Skriker rakt ut och skakar??

Alindra2000

Trådstartare
Vill börja med att säga att vi varit hos veterinär som inte vet vad det är för fel, men hon skall på återbesök så självklart är det inte något vi struntar i. Problemet är att när det väl gått över mår hon helt bra och veterinären har hitills inte lyckats hitta felet.

Någon som känner igen detta??

Hon kan gå från hur pigg som helst till att sätta sig med sänkt huvud, nära nära nära mig. Efter några min skriker hon rakt ut, inte piper eller skäller utan skriker samtidigt som hon har svansen mellan benen och skakar kraftigt i hela kroppen. Hon går sakta mot dörren och vill vara ute när det händer. Det går över på 1-5 min och sen är hon visserligen lite ynklig och vill va nära men hon ser i övrigt ut att må bra.

De dagar detta hänt (ca 5 ggr på 2 månader.. inte tätt) har hon inte ätit frukosten (hon är matvrak). När det hela är över äter hon glatt igen. Både jag och vet har helt uteslutit ep och är inriktade på magen, att det är den som av någon anledning gör ont. Men de har inte hittat varför. (hon har inte ont när de palperar magen osv)

Självklart är de svårt för någon här att säga när man inte sett det men jag googlar och pratar med veterinärer och gör allt jag kan. Så hade en liten förhoppning om att ngn annan här ska känna igen det.
 
Sv: Skriker rakt ut och skakar??

håller med om ep, det behöver inte alls vara dessa stora kramper som man föreställer sig. sen ligger ju syringomyeli i vissa raser, också ett alternativ (obehagligt sådant) har svårt att tänka mig någon bukåkomma, men iofs, hundar kanske också kan få invagination? dvs att tarmen glider "in i sig själv" gör ont som tusan en stund, och så glider det loss och problemet är löst... brukar dock på människa iaf komma ett antal "skrikattacker" innan det är över. blodig avföring kan de få också
 
Sv: Skriker rakt ut och skakar??

Hej - en kompis hund hade liknande (attacker) och den tiken lider av en defekt i matstrupen som gör att hon krampar.Tiken blir nu handmatad så hon inte äter för fort och allt fungerar jättebra.
 
Sv: Skriker rakt ut och skakar??

Låter ganska likt de problem min gamling har haft med magen. Till och från kraftig smärta och påverkat allmäntillstånd, som "anfall" som kommer plötsligt och släpper efter en stund. Väldigt olika hur ofta det har kommit. Darrar, verkar allmänpåverkad. Magen spänd. Vill sitta i knät. Jag trodde först det kom från ryggen men det var inget där, sen förstod vi att det kom från magen. Jag fick då rådet att ta bort allt godis och ge foder för känslig mage och det blev det mycket bättre. Efter något år tyckte jag anfallen kom tätare igen så då drog vi igång stor utredning med röntgen och ultraljud som inte visade någonting. Diagnosen (med hjälp av uteslutningsmetoden) blev gaskolik kanske i kombination med en tarmficka. Vi fick då rådet att blöta upp torrfodret och ge mindre portioner men lite tätare, samt att ge B-vitamin som stimulerar tarmrörelserna. Det har hjälpt väldigt bra. Nu är det sällan han har ont i magen, han är pigg och äter bra. Det är en löwchen som snart är 13 år.
 
Sv: Skriker rakt ut och skakar??

Har man undersökt kotpelaren ordentligt? Diskbråck?

Märklig form av magont som kommer så sällan, kan man tycka. Gastoskopi? Ultraljud buk?

Ep, nej, det låter inte som den typen av anfall, men hittar man inget annat och det fortsätter får man kanske provbehandla.
 
Sv: Skriker rakt ut och skakar??

En av mina tidigare hundar fick epilepsi när han blev gammal. Han skrek något fruktansvärt i ett par minuter varje gång han fick anfall. Trots att han fick medicin så fick han enstaka anfall, den sista tiden hade han ett par anfall per vecka.

Krampanfall gör ju väldigt ont. Kanske får hon kramp någonstans när hon skriker.
 
Sv: Skriker rakt ut och skakar??

Ep anfall gör vanligtvis inte ont. Men det är obehagligt. "Medvetna" kramper är något annat.
 
Sv: Skriker rakt ut och skakar??

Eftersom jag trodde på ep själv först sa jag det redan när jag ringde in. Fick tid hos en veterinär som är extra bra på det och denne ansåg inte att händelseförloppet, attacken samt reaktionen hos henne gjorde att man misstänker ep. Utan att de snarare låter som att magen spökar.

Efter att han sagt detta började jag själv fundera och när jag tänkte efter så visar hon tydligt att krampen kommer från magen. Det är alltid krux med maten kvällen före och på morgonen innan det kommer samt extrema gaser de dagar det hänt.

Pratade då med en annan veterinär utan att säga vad den tidigare vet sagt, hans reaktion va direkt att det inte låter som ep utan att de är magen/tarmar.

Visst kan man inte utesluta ngt innan man har facit men eftersom veterinärerna inte anser att det finns anledning att misstänka ep samt att de har terorier om vad för magåkomma det kan vara så faller valet ganska naturligt på att kolla det.

suck. jag bara önskar att de kunde säga exakt vad jag ska göra.. men men.. återbesök tisdag.. då ska de tas prover.
 
Sv: Skriker rakt ut och skakar??

Låter ganska likt de problem min gamling har haft med magen. Till och från kraftig smärta och påverkat allmäntillstånd, som "anfall" som kommer plötsligt och släpper efter en stund. Väldigt olika hur ofta det har kommit. Darrar, verkar allmänpåverkad. Magen spänd. Vill sitta i knät. Jag trodde först det kom från ryggen men det var inget där, sen förstod vi att det kom från magen. Jag fick då rådet att ta bort allt godis och ge foder för känslig mage och det blev det mycket bättre. Efter något år tyckte jag anfallen kom tätare igen så då drog vi igång stor utredning med röntgen och ultraljud som inte visade någonting. Diagnosen (med hjälp av uteslutningsmetoden) blev gaskolik kanske i kombination med en tarmficka. Vi fick då rådet att blöta upp torrfodret och ge mindre portioner men lite tätare, samt att ge B-vitamin som stimulerar tarmrörelserna. Det har hjälpt väldigt bra. Nu är det sällan han har ont i magen, han är pigg och äter bra. Det är en löwchen som snart är 13 år.

Intressant.. Hon får redan foder för känslig mage men ska testa att blöta det också. Det kan ju knappast skada. Ska prata med vet om b-vitaminer också.

Tack
 
Sv: Skriker rakt ut och skakar??

Har man undersökt kotpelaren ordentligt? Diskbråck?

Märklig form av magont som kommer så sällan, kan man tycka. Gastoskopi? Ultraljud buk?

Ep, nej, det låter inte som den typen av anfall, men hittar man inget annat och det fortsätter får man kanske provbehandla.


Inte så troligt med diskbråck, men jag uppskattar alla förslag på va de kan vara.

När de gjorde ultraljud visade det inget. Vanligt blodprov togs också men fler tester skall tas tisdag.

Om jag skriver rörigt eller är oklar om ngt ber jag om ursäkt, är bara så väldigt orolig för henne. Även om hon till 99% av tiden mår hur bra som helst och springer, hoppar, busar, äter.. mer än ngn av de andra osv..
 
Sv: Skriker rakt ut och skakar??

Intressant.. Hon får redan foder för känslig mage men ska testa att blöta det också. Det kan ju knappast skada. Ska prata med vet om b-vitaminer också.

Tack

Jag ger receptfria B-vit-tabletter från apotek som jag delar i bitar. Doseringen är inte så känslig, de kissar ut överskottet. Smakar dock illa så jag har fått rådet att prova flytande B-vit som man ger till häst vilket tydligen många hundar tycker är godare. Sen vi började med det verkar han få ut gaserna lättare (på gott och ont :eek: )

Det som ledde oss på spåret till magen från början var att min hund ganska ofta fick sina attacker på lördag förmiddagar. Dagen då vi ganska ofta tog det lugnt på förmiddagen och passade på att lägga in lite godisletning och annat skoj. Efter ett tag såg vi mönstret att ont i magen kom som ett brev på posten varje gång han fått i sig någon människomat.
 
Sv: Skriker rakt ut och skakar??

Efter att han sagt detta började jag själv fundera och när jag tänkte efter så visar hon tydligt att krampen kommer från magen. Det är alltid krux med maten kvällen före och på morgonen innan det kommer samt extrema gaser de dagar det hänt.

Kan du se något mönster att det hänger ihop med att ni ändrat mattider, promenadtider etc? Jag tycker att min hund oftare får känning av magen om vi inte följer den vanliga rytmen någon dag. Kommer ibland dagen efter.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 172
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: Bison
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp