Bukefalos 28 år!

Red_Chili

Trådstartare
Ja, skor hit och skor dit, men jag har insett att jag behöver vettiga skor när jag är ute och traskar i skogen med damerna. Någonting som är riktigt bekvämt, gärna i alla fall lite vattentåligt (så att man kan gå i fuktig skog utan att få blöta strumpor.. vilket jag inte kan i dagsläget...) och helst även billigt.

Viktigaste är dock att de är prisvärda. Jag vill inte betala tusen spänn för skor som håller i 2 månader. Däremot kan jag betala 1000 spänn för skor som är bekväma, vattentäta och håller i "evigheter".

Vad har ni på fötterna när ni är ute? Jag tänker mig att alla ni som tex är ute och spårar osv inte går runt med gympadojjor eller finskor på er utan har något vettigt :p
 
Sv: skor?

Extremt vattentätt, relativt billigt och bekvämt ifall du väljer rätt modell - gummistövlar.

Annars kan jag bara rekommendera Lundhags kängor. Dyra som attan, men sköna och håller för evigt om man sköter dem. Själv har jag traskat runt i ett par Salomon Revo med Gore-Tex. Fick reklamera dem då de sprack och började läcka där tårna böjs. Har nu en annan modell från Salomon som jag fick som ersättning. Håller vätan än så länge, men är något kalla och kommer inte fungera i snö. Kommer att investera i en bättre skinn-känga framåt vintern.
 
Sv: skor?

Just nu har jag ett par låga Graninge kängor som jag har haft i 5-7 år, vattentåliga, varma och sköna!
Tänkte komplettera med ett par Viking barnskor (går till stl 39 :idea:) av modell höga, vattentäta och vaaarma! Har sett dem på Skohuset för en billig slant...
Är väldigt sugen på ett par höga Lundhags eller Meindl kängor, men inte lika sugen på att punga ut med de 3000 kr som det brukar stå på prislappen...:D
 
Sv: skor?

Justja, litet tillägg. Jag behöver inte varma skor öht då jag är otroligt varm av mig och inte är ute om det är tok-kallt :p
 
Sv: skor?

jag skrev en liknande tråd för ett halvår sedan och köpte lundhags scout. de är aningen billigare än de flesta andra vandringskängorna. konstruktionen är väldigt enkel, inte så mycket som kan gå sönder, och de är ofodrade. det tog ett litet tag att vänja sig vid noll känsel under fötterna (jag använder nästan bara sneakers med supertunn sula) men nu tycker jag att de är jättesköna!
 
Sv: skor?

Jag har ett par Ecco skor i vandringsmodell som kostade 1650 kr, kanske väl dyrt. Dom kommer dock hålla i en envighet och mina fötter blir lika glada varje gång jag tar dem på mig, dom är verkligen underbart sköna.
 
Sv: skor?

Jag har ett par Salomonkängor som går upp över vristen. Otroligt sköna. Jag insåg att jag inte ens reflekterat över väta och dåligt väder med dom när jag såg din tråd.
 
Sv: skor?

jag har ett par meindl Island lady som jag älskar, de är inte varma och jag har använt mina i 3,5 år, året runt, men som någon sa - det tar ett tag att vänja sig med att inte ha så mycket känsel i fötterna eftersom skorna är så pass rejäla.

Har även haft ett par av eccos vandringsskor (raptor tror jag de hette) men de släpte i limningen efter mindre än ett halvår, sambon har råkat ut för det två gånger, kanske har vi bara haft extremt otur och lyckats hitta 3! måndagsexemplar men jag tycker att ecco inte har lika stor kvalité på sina skor längre.
 
Sv: skor?

Jag har ett par Meindl island lady jag också och jag är jättenöjd! De faller väl dock på prislappen då de är dyra (men helt klart värt pengarna).

Tidigare hade jag ett par kängor från Viking, kostar bara kring tusenlappen.
 
Sv: skor?

jag skrev en liknande tråd för ett halvår sedan

Ah, jag sökte faktiskt efter liknande tråd innan jag skrev den här, men lyckades inte hitta något :D


Till alla: tack för tipsen, jag ska börja hålla ögonen öppna lite mer nu när jag har en aning om vad jag kan kolla efter (men fortsätt gärna komma med mängder av tips!)
 
Sv: skor?

Jag letar också ett par rejälare skor, gärna till vettigt pris.
De jag fundrar mest på är dessa:
image.php

Som heter Viking Hazard GTX. De kostar "bara" drygt 850 kr.
 
Sv: skor?

Jag testade de där skorna när jag skulle köpa skor, och de var riktigt bekväma, men Gore-texhinnan i dem är tydligen värdelös.
Har flera bekanta som säger att de inte håller för mer än duggregn.
 
Sv: skor?

Jag testade de där skorna när jag skulle köpa skor, och de var riktigt bekväma, men Gore-texhinnan i dem är tydligen värdelös.
Har flera bekanta som säger att de inte håller för mer än duggregn.

Ajdå! Det kanske finns en anledning till att de är så billiga alltså. :crazy:
 
Sv: skor?

Har ett par Graninge, ofodrade, som jag köpte för 800 kronor. Det var tre år sen nu och dom ser knappt använda ut :D trots mil och åter mil i eländigt väder. Underbara!

Jag har även ett par Merrell, Gor-tex. USCH säger jag bara. Bekväma, men bara man går genom blött högt gräs är dom dyngsura och torkar inte förrän kanske en vecka senare (okej, nu överdriver jag eventuellt en smula, men jag hatar verkligen dom skorna). Dessutom gick det hål på dom efter kanske två månader. Okej, jag går som Gråben och Långben, men en säsong tycker man ju i alla fall att dom ska hålla.

Nej, jag röstar för Graninge. Prisvärt, hållbart och bekvämt! Dock en smula klumpiga..

För egen del ska jag nog investera i ett par Meindl nästa gång. Men det är ju för att jag är så himla hajkig :D
 
Sv: skor?

Jag testade de där skorna när jag skulle köpa skor, och de var riktigt bekväma, men Gore-texhinnan i dem är tydligen värdelös.
Har flera bekanta som säger att de inte håller för mer än duggregn.

Just. Har ett par och de funkar bra i kall snö eller hyfsat regn, men vid blötsnö eller daggvått gräs blir man blöt om fötterna:mad:
 
Sv: skor?

Jag har ett par Garmont kängor i Gore-Tex, sitter väldigt stadigt på foten och ger stöd så de är väldigt sköna att gå långt i. Fick dem av min pappa & styvmamma i våras, jag skulle få välja mig ett par skor och de hade trott att jag skulle ha ett par "gympadojjer" :p, men jag var vid det laget grymt trött på att traska runt i allt snöslask och smältvatten med hundarna och bli blöt om fötterna så jag sa att jag ville ha nåt vattentätt så då blev det ovan nämnda kängor.
Det var min sytvmamma som rekommenderade dem, hon har ett par likadana som hon använder vid långvandring i fjällen.

Kan ju tillägga att jag i princip hoppade runt i djupa vattenpölar i våras och jag höll mig torr om fötterna hela tiden. Men gore-tex måste ju skötas och impregneras då och då, annars tappar de sin funktion.
 
Senast ändrad:
Sv: skor?

*KL*

Ahhh... jag har mentalt readn packat mina Ariat 'sneakers' for nar jag ska till Sverige i vinter... Waterproof, (vaxat lader) jatte skona, varma, och jag kan rida i dom. hehehehe
 
Sv: skor?

Nu har jag inte hund,men jag har fjällvandrat endel.
Jag har ett par kängor som liknar dessa
ImgWriter.asp

fast äldre modell.
De är galet sköna och jag behövde knappt gå in dem.
Vattentäta är de med, har vadat över jokkar med dem.
 
Sv: skor?

Jag har ett par kängor från Graninge. Älskar dem :love: De är vattentäta och bekväma och man kan ha dem året om. I somras, när det var som varmast, traskade jag runt i skogen med dem och shorts.

8061-b.jpg

http://www.brandos.se/graninge/5610629-01-8061/

Ska jag vara petig så tycker jag väl att de är lite klumpiga att gå i trappor med och köra bil i, men de är ju gjorda för skogen och för det ändåmålet går det inte att hitta bättre skor!
 
Sv: skor?

Vad har ni på fötterna när ni är ute? Jag tänker mig att alla ni som tex är ute och spårar osv inte går runt med gympadojjor eller finskor på er utan har något vettigt :p

När det är någorlunda torrt har jag ett par Salomon M XA Pro 3D Ultra XCR. Dessa är fodrade med Gore Tex, står emot väta (så länge det inte är djupa pölar ;)) och är supersköna att gå långa sträckor med! :love: När det är blötare blir det gummistövlarna Vierzon från Le Chameau. Har både vanliga för sommarbruk och Outlastfodrade när det är lite kallare. De är sköna att gå med, och jag finner det mest praktiskt med stövlar när jag går utanför stigarna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tvingar mig själv att fundera över vad jag ska/måste göra OM veterinärbesöket nästa vecka blir en kalldusch. Lillen har ju fång, och är...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
15 433
Senast: mimus
·
Övr. Hund Hur uppmuntrar och motiverar man en väldigt osjälvständig hund? Pappa har ju fått en 10 månaders Grandis, världens raraste "lilla"...
Svar
13
· Visningar
1 344
Senast: lulski
·
Övr. Hund Nix, det är en: Sådär, nu har vi landat efter en galen helg.:D Jag skulle för första gången i mitt liv följa med på...
Svar
15
· Visningar
1 014
Senast: Gnist
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp