Sv: Skrämmande med "blockhältor"
Jag misstänker att folk faktiskt är för snåla för att ta ut vet.
Det "KAN" ju vara en hovböld som spricker av sig självt.
Helt sjukt, jag skulle inte tveka en sekund på att ringa ut vet. om det var ngt så allvarligt fel på min häst. Eller jag HAR inte tvekat de tusen ggr det har hänt
Jag tror på samma sak, den ekonomiska aspekten. Tyvärr, och att man 'hoppas' det är en hovböld/ska ge sig.
Men, om man så vet det är en hovböld, så förstå smärtan och att 'vänta ut den' - nää =/
Så, pengar, underdrift när det pratas med veterinär. Hur många av de som ringt har t ex kollat vad hästen har för puls? Ett hyfsat bra sätt bedöma smärta. Men ringer man och säger 'min häst är väldigt halt, och hoppar kråka, men den äter bra, dricker bra och har ingen feber, inte svullen/varm/öm och ser pigg och glad ut i övrigt,
kan jag avvakta?', så får man mest troligt ett annat svar än om man ringer och säger 'min häst är nästan blockhalt, stödjer knappt på benet, har 65 i vilopuls, och jag hittar ingen anledning till hältan, hittar inga sår/värme/svullnad som kan förklara. Ingen feber.
Kan du komma?'
Inte heller någon av de veterinärer finns här skulle säga avvakta ang en blockhalt. Nu sist när jag ringde om L, när veterinären ganska snabbt kunde konstatera att det lät som en patellaupphakning (dvs inte lika akut som mkt annat som ger så kraftig rörelsestörning), så det var ändå inte något snack om 'inte komma'. Nu lossnade det ju hyfsat tillslut, och jag ringde då vet - inte för att avboka utan bara informera, 'så att hon inte kommer ut och tycker att 'jaha vad sjutton ska jag göra nu, nu går det ju inte se längre, onödigt jag åkte hit'. Vet tyckte då att givetvis kan det vara så att om alla symptom släppt så kan hon inte ställa diagnos, så det var ju upp till mig, om jag - jag citerar - 'ville betala för att hon ev inte kunde göra mer än tycka 'bra att det släppte'. Jag tyckte att jag självklart ändå ville hon kom, om inte annat för att utesluta annat. Men det märktes så tydligt i frågan att hon ville förvissa sig om att inte få en djurägare som tyckte att 'jaha, kan du inte säga vad det är, då var det ju onödigt att jag ska behöva betala för det här'..
Så jag tror pengarna absolut spelar roll.