Bukefalos 28 år!

Skorv i pälsen

Amk

Trådstartare
Min unghäst har skorv i sin tjocka vinterpäls. Hon har kliat av en bra fläck på halsen, där det bara är hud kvar. Hon har inte ont av dessa vad jag märker, och när man kliar så lossnar små hudbitar, men det blir inget blod eller så kvar. Det är inga upphöjningar (bulor), utan bara hud som lossnar över i stort sett hela kroppen.

Någon som har råd för att bli av med detta? Veterinären sade att det är "något bakteriellt" :smirk: och att jag skulle tvätta med Hexocil.

Är jätteglad för tips på vad detta kan vara, och framförallt hur jag får bort det!
 
Sv: Skorv i pälsen

utan att ha sett det så gissar jag på någon slags svamp??? men du har ju redan fått ett bra förslag av din veterinär..
 
Sv: Skorv i pälsen

Kanske har jag det. Men med tanke på hans uttömliga (ironi) förklaring är jag något skeptisk till bedömingen, och undrar därför om någon har egen erfarenhet av behandling.
 
Sv: Skorv i pälsen

hexocil är bra för många hudproblem. både bakteriellt, svamp, mjäll och exem
 

Liknande trådar

Hundhälsa Elton har knäckt ena sporren (framtass). Klon har liksom gått av på mitten, så pulpan är blottad men klodelen närmast huden sitter fast...
Svar
3
· Visningar
2 179
Senast: Kivina
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 280
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Jag blir tokig. Zippo är orange och jag kan inte i min vildaste fantasi förstå varför. Det började med att att bodde på hundpensionat...
Svar
15
· Visningar
2 052
Senast: isafore
·
Hästvård Köpte en nsv hingst i somras, han hade då blivit smittad av ägarens andra hästar och hade fotskabb. Var irriterad, kliade sig o stampade...
Svar
9
· Visningar
2 339
Senast: annaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp