Skötsel Rambo utetäcken

Wembley

Trådstartare
Jag har köpt ett rambotäcke till hästen på Tradera. Ville ha ett kvalitétstäcke inför regn och rusk. Av naturliga skäl följde det inte med några skötselråd och jag hade ju ingen säljpersonal att fråga såklart :) Täcket är helt oanvänt och av årets modell. Nu funderar jag, hur håller jag det så bra i skick som möjligt? Tvättas utan sköljmedel? Skall det impregneras eller är det väven som gör det regntätt? Någon som vet?

Sv: Skötsel Rambo utetäcken

Jag skulle inte tvätta utetäckena alls. De blir aldrig lika regntäta efter en omgång i tvättmaskinen! Spola med slag om det är väldigt lerigt och blunda för fläckar. Det är hopplöst att försköka impregnera om täcket igen.. tyvärr:(

Jag har haft mitt 4 vintrar. Brukar tvätta det för hand när vintersäsongen är över. UTAN tvätt medel!! Brukar skölja det många gånger i vatten och gnugga med en borste så det ser rent o fräscht ut.
Hittills har det inte läckt i genom:banana:

Tvättar mina i 30 grader med deras egna tvättmedel, dock så sällan som möjligt men de blir juh minst en gång om året iaf. Aldrig haft ett täcke som läckt!

:bow: Tack för alla tips! Jag hade Rambotäcken på 90-talet och de var suveräna i både passform, slitstyrka och regntäthet.

Har dragit mig för att köpa dem de senaste åren p g a inköpspriset. Men nu tyckte jag det var dags att slå till iom ett fördelaktigt pris :)

Tänkte att jag skall sköta det på mest optimala sätt för att ha en så lång livslängd och bra funktion som möjligt. Min tanke var också att väv och liknande kanske förändrats sen 90-talet och kräver en annan omsorg nu än då.

Jag har aldrig tvättat mitt,har haft det i snart 5-6 år tror jag.
Fortfarande helt,inte en skråma och inget regn tränger igenom!:)

Jag har aldrig tvättat mitt,har haft det i snart 5-6 år tror jag.
Fortfarande helt,inte en skråma och inget regn tränger igenom!:)

Javisst och där är man dumsnål och tycker att de är dyra att köpa :D
Hur många täcken har den livslängden? :)

Ja,visst tog det emot när man betalade:D men vilket täcke sen!
Precis,inte många täcken som har den hållbarheten!

utetäcken tvättar jag aldrig i maskinen längre. Jag förstörde ett hw täcke genom att tvätta i 30 grader och med deras tvättmedel. Det läckte som en sil efteråt.:devil:

Numera tvättar jag endast under vattenslang med en borste.

Innetäcken däremot kan köras i maskinen.

Har dock dålig erfarenhet av att köpa begagnade täcken, de flesta har läckt!

kl

Jag har ganska många hästar och därmed ganska många HW-täcken :angel:

Tvättar mina en gång per år i maskin och impregnerar dem efter tvätt.
Mitt äldsta är 9 år och funkar fortfarande hur bra som helst!
Snacka om kvalitet!! :bow: Då kan väl tilläggas att mina täcken inte lever en dans på rosor heller utan det är blandad flock med unghästar och äldre på stora ytor. Mycket bus med andra ord och unghästar som biter och river i täckena på de äldre.
Sedan kan man ju inte annat än :love: passformen, inte ett skav på någon av hästarna på 9 år...
Hatten av :bow:

Alla mina täcken håller så länge ingen börjar bita i dom, då håller inte mina HW-täcken heller. Har inget av de nyare av Rambomodellen dock men tänker inte köpa nåt heller.

Har haft mitt i minst 7 tror egentligen att det är 8 kanske till och med 9 år sedan jag köpte det.

Har tvättat det minst en gång per säsong i 40 grader med olika varianter på flytande tvättmedel, dom sista gångerna med grönsåpa, och har fortfarande aldrig behövt impregnera om det, och ändå har det aldrig läckt igenom något vatten.

/Camilla

Jag blir förvånad att era täcken håller så länge! Jag har ett älsklingtäcke (utetäcke) som har böjrat läcka och det är inte sååå himla gammalt.
Har försökt impregnera med sådan där spray och det är ju bara löjligt! Hjälper inte ett dugg!
Någon som har ett bra impregneringstips!?
Helst vill jag prova ngt att riktigt smeta på som verhkligen håller. Typ sådant man har på vaxrockar, fungerar det tro?

Tillägg:

Nu har jag varit på båtaffären och köpt impregnering för båtkapell som man penslar på! :) Det måste ju göra susen!

Köp deras täckestvätt och fyll en balja med ljummet vatten. Sköj med vatten slangen. Täckena blir rena och håller tätt. Hästens älsta Rambotäcke är närmare 12 år. Lite slitet i kanterna och där karsdborren fastant lite fel när matte slarvat.

Använd inte något sköjmedel!

Hade tur med mitt "begagnatfynd", eftersom det bara var provat, alltså helt nytt och 1000 kr lägre pris. Så läcker gör det inte :)

Köp deras täckestvätt och fyll en balja med ljummet vatten. Sköj med vatten slangen. Täckena blir rena och håller tätt. Hästens älsta Rambotäcke är närmare 12 år. Lite slitet i kanterna och där karsdborren fastant lite fel när matte slarvat.

Använd inte något sköjmedel!

Tack för bra tips! Jag ska prova ditt råd, ett täcke som hållt i 12 år tycker jag låter som ett rätt skött täcke, gratulerar! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Israel vs. stora delar av världen
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka