Skottat snö i alla fall

Sov till elva. Men det var ändå förvånansvärt tidigt att kliva upp då jag var uppe en timme mitt i natten. Vaknade av att jag petade mig i näsan och så började jag blöda näsblod. Så jävla opassande att få det klockan två mitt i natten. Ingen som kan hjälpa en då. Men jag redde ut det på egen hand trots att jag fick lägga mig på golvet ett tag för jag blev yr. Men den totala skräckpaniken uteblev och jag känner mig ändå stolt över att jag klarade det så bra. Jättejobbigt ja, men ändå hanterbart.

Men hur ska jag ta mig vidare från den här krisen som min autismdiagnos gett upphov till? Vet inte riktigt. Det här begreppet "det går inte" har liksom aldrig funnits i mitt vokabulär. Men nu är det som det är ändå. Jag får inse att vissa saker inte går. Och det suger. Jag vill liksom bara lägga mig ner och ge upp. Så det var vad jag gjorde efter att ha matat katterna i morse. Låg i sängen och lyssnade på musik. Att hålla på och kämpa lönar sig liksom inte. Men ja, det hade snöat ute och jag insåg att jag nog ändå fick lov att se till att få väck snön vid bilen och längs med gången till vedboden. Ett problem som existerade här och nu och som behövde lösas här och nu också. Så jag gick upp, tog på mig ytterkläderna och gick ut och skottade. Det tog sin tid, men jag blev faktiskt klar. Bilen är fortfarande klädd med snö och jag fick aldrig in någon ved, men tja det får jag lösa i morgon.

Nu har jag i alla fall skrubbat potatis och de kokar nu på vedspisen. Har ju en bit fisk kvar i kylskåpet som behöver ätas upp och till det behövs potatis. I morgon måste jag laga mat. Får bli kikärtsgryta. Jag har inga kokta kikärter hemma men det finns torkade så jag ska koka dem själv den här gången.

Jag tar en dag i taget. Men jag försöker att inte kämpa så hårt längre. Jag hoppas att hab kan hjälpa mig i stället, men har ju inte en susning om vad de kan göra. Det återstår att se.
 
Senast ändrad:

Dock är vi inte helt tappade och kan faktiskt lära oss att kommunicera bättre. Det är en färdighet som alla andra.
Jag kommer aldrig att orka lägga energi på det där. Har ju fullt sjå att orka med resten av livet. Ska jag liksom bränna ut mig fullständigt på att folk inte fattar vad jag säger? Jobbigt när allt ansvar ska läggas på mig. Men ja, det är ju som jag alltid har sagt: allt är alltid mitt fel. Orkar fan inte.
 
Jag kommer aldrig att orka lägga energi på det där. Har ju fullt sjå att orka med resten av livet. Ska jag liksom bränna ut mig fullständigt på att folk inte fattar vad jag säger? Jobbigt när allt ansvar ska läggas på mig. Men ja, det är ju som jag alltid har sagt: allt är alltid mitt fel. Orkar fan inte.
Alla får ta ansvar över vad dom själva säger och att lära sig att kommunicera. Allt ansvar läggs inte på dig. Du behöver bara ta ansvar för dig själv.
 
Jag kommer aldrig att orka lägga energi på det där. Har ju fullt sjå att orka med resten av livet. Ska jag liksom bränna ut mig fullständigt på att folk inte fattar vad jag säger? Jobbigt när allt ansvar ska läggas på mig. Men ja, det är ju som jag alltid har sagt: allt är alltid mitt fel. Orkar fan inte.
Fast man är själv ansvarig för hur man uttrycker sig. Om jag säger något som en person blir ledsen för då jag varit otydlig och det har missuppfattats ber jag om ursäkt först och förklarar sen vad jag menade. Så jag får ta fullt ansvar för vad jag säger och skriver.
 
Det kan bli lika fel åt andra hållet. När jag är rak så lägger folk in undertexter på eget bevåg och så tror de att jag har sagt något som jag inte har sagt eller menat och så blir folk arga på mig. Men jag har ju inte gjort något fel. Det är ju de andra som har snurrat till det och som faktiskt borde be om ursäkt för jag blir ledsen när folk blir arga på mig utan anledning. Men jag misstänker starkt att det är så här det kommer att förbli. Folk kommer att fortsätta bli arga på mig. Och ingen kommer att be om ursäkt. Allt är ju alltid mitt fel. Det är ju något som jag verkligen har lärt mig.

Jag kan nog aldrig i varje situation räkna ut hur någon tänker tolka vad jag säger. Och varför är det jag som ska anpassa mig? Det kan ju lika gärna andra också göra.
Om man absolut måste hitta vems fel det är så landar det oftast i att det är ens eget fel. Man kan ju inte påverka andra utan bara sig själv.

Men det är bara i ovanliga extremfall som det är någons fel är kommunikation funkar dåligt.

Helt säkert är att du aldrig kommer kunna ha med andra att göra utan missförstånd och utan att bli feltolkad.

Du kommer aldrig säkert veta hur mycket andra anpassar sig när du umgås med dem och de kommer att aldrig säkert veta exakt hur mycket du kämpar. Ingen är heller skyldig dig att tolka dig på rätt sätt. Den som tycker att det är viktigt att man förstår varann bättre får anstränga sig och sedan se om andra anstränger sig tillbaka. Vill du ha närmare relationer med folk och bli förstådd så får du försöka helt enkelt.

Vissa har uppenbarligen väldigt svårt för ditt sätt, skit i dom! Vissa har svårt för mitt sätt med. Andra får jag bättre kontakt med och då känns det viktigt för mig att försöka tolka dem välvilligt och visa mina goda intentioner för jag vill ha med dem att göra.

Folk blir troligtvis inte arga på dig utan anledning utan för att de tar illa upp. Det ÄR en anledning. Du kan skita i det eller så kan du försöka få det att funka bättre. Att reda ut vem som hade fel är ett recept till trampade tår och dålig stämning och bygger ingen relation.

När folk tolkar dig fel, försök tänka att de tolkade dig fel och att det nog inte var konstigt ur deras perspektiv. Inte att de har fel och inte att du har fel!
 
Jag kommer aldrig att orka lägga energi på det där. Har ju fullt sjå att orka med resten av livet. Ska jag liksom bränna ut mig fullständigt på att folk inte fattar vad jag säger? Jobbigt när allt ansvar ska läggas på mig. Men ja, det är ju som jag alltid har sagt: allt är alltid mitt fel. Orkar fan inte.
Men Wille, nu gör du ju precis det som du beskyller andra för, tolkar in något som faktiskt inte står. Jag tycker många gånger du fått tagit skit i onödan för att det krockar i kommunikationen, men jag läste @tornblomma s inlägg som vänligt och att hon bryr sig om dig. Det är ju jättemånga här som hejar på dig och vill dig väl. Det är inte ditt fel att du mår som du gör, och en diagnos kanske kan hjälpa dig att förstå varför det ibland blir tokigt.
 
Jag tycker alltså att @Wille och många andra gör ett tankefel när man vill att folk inte ska tolka in sånt som inte står.
Alla våra upplevelser är tolkningar. Inte ens det vi ser med våra egna ögon är riktiga saker, det enda våra medvetanden har tillgång till är våra tolkningar av verkligheten.
Det kan enkelt bevisas genom optiska illusioner och liknande.

Det verkar mycket mer rimligt och fruktsamt att säga "du tolkar in något annat än det jag menade när jag skrev" än "du tolkar in något jag inte skrev"

Det senare antyder att man själv har rätt och den andre fel. Det första visar att man tar gemensamt ansvar och visar förståelse för att tolkning måste göras.

Vissa här är väldigt upptagna med att försvara sin "rätt att inte bli tolkade". Men om andra inte visar hur de tolkar de man säger blir det ingen kommunikation alls.

Enligt min erfarenhet har folk med autismdiagnos ofta ett lite annat sätt att tolka det som sägs men det behöver inte vara rätt eller fel utan bara annorlunda. Själv tycker jag ofta att autister är lättare att förstå en normala dock...
 
Jag tycker alltså att @Wille och många andra gör ett tankefel när man vill att folk inte ska tolka in sånt som inte står.
Alla våra upplevelser är tolkningar. Inte ens det vi ser med våra egna ögon är riktiga saker, det enda våra medvetanden har tillgång till är våra tolkningar av verkligheten.
Det kan enkelt bevisas genom optiska illusioner och liknande.

Det verkar mycket mer rimligt och fruktsamt att säga "du tolkar in något annat än det jag menade när jag skrev" än "du tolkar in något jag inte skrev"

Det senare antyder att man själv har rätt och den andre fel. Det första visar att man tar gemensamt ansvar och visar förståelse för att tolkning måste göras.

Vissa här är väldigt upptagna med att försvara sin "rätt att inte bli tolkade". Men om andra inte visar hur de tolkar de man säger blir det ingen kommunikation alls.

Enligt min erfarenhet har folk med autismdiagnos ofta ett lite annat sätt att tolka det som sägs men det behöver inte vara rätt eller fel utan bara annorlunda. Själv tycker jag ofta att autister är lättare att förstå en normala dock...
Såklart. Du formulerar detta väldigt väl. Jag har inte någon diagnos (vad jag vet) men hamnar ju oxå i tolkningsfrågor i alla delar av mitt liv.
 
Jag kommer aldrig att orka lägga energi på det där. Har ju fullt sjå att orka med resten av livet. Ska jag liksom bränna ut mig fullständigt på att folk inte fattar vad jag säger? Jobbigt när allt ansvar ska läggas på mig. Men ja, det är ju som jag alltid har sagt: allt är alltid mitt fel. Orkar fan inte.
Alla vi anpassar ju oss ständigt gentemot andra personer och i olika sammanhang där det krävs. Sen kanske vissa har lättare för det, absolut!
Men alla människor har ju ansvar för vad de säger/skriver etc och att försöka låta bli att såra andra. Det gäller ju oss alla och inte bara dig. Och du har absolut fått skit i onödan ibland. Det får vi nog allihop ibland genom livet.

Den här diagnosen kanske kan ge dig verktyg så att missförstånden minskar. Jag säger inte att det alltid är ditt eller mitt eller någons fel när kommunikation skiter sig. Men i vissa lägen gör vi ju alla bort oss och kan råka såra någon. Sånt händer ju. Men man kan minimera gångerna det sker och också lära sig hantera det när det väl sker.
Med lite hjälp kanske det inte tar så mycket energi för dig. Och du kanske också kan komma ifrån känslan av att omvärlden inte vill förstå dig, att omvärlden alltid anser att du gör fel etc.
 
Jag kommer aldrig att orka lägga energi på det där. Har ju fullt sjå att orka med resten av livet. Ska jag liksom bränna ut mig fullständigt på att folk inte fattar vad jag säger? Jobbigt när allt ansvar ska läggas på mig. Men ja, det är ju som jag alltid har sagt: allt är alltid mitt fel. Orkar fan inte.
Tänker att det egentligen borde suga enormt mycket mer energi med alla konflikter som blivit...?
 
Plus att det verkar ju verkligen som att andra har behållning av vad @Wille delar med sig av. 15-minutersgrejen inspirerade ju många tex.
Och otroligt mycket kunskap om saker jag inte vet något om, tex odling. Jag är själv rätt bra på att ”fultolka” när jag är på en sämre plats i livet, så jag förstår nog hur du reagerar @Wille , men det vore jättetråkigt om du gömde dig under en Sten och var tyst för oss andra :) du är klok, allmänbildad och stark och gör saker jag aldrig skulle våga (tex köpa ett hus).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp