Skotråden!

Sv: Skotråden!

Lillebror (fyller 3 i oktober) ska få ärva storebrors Kavatstövlar som vi köpte begagnade till honom för några år sedan. De är varma, sitter bra och är behändiga, bara att trä på utan kardborrband. Såg på hemsidan att de har liknande även i år.
 
Senast ändrad:
Sv: Skotråden!

Jag gillar också Kavat. Dom sitter bra på dotters fötter, är stabila och väldigt tåliga.

Hon har alltid haft Kavatskor och så även nu i höst. Men förra vintern var hon kall några ggr så därför är jag lite tveksam :)
 
Sv: Skotråden!

KL

Eftersom det i TS efterfrågas ffa vinterskor så ska jag väl inte räkna med att någon noterar att jag snarare söker skor lämpliga nu/till hösten men det är värt ett försök iaf...

Sonen har under sommaren haft problem med fötterna, sandalerna har gett honom skav trots att de bör sitta bra, gympaskorna har fått honom att tappa all hud på fötterna. :( Vi är nu på jakt efter ett par skor som förhoppningsvis gör att han kan ha skor dagtid på förskolan åtminstone.

Vi har funderat på Kavat med skinn, men hur svårskötta blir skorna under höstens regn? Andra skor som andas väldigt bra?
 
Sv: Skotråden!

Stackars din son, hoppas ni hittar något som passar bättre!

Jag har aldrig haft några problem med Kavat skorna, har bara smörjt in dom då och då.
 
Sv: Skotråden!

Ang vikingskor,visst lite dyra,men gud så bra, dottern har breda och knubbiga fötter,svårt att hitta nättare skor som passar, men Vikings vinterskor med kardborre har alltid suttit bra,den har Normal-Bred fot samt att man ställer in bredden med hjälp av kardborrbanden upptill..... aldrig blöt el kall om fötterna! supernöjd!! Kuormas har jag funderat på,men vet inet vilka butiker som säljer så man kan testa?
 
Sv: Skotråden!

Ellas Kavat tror jag kommer stå emot en del väta, men är det riktigt höstrusk så behövs gummistövlar. Jag är supernöjd med passformen, E som har väldigt svettiga fötterna trivs bra i Kavat :)

Kavat Bobby ( som E har ).
es809687563-300.jpg


Såhär står det om skon:

Tålig och slitstark liten känga tillverkad i äkta skinn med utvändigt skalmaterial som andas och är fukt- och smutsavstötande. Bred kardborreslejf över vristen gör det enkelt att ta av och på skon. Textilfodrad och förstärkt invändigt för att skydda foten. Mjuk polstring vid ankeln för att förhindra skav. Innersula i microfiber för god stötupptagningsförmåga och andasfunktion. Yttersula av gummi med bra grepp och avrullning. Fri från teflon, PTFE och andra flourerande kolväten.
 
Sv: Skotråden!

Jag skulle rekommendera skor från Vincent, sådana med lite högre skaft/häl.. om det är så att han har lite 'instabil fot' som vår dotter haft, så hjälper det dem. (Jag har inte provat Kavat mer än ett par sandaler, så där kan jag inte säga något...)
Hoppas det ordnar sig, stackarn :(
 
Sv: Skotråden!

Tack för åsikter och tips. Efter en svettig men lönlös runda i butiker slutade det med att jag beställde ett par Kavat Dingo i Kavats nätshop så nu får vi hålla tummarna att det blev rätt storlek. :) Just nu ser hans fötter ut att ha gått genom en mangel och nu börjar han faktiskt klaga över att det gör ont ibland, tidigare har han inte sagt något. :(
 
Sv: Skotråden!

Samma "typ" som den E har, jag hoppas att ni ska bli lika nöjda som vi. Hoppas han får ordning på fötterna snart..
 
Sv: Skotråden!

*kl*

Igår köpte jag ett par Viking penguin åt sonen. Otroligt lätta att få på trots tjocksockar o breda skor var de oxå. Kollade på massa andra märken som var billigare men de var inte ens någon idé att prova då man såg på en gång att dom var för smala.

Så nu hoppas jag dom är varma och goa till vintern. För de är dom dyraste skorna jag någonsin köpt, o inte var dom till mig själv heller :p
 
Sv: Skotråden!

Vad säger ni: Ecco vs. Viking ?

Känns som det är dom jag väljer mellan till en 3 åring med normal-mot breda fötter. Vi bor i Östergötland ska tilläggas (tänkte på hur vintern är)
 
Sv: Skotråden!

De jag sett o hört om ecco så är dom ganska smala. Sonen kunde inte ha dom iaf o han har lite bredare fötter.
Men mer än de kan jag inte svara på, har varken prövat Viking eller ecco under vintern så.
 
Sv: Skotråden!

KL. Jag spinner vidare på "vs" ;). Har varit inne på kavat nu till vinter igen, eftersom de funkat så bra innan, men blir lite tveksam nu när så många säger att de är kalla. Vad säger ni på frågan kavat vs viking? För övrigt har jag totalt snöat in på barnvinterkläder just nu och tittar lyckligt på nya Reimaoverallen som kom häromdagen när jag går förbi dess krok i hallen. Nördigt, jag vet... ;)
 
Sv: Skotråden!

Jag pratade runt i bekantskapskretsen om Kavat också - och de sa att de mindre vinterskorna (för små barn) kan vara kalla men de för de större håller värmen? Någon som hört något liknande?
 
Sv: Skotråden!

Inte hört det, o L var ju i o för sig varm o go 1-års o 2-årsvintern, som han spenderade i sina kavatskor (nåja, när han bvar ute i alla fall ;)), men däremot tittade jag lite på skor när jag gick förbi skoaffären i dag, och jag fick intrycet att KAvats vinterstövlar kändes mer fodrade/ rejälare än kängorna. Tittade på Viking oxå, fina de med, men är lite kär i Kavat trots allt. Svårt. Väntar lite till med skor, fötterna växer ju lite mer ryckvis än resten verkar det som, o det känns bättre att vänta tills det börjar bli aktuellt framåt november. Vi har ett par ärvad, tjockfodrade vikinggummistövlar att ta till om det blir kallt från en dag till en annan.
 
Sv: Skotråden!

knapplånar

Jag såg ett par skor som hette Gulliver (?) i en skobutik i måndags, är det någon som vet något om dem? De var ju fina i alla fall om man får säga så :angel:

Jag köpte ett par sådana till dottern inför vintern iår. De känns varma och bra, och tror absolut att de kan hålla fukten ute oxå.
Som sagt, dessutom var de ju fina :)
 
Sv: Skotråden!

Jag är också lite Kavatförälskad... men varma och torra fötter går först. Slutar väl med att jag köper flera skor som vanligt :D
 
Sv: Skotråden!

Ja men absolut, jag håller med! Men jag funderar på om inte fötterna blir varma o torra i Kavatstövlar? Är det plusgrader och riktigt rejält slaskigt kan man ju ha fodrade gummistövlat i stället, och skapligt vattentåliga måste de ju ändå vara. HAr dock heller inte bestämt mig än, velar mellan viking o kavat. Vill helst inte köpa flera par (har ju tjockfodrade vikinggummistövklra oå som extra), mest för att det är så tråkigt när ett par ändå i princip inte blir använda. Funderar vidare. Blir spännade att se vad både du o jag köper tillsist :)!
 
Sv: Skotråden!

Okej, vad tror ni - Viking eller kuoma (stavas det ens så..?)?
Det är dom två jag hela tiden kommer tillbaka till....
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad använder ni för promenadkläder under hösten/vintern? Börjar bli dags för mig att handla in nya kläder inför kallare årstiden och...
Svar
16
· Visningar
1 606
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 223
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 374
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag är lite trött på min hårfärg. Har väldigt varmt blont hår, nästan lite åt strawberry blonde-hållet men kanske lite mer guldiga toner...
2
Svar
28
· Visningar
3 141
Senast: Blimblom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp