Skor eller inte, det är frågan...

Mina är barfota och vill bara säga att de klarar sig väldigt bra även på snö o is utan skorna. Är det isgata så blir det såklart för halt men det löser vi med att lägga ut aska eller sågspån så de blir en gång för dem. Tror säkert du kan ha din barfota men ge det lite tid o ha en riktigt bra hovis som inte verkar i sulan om det inte behövs så att han har lite att gå på.
 
Har både barfota och skodda.

Oftast går det utmärkt att ha dom barfota, men som många skriver så krävs det mycket engagemang, kunskap, tid o pengar än skodda hovar.
Ang att han blir öm, min erfarenhet är att en skodd häst med tappsko är betydligt mera öm en samma häst barfota. Hoven är liksom inte van eller anpassad för att klara sig utan skon vid en plötslig tappsko på samma sätt som när den varit barfota ett tag.

Vad det gäller halka, så funkar det utmärkt så länge man har broddboots vid motion samt möjlighet att sanda i hagen. Förra året när det tinande och frös på om vart annat, tom under samma dag vissa dagar fick vi helt enkelt ge upp och sko alla hästarna, vart helt enkelt för halt. Sen skodde vi av dem till våren. Så om du velar på att testa eller inte så att tänk på att det alltid går att slå på igen om det inte blev bra.:up:

Sen finns det ju många sätt att få skor att sitta kvar, beronde på vrf dom plockar av sig skorna (trampas dom av lr är det mycket lera? Dålig hovkvalitet etc). Ett annat alternativ skulle kunna vara att testa limskor?

Sen ovasett vad du väljer kan jag verkligen rek tappsko kurs. Har själv en som ofta plockar av sig skor, guld värt att kunna slå på skon igen så hästen inte trasar sönder hoven mer än nödvändigt innan hovis kommer. :nailbiting: Var så länge jag gick den (och fram tills nyligen bara haft barfota) så vågar dock bara plocka av skor och sömma om en söm lr två. Men min kompis som gick kurs samtidigt men som jobbat på trav sedan dess kan slå på skorna igen. :D Tänker dock ta om tappsko kompetens så fort jag får chansen!

Och plockar du av skorna så be hovis visa dig hur du hanterar en rasp så att du vid behov kan hålla efter mellan besöken. :up:
 
Många bra svar. Ville bara flika in att (minus blankis man inte halkbekämpar öht) så är det "enda" kluriga med lite öm barfotahäst i hagen när det fryser och är knöligt. Men det är också den tacksammaste tiden att ha boots i hagen, torrt. Ganska snabbt har iaf våra två hästar de få gånger det varit fruset en längre tid i Skåne trampat de vanligaste stråken tillräckligt plana för att gå utan boots igen.

Hästen är bara 3, hovar behöver också medvetet tränas och stärkas som hela kroppen. Begränsad rörelse i plan grusruta för att behålla skorna ser jag som att skjuta allvarligare problem till framtiden. Förutom då riskerna du redan märkt med kappor intrampade i hoven osv.
 
Tack till alla som svarat! Jag har tappskokompetens så egentligen är det "ingen fara" sålänge han bara drar av sig skorna lite snyggt. Hovis hade lite idéer på hur vi kan testa sko, för oavsett om han går barfota nu en period eller till våren lär jag behöva vara beredd på att sko i vinter om det blir lika isigt som förra vintern tex. Vi får se hur vi gör, både hon och jag ska klura lite till!
 
Tack till alla som svarat! Jag har tappskokompetens så egentligen är det "ingen fara" sålänge han bara drar av sig skorna lite snyggt. Hovis hade lite idéer på hur vi kan testa sko, för oavsett om han går barfota nu en period eller till våren lär jag behöva vara beredd på att sko i vinter om det blir lika isigt som förra vintern tex. Vi får se hur vi gör, både hon och jag ska klura lite till!
En av mina kompisars häst tappade skor på löpande band, då började de med att hovslagaren kom var tredje vecka för att sömma om och så skoddes den om var sjätte vecka. Det blev bättre, även om den stora förbättringen kom när hon bytte stall. Var alltså främst hagarna som ställde till det.
 
Tack till alla som svarat! Jag har tappskokompetens så egentligen är det "ingen fara" sålänge han bara drar av sig skorna lite snyggt. Hovis hade lite idéer på hur vi kan testa sko, för oavsett om han går barfota nu en period eller till våren lär jag behöva vara beredd på att sko i vinter om det blir lika isigt som förra vintern tex. Vi får se hur vi gör, både hon och jag ska klura lite till!
Ledsen för sent svar här, men jag tycker @MiniLi är något på spåren. Du hade dessutom tappskokompetens? Känn på sömmarna varje dag eller så sitter de åt? Eller går de att rucka på?
När min har perioder där det är lite struligare. Känns någon söm lös lös kan man antingen nita om den försiktigt eller ännu hellre dra ur den och slå i en ny söm. På en häst med lite sköra hovar får man dock vara lite försiktig så man inte skadar väggen..
Men att byta dåliga sömmar vart efter i tid kan man hålla en sko på plats rätt länge om man har tur.
 
Ledsen för sent svar här, men jag tycker @MiniLi är något på spåren. Du hade dessutom tappskokompetens? Känn på sömmarna varje dag eller så sitter de åt? Eller går de att rucka på?
När min har perioder där det är lite struligare. Känns någon söm lös lös kan man antingen nita om den försiktigt eller ännu hellre dra ur den och slå i en ny söm. På en häst med lite sköra hovar får man dock vara lite försiktig så man inte skadar väggen..
Men att byta dåliga sömmar vart efter i tid kan man hålla en sko på plats rätt länge om man har tur.
Nu fick han nya skor fram i måndags och drog av en igår. Den satt bra och stenhårt i onsdags. Jag ger upp.
 
Nu fick han nya skor fram i måndags och drog av en igår. Den satt bra och stenhårt i onsdags. Jag ger upp.
Förstår dig.
Med en så ung häst kan det kanske gå att få det att fungera barfota igen inom ganska kort tid. Om sulan blir tjock nog osv.

Annars kan man ju fundera lite på hur skoningen ser ut och så, med utlägg, längd vid trakt, hur han rör sig och så vidare. Det kan ju inverka. Kan man ändra något?
Men jag vet inte alls hur mycket ni provat, så jag lämnar det vid att så en tanke om att diskutera med hovslagaren kring om det finns något annat att göra. Eller eventuellt överväga att konsultera en annan hovslagare.

Olika hovslagare har olika erfarenhet och anpassningar för att få skor att sitta på hästar där det är knepigt.
Sedan jag flyttade för 6 år sedan är jag inte på den 4e hovslagaren och först nu har jag hittat en som jag tycker fungerar som det borde med min häst som lyckats med mycket med sina skor.
 
Nu fick han nya skor fram i måndags och drog av en igår. Den satt bra och stenhårt i onsdags. Jag ger upp.
Jobbigt!
Jag hade ställt hästen i annan hage. Finns ingen platt och lerfri hage kanske det går att grusa upp som en större sjukhage tillfälligt? Med boots som går långt ner. Hela gummiboots brukar vara bra.

Hagarna gör ju väldigt stor påverkan när man har det här problemet. Framförallt om man har en häst som lätt tappar skor från början. Vissa hästar kan helt enkelt inte gå i leriga och/eller kuperade hagar utan att tappa skor hela tiden. Eller stora hagar och med kompisar där det blir mycket spring och bus så att skorna ryker (i leran).
Man kan ju se skillnad på antal tappskor mellan olika stall beroende på vad de har flr hagar. I mitt förra stall tex var det leriga hagar och typ alla hästar tappade skor hela tiden.

Jag fattar att man inte vill ställa hästen i liten platt ruta men du kanske måste göra det iaf i nuläget. Det är ju bättre för hästen än att den får ont när den drar av sig skor, trampar sig osv.

Den kommer säkert kunna gå i andra hagar längre fram, men nu går det ju inte.
 
Jobbigt!
Jag hade ställt hästen i annan hage. Finns ingen platt och lerfri hage kanske det går att grusa upp som en större sjukhage tillfälligt? Med boots som går långt ner. Hela gummiboots brukar vara bra.

Hagarna gör ju väldigt stor påverkan när man har det här problemet. Framförallt om man har en häst som lätt tappar skor från början. Vissa hästar kan helt enkelt inte gå i leriga och/eller kuperade hagar utan att tappa skor hela tiden. Eller stora hagar och med kompisar där det blir mycket spring och bus så att skorna ryker (i leran).
Man kan ju se skillnad på antal tappskor mellan olika stall beroende på vad de har flr hagar. I mitt förra stall tex var det leriga hagar och typ alla hästar tappade skor hela tiden.

Jag fattar att man inte vill ställa hästen i liten platt ruta men du kanske måste göra det iaf i nuläget. Det är ju bättre för hästen än att den får ont när den drar av sig skor, trampar sig osv.

Den kommer säkert kunna gå i andra hagar längre fram, men nu går det ju inte.

Samma med mugg enligt mig 🙈

Vanligare i vissa stall där de har leriga hagar. I ett stall jag stod i fanns två sjukhagar men de var leriga de med så när två hästar fick lymfagnit(?) så kunde de inte stå på sjukhage heller…
Då bytte jag stall men bytte bara problem 🤪
 
Jobbigt!
Jag hade ställt hästen i annan hage. Finns ingen platt och lerfri hage kanske det går att grusa upp som en större sjukhage tillfälligt? Med boots som går långt ner. Hela gummiboots brukar vara bra.

Hagarna gör ju väldigt stor påverkan när man har det här problemet. Framförallt om man har en häst som lätt tappar skor från början. Vissa hästar kan helt enkelt inte gå i leriga och/eller kuperade hagar utan att tappa skor hela tiden. Eller stora hagar och med kompisar där det blir mycket spring och bus så att skorna ryker (i leran).
Man kan ju se skillnad på antal tappskor mellan olika stall beroende på vad de har flr hagar. I mitt förra stall tex var det leriga hagar och typ alla hästar tappade skor hela tiden.

Jag fattar att man inte vill ställa hästen i liten platt ruta men du kanske måste göra det iaf i nuläget. Det är ju bättre för hästen än att den får ont när den drar av sig skor, trampar sig osv.

Den kommer säkert kunna gå i andra hagar längre fram, men nu går det ju inte.
Hagen är platt men stor, och som sagt lerig på vissa ställen. Letar annan stallplats för fullt men det är svårt att få tag i nåt som inte har minst lika leriga hagar, tyvärr.
 
Kan du inte tillfälligt ställa hästen i en egen hage? Helst utan lera.
Jag har byggt en ruta åt honom nu tillfälligt. Tyvärr lerig då vi inte får grusa, stallet ligger i ett naturreservat. Men han kan inte springa i full kareta iallafall.

Slog på tappskon i förmiddags och släppte ut med dubbla boots. Han fick ett ryck direkt av nån anledning, skenade och drog av skon igen. Som sagt, jag ger upp. Nu är han inlåst i sin fängelse-ruta.
 
Jag har byggt en ruta åt honom nu tillfälligt. Tyvärr lerig då vi inte får grusa, stallet ligger i ett naturreservat. Men han kan inte springa i full kareta iallafall.

Slog på tappskon i förmiddags och släppte ut med dubbla boots. Han fick ett ryck direkt av nån anledning, skenade och drog av skon igen. Som sagt, jag ger upp. Nu är han inlåst i sin fängelse-ruta.
Förstår att det är riktigt jobbigt!
Vad har du testat för boots?
 
Han är 3år. Han kanske skulle behöva växa till sig mentalt och fysiskt på en lösdrift med kompisar?
Hur har han växt upp?

Förstår att hovproblemen måste lösas innan och att det är frustrerande
Exakt, där vi är nu känner jag inte heller att det är läge att banka på 4 skor som vanligt och bara släppa ut på en lösdrift. Eller bara dra av alla skor för den delen. Inte så lätt att hitta vettiga lösdrifter heller tyvärr...
 
Provat sån kotring? Jag har inte testat själv men har läst att en del tycker det är bättre än boots.
Nä, inte testat. Det är kanske en idé. Han trampar ju sig med bakhovarna på framhovarna så frågan är ju om det hjälper, men som sagt värt ett försök!
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
954
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 134
Senast: super
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp