skritta häst som markerar hälta?

Nominous

Trådstartare
vad anser ni om det?

hästen är opererad i ett bakben för 5 veckor sedan då han gått med en väldigt ful griffelbensfraktur en tid som resulterade i en inflammation på senorna där brottet låg och rörde sig.
hästen har då fått en sekundär avlastningshälta fram (vilket veterinär tror, inte böjd elelr undersökt fram ännu då de ville operera och få han haltfri bak först innan de tittade fram. ska på hältutredning om 2 veckor) så han markerar liiiite liiiite i trav. är inte tjock eller varm. i skritt märks det ej av nämnvärt. han går lite snett men tror att de har att gör med bakbenet då han sätter in det opererade benet under sig. men rätar på sig om man säger till ha det.

veterinär tyckte jag skulle skritta han från att vi tog stygnen för 3 veckor sedan fram till utredningen. la ingen vikt alls på framhältan.

men jag tycker det känns lite kymigt att sitta och rida i skogen 5 dar i veckan när jag vet att det är nåt i ett framben. finns det inte risk att det blir värre??

det är svårt att bara låta han stå också för han blir helt knäpp. behöver arbeta för att må bra. får han inte jobba blir han galen och slutar äta. röjer som en idiot i hagen och då är det ju förlorat att låta han stå. en liten hage kommer inte på tal då han blir ännu knäppare då.

jag har försökt på promenader med han från backen men det är att riskera mitt liv :crazy: han stegrar, bockar och slår bakut konstant och galopperar på stället. om jag sätter mig upp så går han som en 25 åring och bara njuter.

så snällast mot hans kropp är ju att rida eftersom då mår han bra och är lugn, äter bra och lugn i hagen.

men hur orolig ska jag vara av att rida han i en månad när jag vet att han har en ev hälta? skrittar bara i skogen, alltså på ''rakt'' spår. inte i ridhus/ridplan. om det är en inflammation, kan inte belastningen gör att det blir förändringar på brosk och dylikt? eller är det milt att skritta så det inte gör något nämnvärt?

Sv: skritta häst som markerar hälta?

Det kommer ju inte att göra hästen gott att vila sig från symptomen fram, vilket kan vara en risk (med flera) att bara ställa av hästen under tiden fram till utredningen.

Gör du som veterinären säger, det tycker ja låter vettigast i detta fallet.

Du säger ju själv att han blir "galen" av att inte jobba men att han är lugn när du rider. Risken att hans ev inflammation i frambenet ska bli värre är ju troligare om han röjer runt i hagen/boxen/promenaden än om du skrittar honom lungt i skgen.

Jag skulle skritta och ha begränsad rörlighet i hagen så bra som det går utan att han skuttar runt för mkt.

Sedan antar jag att du bara rider korta pass och inga timmar i skogen.

Jag skrittar min häst 1 dag / vecka ca 20 minuter varje gång, resten av gångerna går jag brevid honom. Det var vår sjukgymnast på hästrehab som ville jag skulle sitta upp och skritta, jag sade först att det funkar så bra att gå brevid men hon propsade på att jag skulle skritta uppsuttet trots att han är halt så då gör jag det. Vi går bara på plant underlag och han får absolut inte göra annat än skritta

Att skritta hästen är jättebra:) det hjälper hästen att transportera bort slagg, lymfa och syrefattigt blod och gör att kroppen kan ta hand om sin skada både bättre, lättare och fortare. Lederna är beroende av rörelse för att kunna pumpa ur och ta in ny ledvätska.

Det är viktigt för hans nyopererade bakben också att röra på sig. Rörelse är det viktigaste grunden för cirkulationen i hela hästkroppen eftersom den saknar pump och är beroende av musklernas kontraherande. Om du tex har ett svullet ben på hästen ska du inte sätta den i vila för vätskan och svullnaden förhindrar läkning. Man vill ju ha bort svullnaden och den får du bort genom att sätta igång bortforslingen av lymfan vilket händer vi rörelse. Samma för din hästs nyopererade bakben-även om inte hästen är svullen så måste det till cirkulation i benet för bättre nybildning av ben, kapillärer, senor och muskelfibrer och det får du genom rörelse.

Att skritta 1-2 h dagligen är inte skadligt men vid skador eller andra problem ska man ju såklart hålla sig till skritt. Du skriver ju det själv också att hästen njuter när han får gå ut och promenera så det är klart att du ska göra det:)

svarar alla

tack för svar :)
jo jag förstår ju att det är jätteviktigt att han rör på sig för det opererade benet, för han blir lite tjock där när han inte rör på sig. men samtidigt är jag jätterädd för att slita ännu mera på frambenshältan och att det ska bli värre.

jag skrittar absolut bara och ca en timme på rakt spår, på grus och gräsvägar samt på raka stigar men som går upp och ner. tycker det känns bra att han får gymnastisera bokarna lite som han lätt blir stel i annars. är ute ca 30-40min ca 4 dar i veckan. skritt på lång tygel så han får balansera sig själv.

ska jag göra på annat vis? det blir så himla svårt när man måste väga hältan mot operationen hela tiden. vilken är viktigast att ta hänsyn till och var på vägen är bäst att mötas.

men tror ni det kan påverka de halta leden negativt att skritta som jag gör? eller är det bra som jesse skriver? :)

Det måste ju bero på varför framhältan sitter det. Jag gissar att det är en balastningshälta, dvs en överansträngningsinflammation någonstans. Om det förhåller sig så hade jag prioriterat bakskadan först och sedan framskadan om den kvarstår efter att jag skrittat färdigt. Som jesse mycket riktigt skriver är det bra för läkning och blodcirkulation att röra på sig i allmänhet -jmfr ryggskott/stukad fot på människa.

Däremot finns det ju tillfällen då rörelse kan förvärra en skada, men jag tycker inte det låter som det i ditt fall. Då borde veterinären reagerat. Står hästen på någon medicin nu? Annars kan det kanske vara idé med något antiinflammatoriskt?

han gick på finadyne i 10 dar och penicillin i 7 dar direkt efter operationen. men inget nu :) men han är mindre halt nu än när jag hämtade hem honom för 7 veckor sedan! så jag tycker inte det blir värre. fast å andra sidan så känns det självklart att han ska ha varit mer halt när jag provred han eftersom han då hade frakturen och seninflammationen.

ja jag tror att det är en vanlig inflammation i en led som han överbelastat för att han haft bakhältan. har sett en film på han för 3 månader sedan och då var han inte halt alls, men för 2 månader sedan när han var jättehalt i bakbenet var han även framhalt. så jag är rätt säker på att de hänger ihop. :)

jag är bara orolig att det ska bli brosk och skelettförändringar i den inflammerade leden. men jag kanske inte behöver oroa mig så länge jag bara skrittar?

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 291
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 979
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 777
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de... 2
Svar
24
· Visningar
4 547

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka