjar få styrsel på benen
 
Min tappade skor typ hela tiden en period, när han var 3-4 år. Han drog dessutom nästan alltid av samma framsko, och den hoven blev såklart mycket sämre av det... Den gången han drog av sig en sko i stallgången höll jag på att ge upp!

Men med honom var det tydligt att det berodde på långa ben i kombination med intensiv växtfas och noll koordination.

Jag hade gummiboots, typ protector, på i en för stor storlek. Visst hade han sönder dem också men de är inte jättedyra och det var bättre att köpa nya boots än att ha en halt häst. Jag testade en del olika boots, men den här varianten har funkat bäst. Vi skodde också så att han hade minimalt utlägg för att inte ha något att trampa på.

Nu är han 6 och jag har fortfarande boots på honom hela tiden. Under broddperiod på alla 4. Men det var länge sedan han hade en tappsko nu faktiskt, så jag hoppas han har växt i sin kropp och börjar få styrsel på benen
Jag hoppas också det blir bättre med tiden för oss! Han behöver uppenbarligen sina skor om jag ska kunna rida vettigt just nu, även om han på sikt säkert hade kunnat funka barfota med en massa ansträningningar och anpassningar också.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
954
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 134
Senast: super
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp