Skorv och tappar päls..

I

ida.kar

En ponny i vårat stall har problem med hud och päls. Tänkte kolla ifall någon annan varit med om detta. Han får under vinterhalvåret skorv på kroppen. Det börjar på undersidan, d.v.s skapet, mellan bakbenen, undersidan an magen och mellan frambenen. Sen fortätter det uppåt på mage, rygg och hals och ner på benen. Svart skorv lossnar i massor och han blir öm i huden av det.
Det är tredje vintern han har det nu. Veterinärer verkar inte heller veta vad det är. Trodde först att det var någon allergi, mot spån eller höet, men inget har funkat, och dessutom har han bara det på vintern.
Om man rakar honom verkar det inte spridas lika mycket. När pälsen sen växer ut gör den det i tussar främst på magen och ljumskarna. Nu har han börjat tappa päls och har kala fläckar på kroppen.
Han är frusen av sig och måste ha täcken på sig hela tiden, så det kan ju vara det att det blir för tätt, men täcket räcker ju inte under magen och det är ju där det börjar..
Provat en massa saker, b-vitaminer, mineraler, schampon, men inget verkar fungera.. Har mågon hört talas eller varit med om detta eller liknande?
 
Sv: Skorv och tappar päls..

Regnskållor ala vintervarianten kanske ?? Vad togs det för prover då och vad kollades ??
 
Sv: Skorv och tappar päls..

Veterinären trodde inte att det var regnskållor.. Vi har provat byta foder men inget ger resultat. Dom har tagit blodprov tidigare vintrar men det har inte visat något, dom har tagit ett nytt förra veckan men vi har inte fått svaren. Nu ska veterinären ta ett hudprov på honom och då måste vi tvätta honom varje dag i två veckor innan, stackars Emil, han gillar det inte alls. Det är lite konstigt men han verkar inte alls påverkad av det, han är glad och pigg som vanligt, så det verkar inte vara någon form av infektion i kroppen.. Om dom bara skulle kunna säga vad som var fel..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 871
Senast: Rie
·
Kropp & Själ Jag har de senaste veckorna dragit på mig en ny åkomma. Mitt ena ben börjar från ingenstans göra ont. Det känns som en pulserande smärta...
Svar
4
· Visningar
1 190
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst har kliat sig nu i ca 2 v. Allt började i samband med att vi släppte ut honom i stor hage från att ha gått i grus sjukhage i...
Svar
10
· Visningar
1 131
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Min quarter/paint har sedan onsdags förra veckan hunnit klia sig jättemycket på fram på bringan och ner mellan frambenen så att det...
Svar
9
· Visningar
882

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp